روزه‌خواری جرم است؟/ دادسرا: عفت عمومی را جریحه‌دار نمی‌کند، نه! / عکس

نیروی انتظامی در روزهای پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در اطلاعیه‌ای هشدار داده بود با کسانی که در ملاعام، اقدام به روزه‌خواری می کنند، برخورد خواهد کرد. این اطلاعیه در حالی صادر شده که محاکم، روزه‌خواری را جرم نمی‌دانند.

به گزارش خبرآنلاین، روزه خواری، آن هم در ملاءعام هم کاری غیر عرفی و غیراخلاقی است و هم برای کسانی که عذر شرعی ندارند، قطعا گناه کبیره است. شاید بر پایه همین مسئله باشد که در سالهای اخیر، برخوردهای خشونت بار و پلیسی با کسانی که در ملاء عام اقدام به خوردن، آشامیدن و حتی استعمال دخانیات می کنند، صورت گرفته است. ولی سئوال اینجاست که مگر روزه خواری در ملاءعام جرم است؟

در پاسخ به این سئوال باید نگاهی به مبانی حقوقی مواجهه با موضوع روزه خواری در ملاءعام بیندازیم. در قانون مجازات اسلامی، جرمی به نام "روزه خواری" پیش بینی نشده است و حتی رویه قضایی در برخی محاکم و دادسراها هم به این سمت و سو رفته که عمل روزه خواری را جرم تلقی نکنند.
سوای بحثهای حقوقی تخصصی، برخی دادسراها اینطور نتیجه گرفته اند که چون عمل روزه خواری، عفت عمومی را جریحه دار نمی کند (جزء جرایم جنسی نیست) و جرم انگاری مجزایی درباره آن صورت نگرفته و نفس عمل "خوردن" یا "آشامیدن" قابل مجازات نیست، نباید کسی که به عنوان روزه خوار در ملاء عام چیزی مصرف می کند را محکوم کرد.

تصویر قرار منع تعقیب یک متهم به روزه خواری را در ادامه این مطلب بخوانید.

 


231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    کلا کمتر از 30 درصد روزه میگیرن چرا 70 درصد باید تمکین اون 30 درصد باشه.
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    آب خوردن جرمه؟
  • علیرضا A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    به خاطره اعتقادات یکی دیگه ؛ یکی دیگه باید مجازات بشه....جالبه...
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    در پاسخ بی نام چهارشنبه 2 خرداد 1397 11:06:27 در کجای قرآن روزه خواری جرم و یا بی احترامی به دیگران محسوب شده ؟ روزه مثل نماز یا حج یا خمس وزکات است و کاملا به شخص مربوطه و خدای بزرگ وکسی رو به دلیل انجام و یا عدم پایبندی به آن نباید مواخإذه کرد واین تصور باطلی است که شخصی روزه خواری کرده پس جرم مرتکب شده و یا بی احترامی به روزه دار کرده .
  • محمدرضا A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    واسه آب خوردن هم بایدد اجازه بگیریم تو این مملکت؟
  • بدون نام ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    چه عجب كه متوجه شدن هزينه بهشت رفتن روزه دارها رو بي روزه ها نبايد بدن
  • کی هان IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    مردم خودشون رعایت روزه داران رو میکنند. پس نباید با کسانی که نمیتونند به هر دلیلی روزه بگیرند برخورد بکنند. ماه مبارک رمضان هست و ماه خیرو برکت ولی دیدیم که عده ای از کاسبان و شاغلین موقع ماه رمضان ناراضی هستن. پس نباید با برخورد و خشونت مانع کسب درآمد برای دیگران بشویم . و بگیم اینجا دین اسلام هست.
  • علیرضا دامغانی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    روزه داران از جمله خود من برای رضای خدا روزه می گیرند. کسانی که بیمارند یا مسافرند و یا روزه برای شان واجب نیست و یا اصلا به هر دلیل دیگر روزه نمی گیرند به نظر من نباید الزام شان کرد چیزی نخورند. رعایت حال روزه دار یعنی چه؟ مگر ما بچه ایم؟
  • بی نام EU ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    اون روزه داری که با دیدن آب و نون خوردن مردم تحریک بشه خودش و روزش مفت نمیرزن
  • بی نام A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    خطاب به بی نام  چهارشنبه 2 خرداد 1397 7 11:06:2 بایدی که شما میفرمایید بالاتر از قانون است و هیچکس مافوق قانون نیست حتی روزه داران عزیز . کسی هم با روزه داران مشکل ندارد که شما تصور میکنید شما روزه داران را دوست ندارند .اشکال همین جاست که شما با روزه گرفتن خود را مافوق افراد عادی جامعه می دانید و خط مشی قربت الی الله را با اعلان عمومی بایدها و نبایدها ترسیم میکنید . روزه شما قبول حق باشد .
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    2 0
    چه ربطی به برجام دارد
  • بهرام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    2 0
    چرا همه از احترام به روزه دار ها میگن از احترام به روزه نداره ها نمیگن؟ والا به خدا آدم ی کاری داره تو این هوای گرم میره بیرون تا بیاد برسه خونه الکی اب نخوره سر درد میشه. تو این ی ماه کسی ک روزه نیست از کار و زندگیش میفته صب تا شب سر کارم اما نمیتونم ی چیزی بخورم چون همه به چشم جنیت کار به ادم نگاه میکنن. اخه این چه فرهنگیه راه انداختن
  • شهلا A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    2 0
    احترام قبل از هر چیز باید قلبی باشد اجبار فقط تنفر و انزجار ایجاد می کند.