12 سال دوندگی بی فرجام عاقبت، کارگران بزرگ ترین طرح هوشمندسازی خاورمیانه

«خبرجنوب» نوشت: طلب کارگران صنایع مخابراتی راه دور ایران 12 ساله شد، طلبی 30 میلیارد تومانی که هنوز پرداخت نشده و کارخانهای 17 هکتاری که همچنان به حال خود رها شده است.

کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران معروف به ITI از کارخانجات واگذار شده به بخش خصوصی است که مثل اغلب کارخانجات دولتی واگذاری، سرنوشت تلخی داشت و این کارخانه به تعطیلی کشیده شد.
ITI که در سال های فعالیت خود سازنده تجهیزات و سوییچ های مخابراتی بود در سال های پایانی عمر خود زمینه اجرای بزرگ ترین طرح هوشمند سازی کشور یعنی طرح هوشمند سازی سوخت را مهیا کرد و با ساخت تجهیزات طرح مذکور، صرفه جویی چند هزار میلیاردی را در این حوزه رقم زد. این در حالی است که در زمان اجرای طرح هوشمند سازی، خود به کما رفته و کم کم تعطیل شد و با این تعطیلی صنایع مخابرات راه دور ایران به خاطره ها پیوست. این در حالی است که کارگران این کارخانه 12 سال است به دنبال مطالبات خود هستند مطالباتی که با گذشت این سال ها ارزش آن به نصف رسیده است.
هاشم شمشیری رییس کانون بازنشستگان شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران در این خصوص به «خبرجنوب» گفت: شرکت صنایع مخابرات راه دور ایران در سال 53 به عنوان شرکتی دولتی با هدف تولید و تعمیر تجهیزات مخابراتی کشور در شیراز تاسیس و در سال های فعالیت خود در مقاطع گوناگون اقدامات موثری برای تامین و تکمیل تجهیزات مخابراتی مورد نیاز انجام می داد.
شمشیری با بیان این که طراحی، نصب و راه اندازی پروژه ملی کارت هوشمند سوخت این شرکت را در زمره توانمند ترین شرکت های الکترونیکی قرار داده بود افزود: موفقیت های شرکت ITI نتیجه دسترنج چند نسل کارگرانی بوده که از هیچ تلاشی برای تعالی صنعت الکترونیک دریغ نکرده بودند این در حالی است که متاسفانه با واگذاری ITI به بخش خصوصی بدون توجه به توانمندی سرمایه گذار و خریدار، شرکت ITI را با آن سوابق درخشان به بحران فرو برد و علاوه بر ضربه غیر قابل جبران بر پیکره صنعت الکترونیک کشور، به دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه، پاداش و حق سنوات خدمت کارگران زندگی این قشر آسیب پذیر و زحمتکش را دچار معضلات جدی کرد به گونه ای که زندگی برخی از این افراد از هم فرو پاشید و برخی دیگر همچنان با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند.
رییس کانون بازنشستگان صنایع مخابرات راه دور ایران با بیان این که کارگران این شرکت بابت حقوق، مزایا، پاداش، حق سنوات و ... طلب 30 میلیارد تومانی به موجب آرای قطعی دارند افزود: متاسفانه علی رغم صدور اجراییه های مختلف طلب کارگران پرداخت نشده است، این در حالی است که با گذشت این 12 سال هر روز از ارزش این 30 میلیارد تومان کم می شود و دیگر ارزش قبل را ندارد.
وی با بیان این که رقم مذکور مربوط به طلب 1226 کارگر این کارخانه است اضافه کرد: متاسفانه دولت بعد از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی کارگران را فراموش کرده است.
شمشیری با اشاره به وضع معیشتی کارگران بیان داشت: شاید برای خیلی از افراد طلب 5 میلیونی تا 80 میلیون تومانی که کارگران از ITI دارند پولی حساب نشود اما برای کارگران گره های زیادی را باز می کند.
وی مصادره اموال کارگران بدهکار به بانک ها به دلیل استیصال از تسویه حساب با بانک ها، اختلاف شدید خانوادگی و بعضا طلاق به دلیل عجز در تامین هزینه های زندگی و همچنین وضعیت نابسامان معیشتی کارگران را از جمله پیامدهای عدم پرداخت مطالبه کارگران برشمرد.
شمشیری با اشاره به تجمعات صنفی کارگران ITI در مقاطع مختلف گفت: هر بار تجمع کردیم اعلام کردند از مجاری قانونی پیگیر مطالبات صنفی خود باشید این در حالی است که هیچ مرجع قانونی تاکنون پاسخ شفافی به ما نداده و حتی تقاضای چند باره ما برای دیدار با استاندار محترم فارس بدون پاسخ مانده است.
شمشیری بیان داشت: کارخانه ITI به تملک یکی از بانک ها درآمده و سال قبل با کارشناسی غیر منطقی می خواستند ITI را به قیمت هر متر 200 هزار تومان بفروشند و فقط طلب کارخانه را بدون توجه به مطالبات کارگران پرداخت کنند که خوشبختانه کارگران اجازه این کار را ندادند و نگذاشتند کارخانه ای که هر متر آن قیمت میلیونی دارد به ثمن بخس فروخته شود.
رییس کانون بازنشستگان صنایع مخابراتی راه دور ایران بیان داشت: از اسفند پارسال که این کارخانه دوباره مورد کارشناسی قرار گرفته تا کنون هیچ خبری از قیمت گذاری جدید نیست.
وی با اشاره به سایر اموال کارخانه در بهترین نقاط شیراز و تهران گفت: این روزها هر وقت بحث فروش کارخانه برای پرداخت طلب کارگران پیش می آید مسئولان می گویند مدیر کارخانه می خواهد ITI را دوباره راه اندازی کند اتفاقا کارگران هم از این کار استقبال می کنند و حتی به کمک مدیران کارخانه هم می آیند. ITI یک ساختمان 7 طبقه در عباس آباد تهران دارد که با فروش آن طلب کارگران قابل پرداخت است و می توانند بدون فروش کارخانه طلب ما را بپردازند.
شمشیری با بیان این که اعضای هیات اجرایی کارخانه ITI حقوق چند میلیونی می گیرند اما باز خوردی از فعالیت آن ها برای تسویه حساب با کارگران دیده نمی شود افزود: کارگران مظلوم ترین قشر هستند که صدای آنها به هیچ جا نمی رسد، مطالبات بانک ها و سازمان هایی مثل دارایی و تامین اجتماعی با جریمه دیرکرد محاسبه می شود اما طلب کارگران به همان قیمت 12 سال پیش آیا این انصاف است؟
وی خواستار آن شد مسئولین 1226 کارگر مستاصل این کارخانه را ببینند و فکری به حال آنها کنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =