تجدید میثاق هنرمندان با آرمان‌های امام/ سیدحسن خمینی: انقلاب اسلامی هنر بزرگی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که حضرت امام خمینی (ره) روح زمانه بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه 13 خرداد به همراه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در حسینیه جماران حضور پیدا کرد. او ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) با سیدحسن خمینی دیدار کرد.

صالحی با بیان اینکه حضور در مراسم تجدید میثاق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه توفیقی برای ما است، گفت: حضور در این مراسم برای ما که نوجوانی خود را با نفس امام راحل آغاز کردیم و نفس جوانی ما به نفس پیر جماران گره خورد، افتخار است.

او ادامه داد: وقتی که نیمه خرداد می رسد مثل عصرهای جمعه دلگیری خاصی ما را فرا می گیرد. ولی به طور قطع مردم ایران راه امام راحل را دنبال می کنند. درست است که امام راحل در بین ما نیستند، اما یادگاران امام در بین ما هستند، آن بزرگ مردی که روح زمانه بود و به زمانه روح بخشید.

در بخشی از این آیین سیدحسن خمینی در سخنانی با اشاره به روح لطیف هنرمندان گفت: خاک نهاد یک هنرمند در مواجهه با باران گل پرورش می دهد، اگر باران در شوره زار خس تولید می‌کند در جان هنرمند گل می‌کارد. اگر هنر را از انسان ها جدا کنیم تاریخ انسانی زشت می شود. با پیامبران و هنرمندان تاریخ بشری افتخارآمیز می شود. هنرمندان در طول تاریخ روح انسان ها را صفا دادند ‌و تلطیف کردند و با وجود آزرده خاطری در جامعه شکوفایی ایجاد کرده و تاثیرهای زیادی در زندگی انسان ها داشته اند.

او یادآور شد: تفاوت علم و هنر در این است که علم تجزیه مرکبات عالم است، اما هنر اجزا را ترکیب می‌کند و تمام آن چیزهایی که نامنظم است را طوری در کنار هم می گذارد که روح انسان را متحول می کند. با این ترکیب است که هنر تولید می شود. بنابراین روح هنر، وحدت است، اگر روح علم کثرت است، هنر روحش وحدت است و در اصل هنر توحید به شمار می آید. هنرمند به این‌خاطر هنرمند است که متضادها را همسان می کند، هنرمند کسی است که بتواند وحدت ایجاد کند، یکسری کلمات را اگر به ما بدهند نمی توانیم از آن چیزی در بیاوریم اما یک شاعر چنان از آن ها اثر هنری می سازد که روح انسان را تلطیف می‌کند.

تولیت آستان امام خمینی (ره) بیان کرد: با وجود این شگفتی از هنر، آیا با چنین تعریفی، انقلاب یک هنر نبود و دل ها را با هنرمندی به هم‌ نزدیک نکرد؟ انقلاب اسلامی هم هنر بزرگی بود زیرا بسیاری از دل های متفرق را واحد کرد و توانست یک ملت را همدل بسازد.

او خاطرنشان کرد: امروز اگر می گوییم که به هنر نیاز داریم یعنی به وحدت نیاز داریم. هنرمند ما‌ بیش از همه در ایجاد وحدت وظیفه دارد انقلاب اسلامی با هنر عجین است زیرا با وحدت عجین بوده است. خوشبختانه هنر انقلاب در رشته های بسیار مختلفی کارهای بزرگی خلق کرده است و این هم جای شکر و تقدیر دارد. هنر با آزادی توام است و‌ هنرمند در محیط آزاد می‌تواند به تولید هنر بپردازد و امید است در وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی این موضوع رعایت شود.

شب گذشته همچنین آیین اختتامیه پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی برگزار شد و با حضور آیت الله سید حسن خمینی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری از برگزیدگان پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی تقدیر کردند.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
    4 1
    مسولان با دست خودشان اوضاع اقتصادی و اجتماعی این مملکت را به این حال و روز رسانده اند. اصلا نیازی به ایجاد دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی و علمی کاربردی و... نبود. فارغ التحصیلان این دانشگاهها بواسطه پارتی و آشنا بازی در ادارات دولتی مشغول کارند و بواسطه دانش اندک خود, جوابگوی نیازهای مردم نیستند. و این در حالیست که فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی که اغلب روستایی با غیرت و با تعهد و تخصص هستند, بیکارند.
    • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
      0 0
      احسنت
    • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
      0 0
      دمت گرم
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
    3 0
    قویا" توصیه میشود حکام بیشتر در پی ملاقات مستمر با اقتصاددانان باشند تا هنرمندان. بعبارت دیگر شکم مردم را به رویاهای آنها ترجیح دهند. وضعیت بحرانی است
  • علی A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
    0 0
    عزیزی که میگی نیازی به دانشگاه ازاد نبود یه کم تو جامعه بگرد تا ببینی افراد خروجی این دانشگاه چه خدمتهای بزرگی کردند و میکنند. ۸۰ درصد کارکنان پارس جنوبی فارغ التحصیل همین دانشگاه هستند. قطعا باید بدونید پارس جنوبی کجاست و چه درامدی عاید مملکت میکنه. یه کم بیشتر مطالعه کنید.