رونمایی از تیله سیاه در سازمان ملل/ عکس

ایسنا نوشت: شرکت "Orbis World Globes" یک مدل کره‌ای شکل از زمین ساخته است که "تیله سیاه" نام گرفته است و زمین را در هنگام شب نشان می‌دهد.

چند روز پیش، چند تن از رهبران جهان در "سازمان ملل" گردهم آمدند تا درباره‌ "آینده همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فضایی" با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

در این گردهمایی، از یک"کره" بزرگ و تاریک رونمایی شد که "تیله سیاه "(Black Marble) نام گرفته است. بازدید از این گوی،  شگفت‌انگیز بودن زمین را به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کند. یکی از مشهورترین تصاویر از زمین که تاکنون شاهد بوده‌ایم، "تیله آبی" (The Blue Marble) بوده است.

این تصویر در ۱۶ آذر ۱۳۵۱ توسط فضانوردان ماموریت آپولو ۱۷ از فاصله ۴۵ هزار کیلومتری زمین و در مسیر کره ماه شکار شده‌ است.

آپولو-۱۷ آخرین ماموریت پروژه آپولو بود و از آن پس هیچ انسانی از این فاصله کره زمین را مشاهده نکرد.

هنگام برداشتن عکس تیله آبی، خورشید درست پشت سر فضانوردان قرار داشت. تیله آبی یکی از تصاویر انگشت‌شمار کره زمین از فضا است که در آن تمامی قرص کره زمین با نور خورشید روشن شده‌ است. در آن لحظه، کره زمین به نظر فضانوردان بصورت یک تیله آبی‌رنگ در فضا دیده می‌شد و برای همین عکس را "تیله آبی" نامگذاری کردند.

ساخت "تیله سیاه" توسط موسسه "اسپیس تراست"(Space Trust) سفارش داده شده است. "اسپیس تراست" در رویدادهای فضایی با "سازمان ملل" همکاری می‌کند. این کره به نحوی شبیه‌ساز زمین به هنگام شب است و ۳ و نیم متر ارتفاع دارد.

"اریک موریس"( Eric Morris) رئیس شرکت سازنده این کره که " Orbis World Globes" است، اظهار کرد، من در ابتدا در نظر داشتم که "تیله سیاه" را با استفاده از تصاویری که فضانوردان ماموریت "آپولو"(Apollo) از زمین گرفته‌ بودند، درست کنم. این تصاویر از منظر ماه گرفته شده بودند.

وی افزود، من قصد دارم به توسعه مدل‌های کروی از زمین بپردازم و مدل‌هایی بسازم که زمین را همانطور که از فضا دیده می‌شود، نشان دهند.

رونمایی از تیله سیاه در سازمان ملل / عکس

رونمایی از تیله سیاه در سازمان ملل / عکس

رونمایی از تیله سیاه در سازمان ملل / عکس

رونمایی از تیله سیاه در سازمان ملل / عکس

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809081

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =