سفیر تهران در کابل به جریان سازی علیه دو مناسبات دو کشور افغانستان و ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سفیر تهران در کابل شامگاه شنبه در گفت گو با شبکه تلویزیونی 'آریانا ' مناسبات و روابط دو کشور ریشه ای ، تاریخی و به دور از اثرپذیری از هرعامل سومی خواند و افزود : نا امنی در افغانستان با منافع ایران در تضاد است و منطقی برای رد این نظریه وجود ندارد.

 «محمد رضا بهرامی » در مصاحبه که با شبکه آریانا ، پیرامون خروج آمریکا از برجام و تاثیر این رخداد بر مناسبات دو کشور ایران و افغانستان، اتهام دخالت در ناامنی ها استان فراه ، حضور نیروهای آمریکایی در کابل ، ساماندهی لشگر فاطمیون ، تماس با طالبان و مبانی حاکم بر سیاست های ایران در قبال افغانستان با این شبکه سخن گفت.


 مشروح این گفتگو را به نقل از ایرنا می خوانید:

تاثیر خروج امریکا از برجام

سفیر ایران در افغانستان پیرامون ارتباط خروج یک جانبه آمریکا از برجام و تاثیر آن بر مناسبات ایران و افغانستان گفت: مناسبات این دو کشور در ابعاد مردمی به بلندای تاریخ است و مناسبات دولتی هم مشخص می باشد ، ما منافع و تهدیدهای مشترک داریم و ایران اصولا مناسبات خود را در افغانستان به هیچ عامل سومی پیوند نزده و نمی زند.
بهرامی ادامه داد ، ما دنبال مناسبات پایدار و همه جانبه با افغانستان هستیم، مناسباتی که به هیچ وجه تحت تاثیر تحولات مقطعی قرار نگیرد و مناسبات دو کشور بر اساس توافق مقامات عالی فارغ از تاثیرگذاری عنصر سوم بوده و در آینده نیز هم چنین خواهد بود.


سفیر ایران در کابل در توضیح برخی همراهی ها ایران با آمریکا در افغانستان گفت که ما هیچ وقت در این کشور به دنبال مساعدت برای تامین منافع امریکا نبوده ایم، آن چه برای ما کلیدی و راهبردی است تامین منافع ملت و دولت افغانستان است.

بهرامی تصریح کرد : ما در مسیرمنافع ملی مردم افغانستان حرکت کرده ایم و ممکن است در این مسیر مواضع شما با خیلی از کشورها همسان باشد و مفهومش این نیست که شما منافع آن کشور را در نظر گرفته اید ؛ ممکن است با برخی بر سر تهدیدها و فرصت ها مواضع مشترک داشته باشید اما موضوع ما در افغانستان همکاری برای بهبود وضعیت این کشور است.


وی در مورد حضور نظامی آمریکا درافغانستان نیز گفت: موضع کلی ایران مخالفت با حضور آمریکا در تمام کشورهای اسلامی است اما ما به تصمیم دولت افغانستان احترام گذاشتیم و به توافق رسیدیم که اجازه ندهیم عناصر سومی از خاک ما بر علیه همسایه استفاده کند و امیدواریم شرایط به سرعت به سمتی حرکت کند که ظرفیت های موجود در این کشور به سطحی برسد که توان دفاع و تامین منافع خود را در حوزه های مختلف داشته باشد و نیازی به حضور عنصر خارجی نباشد.


وی به ابعاد خروج یک جانبه آمریکا از توافق برجام اشاره کرد و گفت: اهمیت این توافق را نباید تنها به بعد حقوقی آن خلاصه کرد، برجام یک مو فقیت بین المللی است که نشان داد سخت ترین و دشوارترین پدیده های موجود در مناسبات بین المللی را از طریق مذاکره و نه لزوما با توسل به خشونت می توان به شکلی حل کرد که هم حقوق ملت ها و دولت ها را تامین و دغدغه های جامعه جهانی را نسبت به یک پدیده مرتفع کرد.

بهرامی افزود: به همین دلیل ، وقتی یک کشور بدون ارایه هیچ ادله حقوقی برای اقدام خود یک جانبه از این توافق خارج شد ، سایر اعضای رای امنیت سازمان ملل ، پایبندی خود را به این توافق نامه اعلام کردند و بیانیه بروکسل بیانگر این رویکرد است.
او در مورد تاثیر اقدام آمریکا بر دامنه تحرکات ایران با توجه به تهدید به تحریم های جدید گفت: ما از بدو تاسیس جمهوری اسلامی در طول چهل سال گذشته ، تحت تحریم مختلف بودیم و تحریم پدیده تازه ای نیست و ما با آن آشنا هستیم و این هزینه ای است که ایران بابت پایداری بر سر مواضع خود پرداخت می کند.

بهرامی گفت که در حال حاضر بنای اتحادیه اروپا بر حفظ برجام است و البته ما این فضا را به عنوان شکاف بین آمریکا و اتحادیه اروپا تعریف نمی کنیم و ابراز خوش بینی هم نمی کنیم اما بنا داریم تا زمانی که اروپا و سایر اعضا دائمی سازمان ملل به برجام پایبند هستند به آن ادامه دهیم زیرا معتقد هستیم کشورها و دولت ها باید رفتارهای خود را در یک چارچوب و نظم بین المللی سامان دهند.


او نظر خود را در توضیح دلیل این که چرا اروپا ریسک ماندن در برجام را بر همراهی آمریکا ترجیح داد ، گفت : مهمترین موضوع ، اعتبار جهانی کشورهاست ، اتحادیه اروپا به عنوان نماینده 28 کشور اروپایی باید ضامن این اعتبار باشد و نکته دوم بحث منافع است، وجود برجام منافع بیشتری را برای همه طرف ها تامین می کند.


وی در مورد توانایی اروپا برای حفظ برجام، ابراز امیدواری کرد و افزود: ما خیلی روشن با طرف های دیگر در توافق برجام در حال مذاکره هستیم تا به اخذ تعهداتی که طرف مقابل بر ادامه همکاری با جمهوی اسلامی ایران می تواند بدهد در یک سقف زمانی مشخص برسیم و طبیعی است در غیر این صورت همه چیز به قبل از برجام باز خواهد گشت.


او حرکت به سمت سلاح هسته ای را به عنوان گزینه بعد از خروج از برجام با شدت رد کرد و ادامه داد که هرگز ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست و حتی در مورد سلاح های کشتار جمعی نیز در دکترین دفاعی ایران نبوده و همواره خواهان نابودی آنها در جهان هستیم.
بهرامی احتمال مذاکره دوباره با آمریکا را برسر برجام ناممکن خواند و گفت : برجام غیر قابل گفت و گو است ، این سندی امضا شده است و ما دیگر در مورد برجام مذاکره نمی کنیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =