حشرات آلودگی میکروپلاستیک اقیانوس را به خشکی می‌آورند

ایرنا نوشت:محققان دانشگاه ریدینگ انگلیس دریافتند میکرو پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها با کمک حشرات به زنجیره‌های غذایی راه می‌یابند.

آلودگی پلاستیک یکی از معضلاتی است که تمام اقیانوس‌های جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اکنون محققان دریافتند که لارو پشه‌ها ذرات پلاستیک موجود در آب را با لارو سایر موجودات اشتباه گرفته و از آن تغذیه می کنند. این ذرات تا تبدیل شدن لاروها به حشرات بالغ در بدن آن ها باقی می ماند.
این حشرات نیز غذای مناسبی برای پرنده‌ها و خفاش‌ها هستند. در نتیجه میکروپلاستیک موجود در اقیانوس ها از طریق زنجیره غذایی به بدن موجودات ساکن خشکی منتقل می‌شود.
محققان برای بررسی این فرآیند ذرات پلاستیک آغشته به فلوروسنت را به لارو پشه‌ها خوراندند و رشد آن ها را با استفاده از میکروسکوپ بررسی کردند. این ذرات پلاستیکی در بخشی از سیستم گوارش حشرات که عملکردی شبیه به کلیه های انسان دارد، باقی ماندند تا پشه ها به رشد کامل برسند.
بر اساس این تحقیقات هرچه اندازه ذرات پلاستیک کوچک‌تر باشد، احتمال باقی ماندن آن ها در بدن پشه ها بیشتر است. علاوه بر پشه ها، سنجاقک‌ها و بسیاری از حشرات کوچک نیز زندگی خود را درون آب آغاز کرده و سپس وارد زنجیره غذایی جانوران ساکن خشکی می‌شوند. بنابراین به اعتقاد محققان ممکن است وسعت پدیده انتقال پلاستیک از آب به خشکی محدود به این تحقیقات نباشد.
این انتقال میکروپلاستیک از طریق زنجیره غذایی ممکن است در یک چرخه طولانی بین تعداد زیادی از جانوران در طبیعت انجام پذیرد و در نهایت پیامدهای ناگواری را برای اکوسیستم داشته باشد.
در سال‌های اخیر توجه زیادی به پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها شده است، اما این تحقیقات نشان می‌دهد که باید علاوه بر اقیانوس‌ها و خشکی، آسمان نیز مورد توجه قرار گیرد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Biology Letters منتشر شده است.