سه شنبه 1 آبان 1397
پنجشنبه 28 تیر 1397 - 14:57:10 چاپ

به‌کارگیری «یادگیری ماشین» برای کشف مولکول‌های جدید

دانش > دانش‌های بنیادی - سیناپرس نوشت: شیمیدانان دانشگاه گلاسکو (اسکاتلند) مدعی شدند، نوع جدیدی از شیمی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) می‌تواند انقلابی در کشف مولکول‌ها و واکنش‌های شیمیایی ایجاد کند.

این رویکرد که از فناوری های یادگیری ماشین (machine learning) برای کشف مولکول های جدید استفاده می کند، توسط گروهی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور لی کرونین (Lee Cronin)، رییس دانشکده شیمی دانشگاه گلاسکو، طراح و توسعه یافته است.

ربات سنتز شیمیایی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) به صورت خودکار قادر به بررسی واکنش های شیمیایی است. قدرت این سیستم با جستجوی 1000 واکنش، با استفاده از ترکیب 18 ماده شیمیایی شروع کننده مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

سیستم رباتیک با بررسی تنها 100 واکنش احتمالی، با دقت 80 درصد پیش بینی کرد که ترکیب کدام مواد شیمیایی شروع کننده، می تواند برای ایجاد واکنش ها و مولکول های جدید مورد استفاده قرار بگیرند.

محققان با بررسی این واکنش ها، موفق به کشف طیفی از مولکول ها و واکنش های ناشناخته شدند. یکی از این واکنش ها در طبقه بندی 1 درصد منحصر به فردترین واکنش های شناخته شده جای گرفت.

این سیستم رباتیک، مسیر را برای کشف مولکول های جدید برای تولید دارو با هزینه های بسیار کمتر، محصولات شیمیایی جدید شامل مواد شیمیایی، پلیمرها و مولکول ها برای برنامه های کاربردی با فناوری پیشرفته از جمله تصویربرداری (پزشکی) هموار می کند.

نتایج این دستاورد در مجله Nature منتشر شد.