ایسنا نوشت: نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: بیمارانی که احیانا داروی "والسارتان" ریکال شده از سوی وزارت بهداشت را مصرف کرده‌اند، نگرانی نداشته باشند.

سید علی فاطمی - داروساز و متخصص فارماکولوژی، در پاسخ به سوالی درباره مصرف احتمالی داروی والسارتان که وزارت بهداشت دستور جمع‌آوری آن را صادر کرده، گفت: هرچند ماده اولیه داروی والسارتان که از چین وارد شده، به ماده "دی متیل نیتروزآمین" یا NDMA آلوده بوده که یک سم کبدی و سرطان‌زا به شمار می‌رود، اما مقدار NDMA شناسایی شده در ماده اولیه اشاره شده، بسیار کمتر از میزانی است که بخواهد باعث ایجاد مسمومیت یا اثر تجمعی بعد از چند بار مصرف در بیماران شود؛ لذا کسانی این دارو را مصرف کرده‌اند نگران نباشند.

وی افزود: در نظر داشته باشیم که روزانه مقدار کمی نیتروزآمین در بدن ایجاد می‌شود. ضمن اینکه افراد تا حدودی هم از طرف محیط (بعضی مواد صنعتی) در معرض این ماده هستند، بنابراین مقدار وارد شده از طریق قرص والسارتان در مقابل آنها ناچیز است. هر چند که بر اساس استانداردهای بین‌المللی سخت‌گیری‌های زیادی برای کم کردن مواجهه بدن با این ماده صورت می‌گیرد.

نایب رییس انجمن داروسازان مجددا تاکید کرد که مصرف احتمالی داروی والسارتان جمع‌آوری شده، نمی‌تواند مشکلی برای مصرف کننده ایجاد کند و بیماران نگرانی در این رابطه نداشته باشند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =