۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
رابطه ایران و آمریکا چه می‎شود؟

محسن رضایی «برجام» را سومین تست صداقت آمریکایی ها در ارتباط با ایران دانست و گفت: آمریکادر دو امتحان گذشته نتوانست اعتماد سازی کند. بدقولی‎های آمریکا در برجام از دوره اوباما شروع شد و تیر خلاص به اعتمادسازی را ترامپ شلیک کرد. افق روشنی در روابط ایران و آمریکا نمی‎بینیم.

به گزارش خبرآنلاین، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشستی خبری که به دعوت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌های خارجی حاضر در تهران پاسخ داد و به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه و بین‌الملل پرداخت.

محسن رضایی در این جلسه گفت: از برخی رسانه‌های بین‌المللی گله‌مندم که اخبار و واقعیت‌های ایران و ازجمله نقش ایران در شکست داعش و تلاش های ایران در مبارزه با ترانزیت مواد مخدر، را به طور صحیح به جهان مخابره نکرده‌اند. من از عموم رسانه‌های بین‌المللی تقاضا می‌کنم که رویدادها و تحولات ایران را به طور صحیح و واقعی بیشتر منعکس کنند.

اهم اظهارات رضایی به نقل از خبرگزاری‎ها به شرح زیر است:

*{درباره برخی نارضایتی ها و اعتراضات معیشتی مردم}: از ابتدای انقلاب به این توانایی رسیده ایم که از تهدیدها، فرصت بسازیم. اطمینان دارم که می‌توانیم از دل ناآرامی‌ها و اعتراضات هم به شکوفایی اقتصادی برسیم. البته متاسفم که برخی از دولتمردان ما نمی خواهند از این فرصت برای شکوفایی اقتصاد ایران استفاده کنند. بخشی از مشکلات ما مربوط به تحریم های اقتصادی است که در مبادلات ارزی ما اخلال ایجاد شده است. یکی از دلایل آن این است که آمریکایی ها در اجرای برجام هم سنگ اندازی می کنند. ضعف مدیریت اقتصادی در ایران و تفکر اشتباه برخی مسوولان در مواجهه با مشکلاتی نظیر بحران ارزی هم از مشکلات ماست . ایجاد التهابات توسط عوامل نفوذی دشمنان هم به مشکلات ارزی ما دامن زده است که قیمت های کاذب و حبابی را به بازار تحمیل کردند. مسائلی مانند رانت خواری، فساد و قاچاق هم در کشور هست که می توانیم بر آنها غلبه کنیم.

* فرانسه و آمریکا برای محدود سازی توان موشکی ایران به توافق نرسیده اند. حرف مشترکی از دیدار آقای مکرون و ترامپ بیرون نیامده است. به نظر می رسد که توافقی در کار نبوده است. روشن است که اروپا نمی تواند با آمریکایی ها در اجرای برجام به توافق برسد. اروپا نمی تواند منافع دراز مدت خود را فدای منافع ترامپ کند. او اگر  صادق بود به مردم آمریکا می گفت که وعده ی من در انتخابات، یک اشتباه بوده است و حال که متوجه شده ام کارشناسان دلایل منطقی برای حفظ برجام دارند ، به ملت امریکا می گویم که مخالف برجام نیستم . او باید با شجاعت به اشتباهات خود اعتراف کند.

* منافع ملت آمریکا هم در خروج از برجام نیست. همه دنیا می دانند که ما در برجام به تعبیر مقام معظم رهبری ، نرمش قهرمانانه انجام دادیم. اروپا حاضر نیست که منافع خود در برجام را فدا کند، اگر چه در بیرون از برجام ممکن است کاری انجام دهند. ما طرح اروپایی ها برای راضی کردن ترامپ را قبول نداریم. اگر اروپایی ها به جهت گیری برجام اعتقاد دارند، بین ما با خودشان فاصله نیندازند.

* آمریکا مسیر بسیار بدی را در پیش گرفته است. جرج بوش فکر می کرد که با حمله به عراق و افغانستان، تنها ابرقدرت جهان است و نیازی به مصوبات شورای امنیت و همراهی جامعه بین الملل ندارد. او به یک جانبه گرایی روی اورد ، دیدیم که فاجعه به وجود آورد. بعد از بوش، آقای اوباما با چند جانبه گرایی در جهت ترمیم چهره آمریکا بر آمد. اوج تلاش هایش در برجام و توافق با ایران بود. حالا آقای ترامپ آمده امریکا را در روابط بین الملل دو گام به عقب برده  است. ترامپ در مقابل چند جانبه گرایی ایستاده است.  او عبور از اوباما و بوش را انجام داده و آمریکا را به دوران پیش از جنگ جهانی و به وادی انزوا کشانده است. آقای ترامپ از طرفی می خواهد از سوریه و دریای چین عقب نشینی کند و همزمان می خواهد به سوریه موشک شلیک کند. این رفتار دوگانه و دو شخصیتی برای آمریکایی ها آسیب زا خواهد بود.

*{در مورد پاسخ احتمالی ایران به حملات اسرائیل به سوریه}: ما صادق هستیم اما ساده نیستیم که بگوییم جواب اسرائیل را چگونه و چه زمانی خواهیم داد. البته روی این مساله قطعا فکر می کنیم که پاسخ ما به رژیم صهیونیستی قاطع و با تبعاتی در کنترل خودمان باشد.

* ما یک بار عربستان را در حمله ارتش بعثی عراق به ایران بخشیدیم. بعد از قطعنامه 598 ما اقدامات عربستان در دوران جنگ را نادیده گرفتیم. اما این بار باید دولت عربستان از ملت ایران عذرخواهی کند. آنها خرابکاری های زیادی را انجام داده اند و باید گام اول را در بهبود روابط ما را خودشان بردارند. روابط خارجی ما با کشورها بر دو اصل منافع ملی و رعایت ارزش های انسانی و بین المللی است. تا زمانی که هر کشوری منافع ملی ما و ارزش های بین المللی را قبول داشته باشند، با آن کشور همکاری می کنیم. در مورد همکاری نظامی با روسیه هم ، ما نزد روس ها نرفته ایم. روسها نزد ما آمده اند تا از یک دولت مشروع دفاع کنیم. دفاع از یک دولت مشروع این یک ارزش بین المللی است. کشورهای دیگر هم در این موضوع مشارکت کنند. آمریکایی ها با بهانه یک اتهام تحقیق نشده، اقدام محدودی را علیه سوریه انجام دادند. توان آمریکا در سوریه در حد همین حمله محدود و ناموفق است.

*ما به دنبال همکاری های جدید پس از برجام بودیم. در ابتدای کار اروپایی ها خوب همکاری کردند اما کارشکنی های آمریکا، مانع سرمایه گذاری های جدید شد. امریکایی ها با بانک های اروپایی تماس گرفته اند و آنها را هراسان کرده اند و بخش خصوصی اروپایی را از سرمایه گذاری در ایران بر حذر داشته اند. این کار آمریکایی ها خلاف رویه های بین المللی است.
* صحبت های آقای ظریف و شمخانی در موضوع خروج آمریکا از برجام کاملا جدی است. در صورت خروج آمریکا از توافق برجام، ما از NPT خارج خواهیم شد. ما هزینه های زیادی را در برجام انجام داده ایم و حاضر نیستیم هزینه هایمان بی فایده بماند و وارد هزینه های جدیدی شویم. خروج ما از NPT طبق مفاد آن قانونی است.

27214 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =