محققان مصری خودروی تک‌نفره ساخته‌اند که با اکسیژن فشرده‌شده راه‌رفته و حداکثر سرعت آن به 40 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 

به گزارش خبرآنلاین، گروهی از دانشجویان لیسانس دانشگاه حلوان در حومه قاهره توانستند خودرویی بسازند که با کسپول اکسیژن فشرده هوا کار می‌کند و با یک باک 30 کیلومتر را طی می‌کند.{لینک}

محمد یاسر از دانشجویان تیم طراحی می‌گوید:هزینه ساخت این خودرو حدود 1000 دلار شده اما پس از ساخت هزینه‌‌های یک خودروی فسیلی را برای صاحب آن ندارد.

تیم طراحی قول داده است تا سرعت خودرو را به 100 کیلومتر بر ساعت برسانند و فعلاً در حال جستجو برای سرمایه‌گذار هستند تا آن را به تولید انبوه برسانند.

با افزایش قیمت سوخت در مصر مردم به خودروهای موسوم به go-kart علاقه نشان داده‌ و حالا تب ساخت چنین محصولاتی بالا رفته است.

دانشجویان مصری و ساخت خودرویی که با هوا راه می‌رود / عکس

دانشجویان مصری و ساخت خودرویی که با هوا راه می‌رود / عکس

دانشجویان مصری و ساخت خودرویی که با هوا راه می‌رود / عکس

دانشجویان مصری و ساخت خودرویی که با هوا راه می‌رود / عکس

دانشجویان مصری و ساخت خودرویی که با هوا راه می‌رود / عکس

دانشجویان مصری و ساخت خودرویی که با هوا راه می‌رود / عکس

دانشجویان مصری و ساخت خودرویی که با هوا راه می‌رود / عکس

دانشجویان مصری و ساخت خودرویی که با هوا راه می‌رود / عکس

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
    47 4
    کپسول اکسیژن؟ اونم بدون حفاظ و در حال حرکت در جاده؟ به شدت اشتعال زا و خطرناکه
    • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      22 3
      فقط حدود 21 هوا از اكسيژن تشكيل شده.اما كپسول اكسيژن 100 اكسيژن داره كه ميتونه براي احتراق بسياري از مواد اطراف خود در همين دماي اتاق هم كافي باشه. شايد براي افزايش دانش بهتر باشه يك نگاهي به هشدارهاي امنيتي كپسول اكسيژن بندازي اقاي شمس تبريزي
    • شمس تبریزی 2 A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
      5 5
      یا فرضا ممکن است در کارگاهی که با کپسول اکسیژن کار میکنن، بخار بنزین و یا گاز انباشته باشه و همزمان که کپسول را باز میکنن کسی هوس سیگار کنه و فندکش را روشن کنه که احتمال آتش سوزی هست. چون آن فندک انرژی اکتیواسیون لازم برای احتراق اولیه را ایجاد میکنه. ضمنا در مورد هر کپسول گاز هم توصیه میشه که از دمای بالا دور نگه داشته بشه، چون احتمال انفجار کپسول میره و این خاص کپسول اکسیژن هم نیست. همین احتمال در مورد کپسول هوایی که در فشار بالا پرشده است نیز وجود دارد.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
      0 0
      شمس تبریز اگر روی به من بنمایی, ولله این قالب مردار به هم در شکنم. نمیشه تو همه چی نظر ندی ؟؟
  • شمس تبریزی A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
    11 6
    یک موتور سیکلت معمولی در حالت استاندارد حدود نیم لیتر بنزین در 30 کیلومتر میسوزونه. نیم لیتر بنزین حدود 800 وات ساعت انرژی مفید تولید میکنه. حالا همین مسیر 30 کیلومتری با این اتومبیل تک سرنشین چقدر هوای فشرده میخواد؟ فشار داخل کپسول حدود 30 مگا پاسکال است. هر لیتر هوا در این فشار 50 وات ساعت انرژی مفید داره. یعنی 16 لیتر هوای فشرده در این فشار، برای طی مسافت 30 کیلومتر لازمه. البته در طی سفر فشار هوای داخل کپسول میاد پایین و سرعت هم کاهش پیدا میکنه. تولید 16 لیتر هوای فشرده با فشار 300 بار یا 300 مگا پاسکال چقدر هزینه برق لازم داره؟ آیا هزینه اش از قیمت نیم لیتر بنزین در قاهره کمتر است؟
    • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      6 6
      آخه چطوري اين ارقام محاسبه كردي؟ اومدي راحت فشار را به توان تبديل كردي؟ مملكت از امثال كارشناسان تو كه به راحتي به خودشون اجازه ميدن درباره هر چيزي نظر بدن لطمه خورده
    • شمس تبریزی A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
      6 6
      دوست عزیز، این اعداد را معمولا با آزمایش و تجربه به دست میارن و نه از طریق محاسبه صرف. حاصل این آزمایش ها هم در هندبوک های فنی که در همه جا به وفور یافته میشه در دسترسه. شما عدد اتمی پلوتونیوم را خودت محاسبه میکنی یا به جدول تناوبی عناصر نگاه میکنی؟ رادیو اکتیو بودنش را با محاسبه نظری متوجه میشی و یا تجربه آزمایشگاهی؟
  • شمس تبریزی A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
    20 5
    یک چیزی را هم فراموش کردم اضافه کنم. فرض من این بود که انرژی لازم برای جابجایی این ماشین به اندازه انرژی لازم برای یک موتور سیکلت است. صرفا برای ساده سازی محاسبه چنین فرض داشتم وگرنه این ماشین وزنش از موتور سیکلت بیشتر است و ضمنا اصطکاک هوا و لاستیک ها با سطح جاده را که در نظر بگیریم طبیعتا بیشتر از 16 لیتر هوای فشرده 300 بار نیازه. اما خب برای تخمین اولیه بد فرضی نبود. عجیبه که دیلی میل که این خبر را منتشر کرده، مختصری اطلاعات فنی درباره این ماشین نداده. شاید از آن خبرهای تبلیغاتی است که بهش پول دادن تا منتشر کنه وگرنه ممکنه ارزش اختراعی نداشته باشه.
    • بی نام A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      7 2
      دوست عزیز خیلی از اختراعات به جایی نمیرسن. نزدیک به 80 90 درصد. توی کشور خودمون هم همینه. اختراعاتی هستن که شاید شما خنده تون هم بگیره، ولی بعدا میتونن توسعه پیدا کنن.
    • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      6 2
      عزیز دل کسی نخندید فقط یا استدلال گفتند که این اختراع به صرفه نیست
  • یکی RO ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    7 1
    مطلب طنزه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    2 1
    ما هم دانشمندان بزرگي داريم پهباد وموشک و... را کي ساخته حيف که مملکت دست يه عده اقازاده هست وجواناني که موشک وپهباد و...ميسازن خارج از گود هستند صنعت خودروسازي را بديد دست جوونا ببينيدچه ميکنن اگر نميشناسيد بريد از مسوولان صنعت دفاعي بپرسيد
  • بی نام A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 2
    دوستان این جرقه ای بجای استفاده از سوخت های فسیلی