نمایشگاه «فرزندان روح‌الله» با نگاهی تازه به حوزه دفاع مقدس، به روایت حضور پرشور جوانان و نوجوانان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل پرداخته است.

مهدی درستی: هشت سال دفاع مقدس روایتگر از خود گذشتگی و فداکاری جوانانی است که شیفته دنیا و متعلقات آن نبوده بلکه عاشقانه در راه قیام و دفاع از آن پیش رفتند و عروج کردند.

گوشه به گوشه تاریخ این هشت سال، روایت‌های ناگفته بسیاری دارد که هر کدام از آن‌ها برای سال‌ها گفتن و شنیدن بس است، روایتی که اگر امروز بشنویم شاید باورش برای ما سخت و دشوار باشد و به واقع می‌توان گفت که دفاع مقدس، فراغت از دنیا رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملت قهرمان است.

هشت سال دفاع مقدس شاهد رشادت‌ها و فداکاری‌های مردان بزرگی بسیاری است که در پی نام و نان نبودند بلکه در راه رسیدن به پروردگار عاشقانه و بی‌صبرانه جنگیدند. در میان تمامی این بزرگان، افرادی نیز بودند که جایشان همواره در روایت‌های تاریخ خالی است، کسانی که شاید در ظاهر همچون یک مرد بلند قامت و قوی هیکل نبودند اما باطنی بزرگ به وسعت دریا داشتند.

جوانان و نوجوانان در هشت سال جنگ ایران و عراق همواره با تمام محدودیت‌هایی که داشتند دوشادوش رزمندگان در میدان نبرد حضور پیدا کرده تا ثابت کنند که این انقلاب تمام شدنی نیست و ادامه دارد.

این روزها و در هفته دفاع مقدس، به این چهره‌های ارزشمند هشت سال دفاع مقدس پرداخته شده است و نمایشگاهی با نام «فرزندان روح الله» در نگارخانه خانه عکاسان حوزه هنری برپاست.

به مناسبت برگزاری این نمایشگاه با سیداحسان باقری هنرمند عکاس و مدیر خانه عکاسان گفت وگو کرده‌ایم.

انقلاب اسلامی همواره پشتیبان مردمی داشت

احسان باقری در ابتدا درباره ویژگی متمایزکننده انقلاب اسلامی و سایر انقلاب‌های تاریخ گفت: «انقلاب اسلامی ایران پشتوانه مردمی داشت و همواره ارتباط عجیب امام خمینی با امت اسلامی که همواره شیفته ایشان بودند از ویژگی‌های متمایزکننده این انقلاب با سایر انقلاب های طول تاریخ است و کم سابقه به شمار می‌آید.»

او با تاکید بر ارتباط قوی و محکم امام و امت ادامه داد: «امت اسلامی همواره در طول انقلاب پشتوانه امام و انقلاب بوده است و نمونه های بارز آن را در هشت سال جنگ تحمیلی عراق با ایران شاهد بودیم. در این میان نوجوانان و جوانان نیز حضور بسیار پررنگی و پرشوری در مناسبت ها و رویدادهای انقلابی داشتند و آنچه باعث این شور در جوانان می شد عشقی بود که به حضرت امام داشتند.»

شور و اشتیاق جوانان در جنگ کم نظیر است

مدیر خانه عکاسان در پاسخ به اینکه خصوصیت منحصر به فرد جوانان در انقلاب و دفاع مقدس چه بوده است؟ نظرش را اینطور مطرح کرد: «نمونه‌های بارز این عشق را هم ما در زمان جنگ ایران و عراق شاهد بودیم، جوانان و نوجوانانی که آماده حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند اما به دلیل صغر سن این امکان برایشان مهیا نبود و بدون معطلی در شناسنامه‌هایشان دست می‌بردند تا بتوانند در جنگ حضور پیدا کرده و وظیفه خودشان را انجام داده و به امت خدمت کنند. این شور و اشتیاق را در سایر انقلاب‌ها بسیار کم می‌بینم، اینکه نسل جوان یک کشور اینطور عاشق و دلباخته رهبرش باشد. به همین منظور ما در نمایشگاه «فرزندان روح الله» سعی کرده‌ایم تا بخشی از این علاقه را به تصویر کشیده و به مخاطبان یادآوری کنیم.»

نمونه‌های بارز این عشق را ما در زمان جنگ ایران و عراق هم شاهد بودیم، جوانان و نوجوانانی که آماده حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند اما به دلیل صغر سن این امکان برایشان مهیا نبود و بدون معطلی در شناسنامه‌هایشان دست می‌بردند تا بتوانند در جنگ حضور پیدا کرده و وظیفه خودشان را انجام داده و به امت خدمت کنند

باقری درباره علل برگزاری این رویداد و دلیل پرداختن به جوانان گفت: «ما در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی سلسله نمایشگاه هایی را برای ادای دین به امام و انقلاب برگزار کرده و خواهیم کرد که شامل حوزه های مختلف و موضوعاتی متفاوت می‌شود. نمایشگاه «فرزندان روح الله» نیز بخشی از همین پروژه است که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شده است.»

او درباره آثار نمایشگاه «فرزندان روح الله» و خالقان آن، بیان کرد: «در این مجموعه 40 عکس از عکاسان دفاع مقدس جمع آوری و انتخاب شده است که اصل نگاتیوهای آن در گنجینه عکس خانه عکاسان وجود داشته است و برای این نمایشگاه گزینش شده است. برخی از آثار متعلق به عکاسان به نام حوزه دفاع مقدس هستند و برخی هم متاسفانه عکاس شان نامشخص است.»

نمایشگاه عکس فرزندان روح الله

باقری در پاسخ به اینکه معیارهای انتخاب آثار در نمایشگاه چه بوده است، توضیح داد: «ما همیشه برای انتخاب آثار دو بعد را در نظر می‌گیریم بعد عکاسانه که مربوط به جنبه هنری آثار می‌شود و اینکه تا چه اندازه در زمینه اصول حرفه‌ای عکاسی و هنری آن قوی و ویژه است. بعد دیگر جنبه محتوایی است که به ارتباط نوجوانان با امام می‌پردازد و به دلیل آنکه این موضوع بدیع و دست نخوره بود و تا به امروز هم به آن به این شکل و در قالب تصاویر پرداخته نشده بود ما به سراغ آن رفتیم.»

ادای دین به شهید چمران

او ادامه داد: «البته آثار بسیار خوبی و فاخری در این حوزه داشتیم که به دلیل تناسب زمانی که با هفته دفاع مقدس داشت تصمیم به برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری گرفتیم.»

مدیر خانه عکاسان درباه برنامه های جنبی این رویداد هنری و رونمایی از تصویر شهید چمران گفت: «در نگارخانه حوزه هنری یکی از مشهورترین عکس‌های شهید دکتر مصطفی چمران نیز که توسط کاظم اخوان از عکاسان به نام حوزه دفاع مقدس که متاسفانه به همراه سه دیپلمات در لبنان ربوده شد گرفته شده است رونمایی شده است.»

مهدی چمران، احسان باقری و سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی در مراسم رونمایی از تصویر شهید چمران

او همچنین بیان کرد: «ما در این سلسله برنامه‌هایی که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی داریم موضوعات و رویدادهای مرتبط با وقایع تاریخی را که در مسیر انقلاب رخ داده است در قالب نمایشگاه‌های متفاوت و متنوع برگزار کرده و خواهیم کرد.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    0 0
    چی بنویسیم که بتونی چاپ کنی؟؟