۰ نفر
۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۷

عزت نفس چیست؟ بارها در گفت‌وگوهای روزمره این عبارت گفته یا شنیده می‌شود، واقعا مفهوم آن چیست؟

باید عرض کنم داشتن عزت نفس(self-esteem) یک نیاز اساسی هر انسان بوده و تقویت آن سرمایه‌گذاری بزرگی به حساب می‌آید. عزت نفس ضعیف که ما خود واقعی مان را با شرمندگی پنهان کنیم. در واقع عزت نفس واقعی میزان ارزشی است که برای خود قایل می‌شویم. self-concept یا خودانگاره که مفهوم عزت نفس را می‌سازد، تحت تاثیر محیط بیرونی در وجود انسان شکل می‌گیرد به همین جهت تاثیر دیگران و رفتار آنها در سال‌های اول زندگی ما، نسبت به نگرش به خودمان خیلی موثر است.

کودکان همه چیز را بدون و چرا به عنوان حقیقت قبول می‌کنند بنابراین اظهارنظر و گفتار دیگران نسبت به ما منبع مهمی برای شکل گیری عزت نفس می‌باشد.

چه عواملی درعزت نفس اثر دارند؟
کیفیت و شکل روابط ما با دیگران به‌خصوص والدین در دوران کودکی در ایجاد عزت نفس ما نقش محوری دارند، یعنی عزت نفس خود پدر و مادر می‌تواند بر روی فرزندان تاثیر مهمی بگذارد، عملکرد و ساختار خانواده نیز در این امردخیل و مهم است و مطالعات نشان می‌دهند که فرزندان طلاق و یا تک والد از عزت نفس ضعیفی برخوردار می‌باشند. تنبیه بدنی تحقیر تهدید به تنبیه به شدت عزت نفس را متزلزل می‌کنند. آسیب دیدگی های جنسی از عوامل اصلی نابودی عزت نفس در دوران کودکی است، در عوض ظاهر تمیز و شیک از ارکان تقویت عزت نفس در کودکی است زیرا عزت نفس باجلب توجه و نظر دیگران رابطه مستقیم دارد.

منافع عزت نفس چیست؟
منافع زیادی از عزت نفس نصیب انسان می‌گردد از جمله: مثبت بودن و احساس شادی درزندگی - پذیرش خود و دیگران - اشتیاق به داشتن مسئولیت بیشتر و احساس کنترل بیشتر بر زندگی - توجه بهتر به دیگران و احساس امنیت و راحتی در موقعییت های اجتماعی -احساس متعادل بودن - بدون هیچگونه حسادت توانایی تبریک گفتن به دیگران به علت موفقییت‌هایشان - اطمینان به خود در پذیرش فعالیت‌ها - تمایل و توانایی طرح مشگلات با دیگران برای یافتن راه حل مناسب - بهبود ظاهر و احساس سرزندگی - توانایی بیان صادقانه مشگلات کارها به طور صریح و چاره اندیشی برای آنها - آمادگی بیشتر برای دریافت محبت و محبت کردن - داشتن قدرت مسئولیت‌پذیری در یروز خطاها یا مشکلات.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =