علم ژنتیک در ایران باستان/ ماجرای یک سخنرانی جالب در مشهد

دومین همایش بین‌المللی نوروژنتیک و دهمین همایش ملی نوروژنتیک که امروز در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد، شاهد سخنرانی استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در مورد باورهای افتخارآمیز ایرانیان باستان بود.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، دومین همایش بین‌المللی نوروژنتیک و دهمین همایش ملی نوروژنتیک، امروز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ با حضور متخصصان داخلی و خارجی به مدت ۳ روز در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

دکتر «محمدحسن کریمی‌نژاد»، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در این همایش در مورد علم ژنتیک در ایران باستان اظهار کرد: «نیاکان ما از گذشته‌های دور به مسئله انتقال ارثی صفات زن و مرد به جنین اعتقاد داشتند که این افتخارانگیز است. در ایران باستان، اعتقاد بر این بود که جنین و فرزند حاصل صفات و خصوصیاتی از پدر و مادر است؛ این در حالی است که در تمام دنیای غرب به‌خصوص یونان، اعتقادشان متفاوت بود و بقراط معتقد بود فقط خصوصیات پدر به جنین منتقل می‌شود و زنان نقشی در انتقال صفات ندارند.»

دکتر کریمی‌نژاد ادامه داد: «زرتشت پیامبر در ۳۷۳۸ سال پیش، حقوق همه افراد بشر را اعم از زن و مرد یکسان می‌داند و داریوش کبیر نیز ۲۶۰۰ سال قبل در منشور حقوق بشر تدوینی خود، همه انسان‌ها را در سراسر گیتی یکسان و بردگی را ممنوع نمود.»

او بیان کرد: «بانو آرتمیس، اولین دریاسالار دنیا نیز ۲۴۰۰ سال قبل فرماندهی نیروی دریایی خشایارشاه را در جنگ ایران و یونان بر عهده داشت که بیانگر این است که زنان در ایران قدیم از حق برابر برخوردار بودند و تفاوتی بین زن و مرد وجود نداشت. علم ژنتیک امروزه نیز دریافته که جنین، حاصل وراثت از زن و مرد است و صفات مادر و پدر به فرزند منتقل می‌شود.»

در مراسم افتتاحیه این همایش، دکتر «مرتضی سعیدی»، دبیر علمی این همایش نیز گفت: «این همایش با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی مشهد، انجمن نوروژنتیک ایران و انجمن نوروژنتیک خراسان برنامه‌ریزی شده است. ۲۳۴ مقاله علمی در حوزه ژنتیک و نوروژنتیک به این همایش ارسال شد که ۲۲۹ مقاله پذیرفته و به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود. در این همایش سه‌روزه با حضور متخصصان داخلی و خارجی علم نوروژنتیک، اساس بیماری‌های ژنتیکی در کودکان و تازه‌های نوروژنتیک موردبحث قرار می‌گیرد.»

نوروژنتیک علمی متشکل از دو رشته نورولوژی و ژنتیک است. بسیاری از بیماری‌های نوروژنتیکی می‌توانند پایه ژنتیکی داشته باشند؛ برخی از بیماری‌ها مانند متابولیک عصبی ارثی، نوروماسکیولار، صرع و ام‌اس ازجمله بیماری‌هایی هستند که منشأ ژنتیکی دارند.
نخستین انجمن نوروژنتیک جهان را پزشکان و دانشمندان آلمانی در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳) از اجتماع کلیه رشته‌هایی که با ژنتیک فیزیولوژی طبیعی و غیرطبیعی اعصاب سروکار دارد، تأسیس کردند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =