قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معرفی کتاب «نابرابری ملت ها» اثر اساتید دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی، مطالعه این اثر را برای مسئولان کشور امری واجب دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین انتظامی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کتاب «نابرابری ملت ها» نوشته دارون عجم اوغلو و جمیز ای. رابینسون در اینستاگرام نوشت: «این کتاب را ۱۱-۱۰ ماه پیش خو‌اندم و مترصد آن بودم که معرفی مفصلی برای آن بنویسم. دست نداد؛ ولی پیش خود گفتم به امید آن روز ننشینم و لااقل به اهلش معرفی کنم. این کتاب توسط دو استاد دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی نوشته شده و اگر چه مبنایی پژوهشی دارد اما از نثری روان و حتی ژورنالیستیک بهره برده است.

دو ترجمه از این کتاب ارائه شده. اولی که به گمانم زودتر هم بوده ترجمه دقیق نام کتاب را بر پیشانی دارد (چگونه ملت‌ها شکست می‌خورند؟ و با زیر تیتر: ریشه‌های قدرت، و ثروت و فقر) اما ترجمه دوم، دقیق‌تر و‌ روان‌تر است که توسط آقای محمدرضا خطیبی از همکاران سابقم در مؤسسه همشهری انجام پذیرفته. کتاب با ذکر مثال‌های متعدد از تحولات معاصر کشورهای مورد پژوهش ما را به این نکته رهنمون می‌کند که چگونه دو‌ کشور با شرایط مشابه، به دو سرانجام رسیده‌اند؛ یکی سرشار از رفاه و رضایت مردم و دیگری در شرایطی پایین و بلکه فلاکت‌بار.

خلاصه ۳-۲ خطی‌اش این است که حاکمان هر کشور از یک نقطه عطف تاریخی و بزنگاه، چگونه استفاده کرده‌اند. هر کشور پیشرفته در آن پیچ تاریخی اگر رهبرانی خردمند داشته چگونه توانسته منافع ملی خود را تأمین کند و به سروری برسد.

این کتاب با نفی چهار نظریه قدیمی که سال‌ها در دانشکده‌های علوم سیاسی تدریس می‌شد این نظریه را مطرح می‌کند که سروری یک ملت در گرو وجود حاکمانی خردمند است. به همین جهت مطالعه این کتاب برای مسئولان البته واجب‌تر است

پست اینستاگرامی قائم مقام وزیر ارشاد درباره کتاب نابرابری ملت ها

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    3 0
    کتاب بی نظیری هست. نه تنها مسئولان اگر چشم بینایی دارند باید بخوانند بلکه مطالعه آن را به همه هم میهنان توصیه می کنم.