ایرنا نوشت:‌ سالیانه حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار صرف تامین یارانه پنهان بنزین می‌شود که بخش عمده آن به دلیل قاچاق روانه جیب قاچاقچیان و کشورهای همسایه شده و بخشی نیز به علت تردد خودروهای غیراستاندارد داخلی به هدر می رود.

مصرف بنزین در ایران نسبت به استاندارد جهانی بسیار بالاتر است که ریشه در عوامل مختلفی مانند تردد خودروهای بی کیفیت و فاقد استاندارد، ارزانی، پرداخت یارانه پنهان توسط دولت و ضعف در فرهنگ سازی مصرف بهینه دارد.

قاچاق بنزین

قاچاق بنزین

میزان رشد مصرف بنزین به حدی است که راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه به شمار می رود نیز نمی تواند در آینده نزدیک پاسخگوی نیازهای رو به گسترش باشد و شاید ناچار شویم به سراغ واردات گسترده بنزین برویم.

**پرداخت 38 سنت یارانه پنهان برای هر لیتر بنزین
مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: سالانه مبلغ هنگفتی صرف پرداخت یارانه سوخت می‌شود که باید فکری برای مدیریت این موضوع و کاهش مصرف کرد.
ساسان کاظمی نژاد یادآوری کرد: در صورت در نظر گرفتن نرخ 4200 تومانی برای دلار، حدود 37 یا 40 سنت یارانه پنهان برای هر لیتر بنزین پرداخت می شود البته این یارانه بر مبنای دلار 4200 تومانی است و با محاسبه نرخ ها بر اساس دلار آزاد میزان یارانه پرداختی بسیار بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به مصرف روزانه 90 میلیون لیتری بنزین در کشور، روزانه 35 میلیون دلار یارانه پنهان پرداخت می شود.
کاظمی نژاد گفت: یارانه پنهانی که برای بنزین پرداخت می شود سالانه به بیش از 12.5 میلیارد دلار می رسد که در صورت ورود 1.5 میلیون خودروی جدید به جاده های کشور در سال آینده، میزان یارانه پنهان پرداختی به بنزین به روزانه 45 میلیون لیتر و سالانه به حدود 16.5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

یارانه به 2 نوع تقسیم می شود، «یارانه مستقیم» به صورت نقدی به افراد پرداخت می شود، اما «یارانه پنهان» به صورت غیر نقدی و بدون اینکه به مردم اعلام شود برای تامین کالاهای مختلف مانند بنزین توسط دولت هزینه می شود.

**یارانه ایرانیان در جیب قاچاقچیان
مجموع مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 90 میلیون لیتر است که 10 میلیون لیتر از آن به کشورهای همسایه قاچاق می شود.
البته باید توجه داشت که رقم روزانه 10 میلیون لیتر به قاچاق بنزین اختصاص دارد و میزان قاچاق گازوییل بحثی جداگانه دارد که باید در جای خود بدان پرداخت.
مهمترین علت افزایش قاچاق سوخت در کشور، بالا رفتن نرخ ارز و ارزانی قیمت بنزین و سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه است.
همزمان با نوسان شدید نرخ ارز که جذابیت قاچاق سوخت افزایش یافته، میزان مصرف بنزین در کشور نیز رو به افزایش گذاشته است.
قیمت سوخت در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در حدی است که با وجود ریسک بالای قاچاق، باز هم قاچاقچیان نمی توانند از سود این کار چشمپوشی کنند.
بنابراین تا زمانی که این 2معضل رفع نشود، چالش قاچاق بنزین و انواع دیگر سوخت همچنان ادامه داشته و ثروت های کشور را روانه جیب همسایگان می کند.
در حالی که پروژه های متعدد اقتصادی کشور به علت کمبود بودجه و اعتبار، نیمه کاره رها شده اند، حجم عظیمی از منابع ملی صرف تامین بنزینی می شود که قرار است سود آن عاید قاچاقچیان و کشورهای همسایه شود.
بنابراین باید برای مقابله با این معضل ملی فکری کرد، زیرا در غیر این صورت، باید شاهد ادامه خروج منابع ملی به شکل بنزین قاچاق باشیم.

 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    1 0
    خوب. قاچاق است و باید افزایش قیمت بدیم . واقعا؟؟؟
    • بی نام GB ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
      1 0
      اره دیگه راست میگی !!!
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 0
    10 میلیون لیتر روزانه داره قاچاق میشه؟؟؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟؟؟
  • بدون نام ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    1 0
    واقعا سرنوشت تلخ