این روزها شرایط عجیب و غریبی بر بازار حاکم شده و تقریبا قیمت‌ها به صورت روزانه در حال نوسان و افزایش هستند،‌شرایطی که سبب شده تا مصرف‌کننده نهایی دچار سرگردانی شود و نداند چه راهی به صلاح است و آیا مایحتاج چندماه خانواده‌اش را خریداری کرده و اقدام به انبار کردن اجناس و کالاها کند و یا به وعده مسوولان خوش‌بین باشد که هیچ کمبودی وجود ندارد و مردم صبور باشند تا قیمت‌ها متعادل شود .

مهرنوش حیدری: قصه افزایش قیمت‌ها و ترس و ولع مردم برای خرید مایحتاج ضروری و حتی غیرضروری معمولا هرچند سال یکبار و با متزلزل شدن اقتصاد و نوسانات شدید نرخ ارز در کشور تکرار می‌شود،‌ قصه‌ای تکراری که معمولا همه یکدیگر را به احتکار، خرید غیرضروری کالاها، بستر سازی برای کمیاب شدن اجناس محکوم می‌کنند. 

سوپر مارکت

نگاهی به وضعیت برخی فروشگاه‌ها نشان می‌دهد که مردم برخی مناطق برای خرید محصولات و کالاها به فروشگاه‌ها هجوم برده و برای چند ماه کالا در خانه انبار کرده‌اند . 

نقش کاسبان تحریم و دلالان در آشفتگی بازار
البته این یک سوی قضیه بوده و از نقش دلالان و کاسبان شرایط ویژه نظیر تحریم و نوسانات نرخ ارز نیز نباید چشم‌پوشی کرد. در ماه‌های اخیر دلار از حدود ۴هزار تومان به بیش از ۱۴هزار تومان در نوسان بوده و متاسفانه در خوشبینانه‌ترین حالت از ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان پایین‌تر نیامده و این موضوع سبب شده تا تولید‌کنندگان میزان تولید خود را به دلیل کمبود مواد اولیه،‌ مشکلات ترخیص از گمرک و ... کاهش دهند. 

البته همان طور که گفته شد نباید از حضور و نقش دلالان نیز در آشفتگی بازار غافل شد چراکه بر اساس گفته‌های رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران می‌توان نتیجه گرفت که دلالان نیز در این آشفته بازار که نظارت جدی از سوی سازمان حمایت و دولت بر قیمت‌ها و ... نمی‌شود؛‌اقدام به گرفتن ماهی از این آب گل آلود کرده اند.

 به گفته سعید درخشانی،‌دلالان، برخی کالاها را به قیمت درج شده روی آنها به مغازه­‌داران می­‌فروشند و با توجه به اینکه فروش بالاتر از قیمت مندرج روی کالا گران فروشی و جرم محسوب می شود، فروشندگان مجبورند آن ها را به قیمت خرید بفروشند.

هرچند ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و برخی مغازه‌داران و سوپرمارکت­‌هاو کسبه ­‌اقدام به زدن برچسب قیمت جدید روی کالاها می­‌کنند که این کار دقیقا مصداق بارز گرانفروشی و محسوب می‌شود.

قانون چه میگوید؟
به گفته  درخشانی  در ماه­‌های اخیر، کاهش عرضه، کمبود مواد اولیه، احتکار و در نتیجه آن، افزایش قیمت­ برخی محصولات، بازار مصرف را دچار مشکل کرده است. 

 افزود: بر اساس قانون، درج قیمت جدید روی محصولات تخلف محسوب می‌شود و در دادگاه قابل پیگیری است.

هموطنان می توانند تخلفات را برای رسیدگی به سامانه 124 اطلاع دهند.

برررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون چرخه معیوبی به‌وجودآمده که نتیجه کاهش عرضه کالا از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان است و سبب شده تا بنگاه‌داران، دلالان نو ‌توزیع کنندگان اجناس و کالاها را با درج قیمت‌ها یجدید گران‌تر به مغازه‌داران و کسبه بفروشند و در نهایت کالا به چند برابر قیمت تمام شده تولید و یا واردات به دست مصرف‌کنننده نهایی برسد. 

بازرسان چه میکنند؟
آشفتگی فراوان در بازار کالا و اجناس و همچنین نوسان روزانه قیمت‌ها در مغازه‌ها و سوپر مارکت‌هبه طوری‌که ا و ... مشهود است بازرسان سازمان حمایت و همچنین تعزیرات می‌توانند به راحتی این موارد را در اکثر واحدهای صنفی مشاهده کنند بنابراین ادامه این روند می‌تواند نتیجه کم‌کاری و بی‌توجهی بازرسان  ومسوولان این سازمان‌ها باشد که یا نتوانسته‌اند و یا نخواسته‌اند از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت جدی کنند. 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    4 0
    چون خودشون هم فعلا آشفته هستند
  • امید KZ ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    4 0
    خداشاهده چرا کسی رسیدگی نمیکنه؟ مملکت صاحب نداره مگه؟ خون مردم به جوش اومده دیگه. تموم کنید
  • بی نام DE ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    3 0
    چه كسى نظارت روى قيمتها كند ؟ مسبب تمام گرانى ها و ريشه بالا رفتن قيمتها خود دولت و مسولين هستند براى چه جلوى گرونى بگيرند
  • م ر GB ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    6 0
    بازرسی و نظارت عملا تو ایران بسیار کمرنگه و یا وجود نداره
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    3 0
    چون خود بارزسان صاحبان بازار هستند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    3 0
    چون همه کاراشون فقط روی کاغذه و عمل هیچ
  • حسن A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    0 0
    هیج کاری نمی تونن برا مردم کنند