مهم‌ترین اشتباهات ۴۰ سال گذشته در حوزه آب/ فاضلی: از دهه ۳۰ اشتباه کردیم و سال ۵۷ تشدیدش کردیم

محمد فاضلی مشاور وزیر نیرو می‌گوید: «همه کسانی که درباره مسئله آب کار کرده‌اند می‌گویند ما از دهه 30 وارد اشتباه در بهره‌برداری از آب و انرژی شده‌ایم. پس از سال 57 هم این اشتباهات را تشدید کردیم.»

به گزارش خبرآنلاین، محمد فاضلی در کافه خبر خبرآنلاین با اشاره به اینکه در حوزه آب و انرژی، اشتباهات مال 40 سال گذشته نیست، گفت: «از دهه 30 و 40 با موتورپمپ‌ها، با سازه‌ها، با تغییر حکمرانی، با تغییر منطق پایداری در آب و انرژی اشتباه کردیم. همه کسانی که درباره مسئله آب کار کرده‌اند می‌گویند ما از دهه 30 وارد اشتباه در بهره‌برداری از آب و انرژی شده‌ایم. پس از سال 57 هم این اشتباهات را تشدید کردیم. می‌توانم بگویم ما در نظام سیاست‌گذاری بهره‌برداری از آب، اقتصاد سیاسی و منافع آدم‌ها و گروه‌ها درباره وضع فعلی مسئول هستند. ما در بهره‌برداری رسمی و اقتصاد آب و انرژی اشتباهات جدی کردیم. آب به کالای فاقد ارزش اقتصادی در این کشور تبدیل شده که اشتباه بسیار بزرگی است. همه نواقص ساختاری در مدیریت آب و انرژی قابل بحث است. نمی‌توان گفت ساختار آب و انرژی خوب است ولی قیمت خراب است، اینطور نیست. آخرین برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد ما در سال 96، قیمت برق را به 60 درصد قیمت سال 57 می‌فروشیم. امکان دارد در کشوری که هزینه مسکن، بنزین و خدمات بهداشتی چندصدبرابر شده است، ولی قیمت برق به 60 درصد قیمت 40 سال پیش باشد؟ همه چیز کشور سر هم جمع می شود، می‌شود این مسائل.»

او در ادامه می‌گوید: «قبل از حرف زدن درباره همه چیز، آیا می شود پایدار سازی منابع آب و انرژی را رقم زد؟ اشتباه در بهره‌برداری حداکثری از منابع کردیم. تصور کردیم با اعمال نفوذ سیاسی و سپردن کارها به بوروکرات‌ها، با کم‌دانشی خیلی از افراد، می‌توان جلوی اشتباهات را گرفت. بسیاری از پروژه‌های آبی قرن بیستم، با استانداردهای امروز تایید نمی‌شود. ترکیبی از بی‌دانشی، عدم شفافیت، اقتصاد سیاسی که بر ساختار آب و انرژی اثر داشته، نادیده گرفتن ارزیابی اقتصادی و محیط زیستی پروژه‌ها، انتخاب راه‌های پرهزینه باعث این وضعیت شده است. نمی‌خواهم روی دستاوردها قلم بکشیم. در سال 57 که انقلاب شد 7400 مگاوات انرژی داشته، امروز این تولید به 10 برابر رسیده است. درباره راندمان نیروگاه‌ها بحث است، ولی اگر می‌خواهیم اصلاح کنیم در درون اتاق‌های دربسته و گفت‌وگو بین بوروکرات‌ها و تکنوکرات‌ها اتفاقی نخواهد افتاد. باید با مردم درباره اشتباهات حاکمیت و شریک بودن مردم در اشتباهات حرف بزنیم تا به نقطه روشنی برسیم.»

متن کامل کافه خبر را اینجا بخوانید.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =