رازگشایی از رابطه دوطرفه اضطراب و حمله میگرن

پژوهشگران می‌گویند که ارتباط بین میگرن و اضطراب دوطرفه است. گاهی اوقات، ابتدا حمله میگرن رخ می‌دهد و فرد از نگرانی بروز حمله بعدی، دچار اضطراب می‌شود؛ و گاهی برعکس.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، دکتر «بروک پلگرینو» (Brooke Pellegrino)، استاد روان‌شناسی در مرکز مراقبت‌های بهداشتی سردرد هارتفورد (آمریکا) از ارتباط بین میگرن با اضطراب و افسردگی می‌گوید. جزئیات یافته‌های او را در گفت‌وگوی کوتاه زیر بخوانید.


* عمده فعالیت شما بر درمان میگرن متمرکز است. چطور به کار در این حوزه علاقه‌مند شدید؟

- پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، تحت نظارت دکتر «تاد اسمیثرمن» (Todd Smitherman)، تحقیقاتم را در حوزه میگرن آغاز کردم. ابتدا تحقیقاتی را درزمینه سردرد انجام دادم و سپس، مطالعات بالینی را به عنوان روان‌شناس در مرکز مراقبت‌های بهداشتی سردرد هارتفورد آغاز کردم.

 

* شما در مرکز مراقبت‌های بهداشتی سردرد هارتفورد با بیماران مبتلا به میگرن در ارتباطید. چه اقدامات درمانی در این مرکز انجام می‌شود؟

- اصلی‌ترین مشکل درزمینه کار با بیماران مبتلا به میگرن، این است که آن‌ها اغلب احساس می‌کنند راهی برای کنترل درد و ناتوانی ناشی از سردردهای میگرنی وجود ندارد.

بخشی از تلاش درمانی من، افزایش کنترل فرد بر درد و ناتوانی ناشی از سردرد است. یکی دیگر از اهداف درمانی در این مرکز، بازگرداندن فرد به زندگی و فعالیت‌های روزمره -تا حد ممکن- با وجود سردرد میگرنی است.

اما عمده فعالیت ما در این مرکز بر درمان‌های غیردارویی سردرد متمرکز است. رویکردهای غیردارویی برای درمان مستقیم سردرد شامل آرام‌سازی، مدیریت استرس و بایوفیدبک (زیست‌بازخورد) است. در شرایط دیگر، درمان مکمل افسردگی، اضطراب یا اختلال خواب می‌تواند به بهبود سردرد کمک کند.

میگرن تأثیر بسیار زیادی بر زندگی بیماران دارد و یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های کار ما، کمک به بیماران مبتلا به میگرن و مشاهده روند بهبود آن‌ها است.

 

* بحث‌های زیادی در مورد شیوع افسردگی در مبتلایان به میگرن مطرح می‌شود. آیا آماری در مورد درصد بیماران مبتلا به میگرن و افسردگی یا اختلال اضطراب دارید؟

- بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)، حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا به میگرن از افسردگی و حدود ۵۰ درصد نیز از اختلال اضطراب رنج می‌برند. اختلال اضطراب در بین مبتلایان به میگرن، از شیوع ۲ تا ۵ برابری نسبت به سایر مردم برخوردار است؛ حتی گاهی اوقات بیماران مبتلا به میگرن از هر دو اختلال افسردگی و اضطراب رنج می‌برند.

ارتباط بین میگرن با اضطراب و میگرن با افسردگی دوطرفه است. گاهی اوقات در ابتدا حمله میگرن دست می‌دهد و فرد از نگرانی بروز حمله بعدی، دچار اضطراب می‌شود. در موارد دیگر هم وقتی بیمار در شرایط تنش‌زا قرار می‌گیرد، حمله میگرن رخ می‌دهد.

 

* چه نوع اختلال اضطرابی اغلب در بین مبتلایان به میگرن دیده می‌شود؟

- تعداد زیادی از بیماران مبتلا به میگرن از اختلال اضطراب عمومی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اضطراب مرتبط با میگرن رنج می‌برند. به‌ندرت، بیمارانی با اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی، یا اختلال وسواس فکری‌عملی (OCD) را مشاهده کردم.

 

* چه ارتباطی بین اختلال اضطراب و میگرن وجود دارد؟

- از دیدگاه پاتوفیزیولوژیک، به نظر می‌رسد که اختلال عملکرد سروتونرژیک، اختلال در تنظیم غلظت هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) و تأثیر هورمونی در میگرن و اضطراب نقش دارند. همچنین، میگرن و اضطراب با توزیع بالاتر آلل S در 5HTTLPR در ارتباط است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =