۰ نفر
۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان "شهر ملی نمد" از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ساختمان کوشک (دفتر غرب آسیا) بررسی پس از تایید اعضاء ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهمن عسگري سوادجاني درگفتگو با خبرنگاران  اظهار كرد:نمد چهارمحال و بختياري داراي نشان يونسكو و نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي ايران است.

عسگري سوادجاني تصريح كرد: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري به دانشگاه شهركرد پيشنهاد كرده تا نسبت به ايجاد وراه اندازي رشته تحصيلي نمد در دانشكده هنر اين دانشگاه اقدام كند.

وي بيان داشت: هم اينك 250 كارگاه كوچك و 15 كارگاه بزرگ توليد نمد در چهارمحال و بختياري با اشتغالزايي مستقيم براي 500 نفر فعال است.

مديركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری اضافه كرد: سالانه 40 تن انواع محصولات نمدي در اين استان توليد مي شود كه قابليت افزايش تا 50 تن را دارد.

وي عنوان داشت: از اين ميزان توليد سالانه 15 تن برابر 250 هزار دلار توليدات نمدي از چهارمحال و بختياري به خارج كشور صادر مي گردد.

عسگري سوادجاني توليد محصولات نمدي چهارمحال و بختياري را به دو روش سنتي و نوين اعلام و خاطرنشان كرد:‌ امروزه در بخش توليد نمدهاي نوين به علت نوآوري و كاربردهاي مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمدي توليد و روانه بازار مصرف مي شود.
وي ادامه داد: ‌بسياري از توليد كنندگان نمد در چهارمحال و بختياري داراي تحصيلات دانشگاهي در رشته هاي طراحي و صنايع دستي و برخي نيز تحصيلات غيرمرتبط دارند.

مديركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری بيان كرد:‌ توليد كنندگان محصولات نمدي استان رقابت مطلوب و سالمي در ارائه توليدات خود دارند.

وي يادآور شد: با توجه به بررسي هاي علمي صورت گرفته محصولات نمدي علاوه بر هنر دستي داراي ويژگي هاي خاص براي كاربرد در حوزه پزشكي و صنعت خودرو است.

عسگري سوادجاني اظهار كرد:‌ هنر نمدمالي به واسطه وجود دام فراوان و توليد پشم زياد به عنوان ماده اوليه توليد اين هنر دستي قدمت ديرينه و طولاني در چهارمحال و بختياري دارد. برخوردار است.

افزوده مي شود در صورت توجه مسئولان مربوطه به ويژه شهرداران،‌ اعضاي شوراهاي اسلامي و فعالان مديريت شهري مي توان با نامگذاري ميادين، خيابان ها، كوچه ها و طراحي،‌ ساخت و نصب المان هاي مرتبط با هنر دستي نمدمالي مي توان زمينه ثبت شهركرد به عنوان "شهر جهاني نمد" را فراهم كرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =