ایسنا نوشت:مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد از رونمایی یافته‌های حاصل از چهار فصل کاوش‌های باستان‌شناسی شهر زیرزمینی نوش‌آباد در موزه ملی کاشان خبر داد.

زهرا ساروخانی اظهار کرد: این آثار برای اولین بار روز دوشنبه 30 مهرماه ساعت ۱۰صبح در مجموعه جهانی باغ فین کاشان رونمایی خواهد شد.

وی افزود: غنی‌ترین داده‌های منقول فرهنگی حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد به دست آمده که ظروف سیاه قلم قرن هفتم هجری و آبخوری‌های قرن پنجم هجری، سفالینه‌های آبی ، سفید و انواع پیه سوز بخشی از آن است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد تصریح کرد: در کاوش‌های کارگاه جدید نزدیک مسجد جامع، به سازه آبی یا همان قنات دسترسی پیدا کردیم که یک مجموعه وسیع و کامل از دست کندهای قنات در زیر بافت شهر است که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

نوش آباد

ساروخانی با اشاره به کشف نمونه‌های دست کندی که بعد از حفاری شهر زیرزمینی نوش‌آباد شناسایی‌ و کاوش شده است، گفت: هیچ کدام از این آثار، قابل مقایسه و مشابه با معماری دستکند نوش‌آباد نیست.

همچنین مدیر مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد گفت: این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای مهندسی باستان در دنیا به شمار می‌رود که در عمق 18 متری زمین واقع شده و امکانات پیچیده و منحصر به فردی هم دارد.

علی طاهری افزود: از جمله پیچیدگی‌های مربوط به مهندسی ساخت این شهر زیرزمینی می‌توان به راهروها، اتاق‌ها و تونل‌های وسیع در آن اشاره کرد و باستان‌شناسان بر این باورند که مردمان آن زمان، برای دورانی طولانی مدت در این مجموعه سکونت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: محققان نظریه‌های متعددی درباره شهر زیرزمینی نوش‌آباد ارائه کرده‌اند. از جمله آن‌ها، در امان ماندن از گرمای شدید یا جنگ‌های تاریخی یا حفاظت در برابر تشعشعات خورشیدی سبب شده این شهر را در عمق 18 متری زمین بسازند.

طاهری با اشاره به پیشینه تاریخی نوش‌آباد گفت: نقل است که این شهر، پایتخت انوشیروان بوده است و زمانی که پادشاه ساسانی در هنگام عبور از این منطقه، برای نوشیدن آب توقف کرد و آب چاه، بسیار زلال و خنک بود، دستور داد که این شهر را در اطراف این چاه بنا کنند که در ابتدا "انوش آباد" نام گرفت و چندی بعد به "نوش‌آباد" تغییر نام داد.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =