مهر نوشت: مرحوم آقای هاشمی، اوایل انقلاب طرفدار تحزب بود اما در یک دوره‌ای کوتاه آمد و وقتی آثار سوء‌ تضعیف تحزب را دید، در سال‌های آخر عمر خود به‌ شدت طرفدار این فکر بود که باید به تقویت احزاب کمک کرد.

رسول منتجب‌نیا در یک گفت و گوی تفصیلی به مشکل تحزب در کشور و جریان اصلاحات اشاره کرده و می‌گوید:

ما باید بپذیریم که کشور برای رسیدن به توسعه، شدیدا به تحزب نیاز دارد. آقای هاشمی‌ رفسنجانی، هم در اواخر عمر خود به‌ این نتیجه رسیده بود که برای نیل به توسعه، هیچ راهی جز تحزب وجود ندارد. این تفکر ضدتحزب‌ تفکر بسیار خطرناکی است و دوستان ما در جریان اصلاحات باید فکر عاجلی برای آن‌ بکنند. به هر حال، هر کدام از ما عمری داریم و اکنون که در فصل آخر زندگی خود قرار داریم، نباید به جای باقیاتِ صالحات، جریانی انحرافی از خود به جای بگذاریم.

مرحوم آقای هاشمی، اوایل انقلاب طرفدار تحزب بود اما در یک دوره‌ای کوتاه آمد و وقتی آثار سوء‌ تضعیف تحزب را دید، در سال‌های آخر عمر خود به‌ شدت طرفدار این فکر بود که باید به تقویت احزاب کمک کرد. آقای هاشمی به‌خصوص در سال آخر عمرش گفت، چاره‌ای نیست جز این‌که صاحبان تفکر و فعالان سیاسی و مردم در چند حزب قدرتمند سازماندهی شوند و در قالب احزاب قدرتمند با هم رقابت کنند و در برابر مردم هم پاسخگو باشند؛ این روش برای ایجاد موج و نشاط اجتماعی و جلوگیری از رقابت‌های نادرست و محفلی‌ و همچنین اقتدار نظام خوب است. آقای هاشمی‌رفسنجانی می‌گفتند که بعد از انتخابات سال ۹۶ خودم هم وارد صحنه می‌شوم تا کمک کنم چند حزب قدرتمند پا بگیرند. به‌هر حال، شکی نیست که تنها راه نجات کشور در بلندمدت، توسعه تحزب است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =