تسنیم نوشت: سه کشور آسیایی به‌ترتیب قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را از آن خود کرده‌اند.بر اساس تحقیقی که وب‌سایت «هلنی پاسپورت ایندکس» منتشر کرده است ژاپن قدرتمندترین پاسپورت (گذرنامه) جهان را در اختیار دارد چرا که شهروندان آن می‌توانند بدون اخذ ویزا (روادید) به 190 کشور مسافرت کنند.

به نقل از ایندیپندنت، پس از ژاپن، رتبه دوم متعلق به سنگاپور است و اتباع سنگاپوری می‌توانند بدون ویزا به 189 مقصد سفر کنند. رتبه سوم مشترکاً به آلمان، کره جنوبی و فرانسه تعلق گرفته و شهروندان این کشورها قادرند بدون روادید به 188 کشور مسافرت کنند.

اتباع انگلیس و آمریکا با امکان سفر به 186 کشور بدون اخذ ویزا از رتبه چهارم به رتبه پنجم سقوط کرده‌اند چرا که هیچ کشور جدیدی به لیست خود اضافه نکردند. در سال 2015 این دو کشور صاحب قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان بودند.

قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به کدام کشور است؟

جمهوری اسلامی ایران در این رتبه‌بندی جایگاه 89 را دارد و شهروندان آن قادرند بدون اخذ ویزا به 43 کشور مسافرت کنند.

افغانستان و عراق به‌دلیل نداشتن امنیت کامل همچنان در قعر (106) این جدول قرار دارند. اتباع این دو کشوری که به‌ترتیب در سال‌های 2001 و 2003 هدف تهاجم آمریکا قرار گرفتند، می‌توانند به 30 مقصد بدون اخذ ویزا سفر کنند.

در عین حال، امارات عربی متحده به جایگاه بیست و یکم ارتقا یافته چرا که در سال 2006 رتبه 62 را داشت و اکنون قدرتمندترین پاسپورت منطقه خاورمیانه متعلق به این کشور عربی است.

هلنی پاسپورت ایندکس یک رتبه‌بندی جهانی برای پاسپورت‌های کشورهای مختلف است و همه‌ساله بر اساس شمار مقصدهایی که اتباع مختلف می‌توانند مسافر کنند، کشورها را طبقه‌بندی می‌کند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    5 17
    تقصير امثال اون افرادی هست كه ميرن به امثال صربستان پناهنده ميشن تا وقتي كه از اين كارا ميكنند انتظار بهبود وضعيت رو نداشته باشن
    • بی نام DE ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
      3 1
      اینکه مردم میرن صربستان پناهنده میشن تقصیر کیه؟
  • بدون نام ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    3 0
    الان مي گن چه فايده ژاپن نمي دونم اختيار نداره و فلان ، فقط نيمه خالي ليوانو مي بينند.. والله به نظر من هر كشوري هم بدونه سوني و شارپ و كاسيو و سيكو و ناسيونال و پاناسونيك و تويوتا و توشيبا و ميستسوبيشي مال كدوم كشور هست دقيقا ويزاش رو براي گردشگران چنين كشوري لغو مي كنه، واقعا هر شركتش يك دنيا اعتبار داره براي ژاپن، خدمت به خلق الله بهترين عبادت است، والبته چه بي خدمتي بدتر از قالب كردن ماشينهاي نا امن به مردم توسط بعضيا
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    1 0
    صربستان هم كه چند ماهى بوده براى ايرانى ها ويزا را لغو كرده بود از امروز دوباره ويزا گذاشته ، بعنوان يه شهروند از مسؤلين ميخوام توضيح بدن كه چرا پاسپورت ما كه بنوعى بيانگر جايگاه ايرانى ها در جامعه جهانى هست داراى قدرت نافذ و مناسبى نيست؟
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    1 0
    بجای پاسپورت، نمی‌توانید بگویید گذرنامه؟ چرا از زبان فارسی گریزانید؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    2 0
    هر وقت پولمان ارزش پیدا کرد پاسپورتمان هم ارزش پیدا می کنه
  • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    2 0
    خدا قوت پهلوان ادمين، شما مراقب باش چشم مي خوري اينقد فعاليت داري
  • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    0 0
    بازم جای شکرش باقیه . جایگاه و رنکینگ مان بد نیست و فکر نمی کردم در این جایگاه باشیم و پیش بینی عدد سه رقمی می کردم .