معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر فرصت ویژه برای دور زدن تحریم ها گفت: اصناف اولین سنگربانان اقتصاد اجتماعی در جنگ اقتصادی علیه ایران هستند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شاتا،حسن یونس سینکی در نخستین جلسه دوره هفتم اتاق اصناف با اعلام این مطلب افزود: استراتژی تحریم‌های فعلی شکستن اعتماد عمومی بود از این رو باید توجه کنیم که رفتارهای اقتصادی که از بی‌اعتمادی، بدفهمی و کج فهمی متاثر می شوند، هزینه‌هایی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد آرامش اجتماعی ، راهبرد مصون سازی کاربرد دارد، گفت: سیاست‌های متعددی برای این موضوع تعریف می‌شود اما برای تحقق این راهبرد باید ابتدا به مصون سازی افکار عمومی در برابر شایعات دقت کنیم.

وی در توضیح این مطلب افزود: باید بپذیریم کسی دلسوزتر از خودمان برای خودمان نیست از این رو نباید تحت تاثیر برخی خبرسازی‌ها قرار بگیریم که با استفاده از واژه‌هایی مانند اطلاع رسانی و شفاف سازی می خواهند افکار عمومی را به بیراهه ببرند.

وی خطاب به جامعه صنفی گفت: شما اولین سنگربانان اقتصاد اجتماعی هستید و در شرایط تحریم اقتصاد اجتماعی جایگاه ویژه ای را دارید.

سینکی در توضیح اهمیت اقتصاد اجتماعی حتی در شرایط عادی و باثبات، ادامه داد: امروز حتی شیوه های تولید نیز تغییر کرده است. تا دیروز این تولید کننده بود که تصمیم می گرفت با چه کیفیتی ، چه کالایی را تولید کند اما امروز برای تولید ،نظر سنجی اجتماعی انجام می شود و از مردم می پرسند چه می خواهند تا بر اساس آن خواسته، تولید صورت گیرد.

فرصت ویژه برای دور زدن تحریم‌ها

او با اشاره به اینکه آمار نشان می دهد ما از فرصت های ویژه‌ای برای دور زدن تحریم ها برخوردار هستیم، گفت: طبق آخرین آمارهای استخراج شده 490 هزار واحد تولیدی صنفی در کشور وجود دارد، این بدان معناست که ما سرمایه های بزرگی را در اختیار داریم .

او در توضیح این مطلب ادامه داد: بررسی کنید مالزی و کره جنوبی از کجا در اقتصاد سرافزار شد ؟ این 490 هزار واحد فرصت اجتماعی و اقتصادی بزرگی هستند چرا که در تحریم اتفاقا SME ها غیر قابل نفودند و کلید در دست آنهاست .

او گفت: کسی نمی‌تواند واحدهای کوچک تولیدی را تحریم کند ، تعداد این واحدها فوق العاده زیاد است و تحریم آنها شدنی هم نیست از این رو باید از این فرصت استفاده کنیم.

حسن یونس سینکی

او با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز داریم، ادامه داد:در جنگ اقتصادی که درگیر آن هستیم برای دستیابی به این هدف لازم است راهبرد مصون سازی از یک سو و راهبرد متقاعد سازی از سوی دیگر در دستور کار قرار گیرد .

وی در توضیح این مطلب افزود:در راهبرد متقاعد سازی باید بپذیریم استقلال هزینه دارد و پاسداری از استقلال نیز سختی هایی را به همراه دارد.

خریداران ارز در مجموع سودی نمی‌برند

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وقایع رخ داده در اهواز ، با تسلیت به بازماندگان این حادثه و مردم ایران گفت: اتفاقات اهواز ظهور و بروز خواسته کسانی است که دشمنی با ملت را اثبات کرده اند .

وی گفت: متاسفانه در ماه های گذشته در عرصه اقتصاد نیز اتفاقاتی رخ داد که ماهیت اقتصادی نداشت . ببینید چه اتفاقی برای ارز در این کشور افتاد؟ آیا این اتفاقات و تحولات اقتصادی بود؟ پاسخ منفی است.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در فروردین ماه برای تک نرخی کردن ارز گفت: در بیست و دوم فروردین ، نرخ دلار در حالی 4200 تومان تعیین شد که این رقم 750 تومان کمتر از قیمت بازار بود اما دیدیم که چه اتفاقاتی رخ داد و منحنی چگونه روند صعودی خود را حفظ کرد که این رفتار مبین این است که ماهیت اتفاقات اقتصادی نبوده و در بستری از رفتارهای اجتماعی روند صعودی و افزایش قیمت‌ها ایجاد شده است.

او گفت: در این شرایط بسیاری تلاش کردند ارز بخرند اما دقت کنید در شرایطی که منحنی صعودی است حتی خریداران نیز سودی نمی برند .

سینکی در توضیح این مطلب ادامه داد: اقتصاد عرصه سود و زیان در تک کالا نیست . همان کسانی که برای پیشگیری از زیان ارز خریدند ، اگر به سبد هزینه و درآمد خود در کل نگاهی بیندازند می بینند زیان کرده اند چرا که برای سود آنی کاری کرده اند که در مجموع فشار بر اقتصاد افزایش یافته و خودشان هم در افزایش هزینه‌های عمومی متضرر شده اند.

وی گفت: بالاخره خریداران ارز در مقطعی فروشنده می شوند و مطمئن باشند جمع هزینه های همین فروشنده ها بالاتر از سودشان خواهد بود .

این مقام مسئول افزود: ارز برای دولت تعریفی متفاوت دارد و برای سودجویان معنی دیگری ؛ طبیعی است که موضوع ارز برای دولت تنها اقتصادی نیست و مولفه های دیگری هم در این تصمیم گیری که پیگیری آرامش اجتماعی و توسعه یافتگی است نقش آفرینی می کند.

پیروزی‌های ملت را به آنها یادآوری کنیم

او ادامه داد: انچه در این حوزه اهمیت دارد، حاکمیت گفتمان آرام بخش اجتماعی در کشور است چرا که این گفتمان تبدیل به سرمایه ملی می شود .

سینکی اضافه کرد: مطمئن باشید اگر این شرایط را درک نکنیم تک تک ما به عنوان یک شهروند بازنده ایم و به عنوان خادم ملت جای دیگری متضرر می شویم.

او اضافه کرد: امروز در تمام تریبون های کشور چه دولتی ها و چه غیر دولتی ها باید به این نکته توجه کنند که گفتمان غالب باید گفتمان آرامش بخش اجتماعی باشد.

وی از فعالان حوزه صنفی خواست تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار گیرند و گفت: لازم است برخی پیروزی های ملت ایران را به آنها یادآوری کنیم . تحریم امروز سخت تر از دوره جنگ تحمیلی نیست، به نظر می رسد پیروزی ها و رشادت ها در دوره جنگ را باید یادآوری کنیم، پیروزی‌هایمان برای غلبه بر فضای تروری که منافقین خلق کرده بودند . پیروزی هایمان در جبهه‌های جنگ، پیروزی هایمان در دوران سازندگی و اصلاحات.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت ادامه داد: انقلاب اسلامی پیروزی بزرگی بود و باید رشادت های مردم را به آنها یادآوری کنیم تا با قدرتی که دارند از وضعیت کنونی نیز به سلامت عبور کنیم.

این خواسته آرزو نیست بلکه حقیقی است که با رشادت‌های این مردم عزیز و سرافراز اجرایی خواهد شد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    36 13
    من كه فروردين خريدم پنج هزارتومن امروز فروختم پانزده هزار تومان و كلي سود كردم
    • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      4 0
      سودی نبردی ارزش پولتو تا امروز حفظ کردی
    • نوید RO ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      4 0
      ضرر و سود در بازه زمانی معنا پیدا میکنه و همچنین به زمان عکس العمل شما به تبدیل پول دریافتی به سرمایه جدید دلار خریدی 5 فروختی 15 پس200 درصد سود کردی دربازه 6 ماه همون موقع پول میزاشتی بانک بهت نصف سال بهترین حالت 10 درصد میدادش بله شما نسبت به کسی که پولش گذاشته سود کردی اگه شما ارز دیجیتالی وی آر لاو ساتوشی میخردی 450 درصد سود میکردی بله شما نسبت کسی که دلار خریدی سود کردی اگر هر لحظه پولت به هر سرمایه ایستایی باشه یعنی توی ضرری میخواد ریال باشه یا طلا به خاطره همین میگن پول مثل آبه یه جا بمونه گند میادش
    • محمد IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      7 0
      دوست عزیر من که نخریدم بیشتر از این هم وطن که 5 خریده و فروخته 15 ضرر کردم پس می بینیم که این دوست ما با پیش بینی که کرده خیلی کمتر از من بی خرد ضرر کرده در کل در ایران بین ضرر و ضرر خیلی تفاوت هست پس بیخودی به این دوست عزیر خرده نگیرید
    • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
      3 3
      فقط توانسته ای ارزش پول خودت را حفظ کنی و این اختلاف ارزش را از سفره مردم در بیاوری. فقط همین نه بیشتر
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    4 0
    این بابا در مورد کسانی که به اعتماد حرف رئیس جمهور ارز نخریدند و ارزش پولشان یک چهارم شد حرفی ندارد بزند ؟؟؟ پس انداز های چند ساله مان از بین رفت .
  • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    1 0
    پیروزیهای ملت رو خوب اومدی
  • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    8 0
    هیچ وقت از گران شدن ارز و طلا خوشحال نباشید ولی یک چیز مهمی هم هست که برای حفظ ارزش پول چاره ای هم جز ذخیره طلا و ارز نیست دولت با اینکار بدهی های خود را داد و پول را از جیب مردم پرداخت کرد
  • محمد رضا افشار DE ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    2 5
    من 1500 دلار خریده بودم 3900 قبل از ابان پارسال الان فروختم 1600خیلی هم خوشحالم