علیرضا سلطانی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرآنلاین، اقدام آمریکا در سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

محمد اکبری: تحولات در سوریه با سرعت بسیار بالایی در حال وقوع است. دخیل بودن منافع بازیگران منطقه ای و بین المللی در این کشور باعث پیچیدگی و تضاد بیشتر منافع میان بازیگران بزرگ در این کشور شده است. حمله موشکی امریکا به سوریه می تواند بر روندها و آینده صلح در این کشور تاثیر گذار باشد. 

علیرضا سلطانی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرآنلاین در مورد اقدام امریکا در سوریه به خبرآنلاین گفت:

اقدام نطامی امریکا با همراهی انگلیس و فرانسه به سوریه ٖ زودتر و سریعتر از انچه پیش بینی می شود از تب و تاب می افتد بدین معنا که نمی توان برای این رویداد آثار و پیامدهای بزرگ و دامنه دار در صحنه های سیاسی و نطامی منطقه ای و بین المللی متصور شد.

دلایل این مساله عبارتند از:

اول: قابل پیش بینی بودن این حمله با توجه به اعلام قبلی وقوع ان از چند روز پیش.
دوم: پدیرش این واقعیت از سوی سیاستمداران و افکار عمومی جهان که تصمیم ترامپ برای این حمله بیش از انکه مبنای منطقی داشته باشد بیشتر برایند رفتار احساسی و بدون پشتوانه ترامپ است و این مساله باعت میشود که حملات تداوم نداشته باشد. 

سوم: واکنش ملایم مخالفین به این حمله به خصوص روسیه، اهداف مشخص نظامی، پایین بودن تلفات غیر نطامی، هدف نبودن مواضع روسیه و ایران و امادگی دولت سوریه به لحاظ پدافندی از دلایل دیگر پایین بودن گستره این حمله است. 

این کارشناس مسائل بین المللی در مورد پیامد اصلی این اقدام گفت:

اما پیامد اصلی این رویداد، تقویت جبهه دیپلماسی برای حل سریعتر فوری تر بحران سوریه، وقوع اقدامات نظامی محدود و برنامه ریزی شده از این دست بیش از انکه تشدید کننده شرایط نظامی شود، زمینه را برای آغاز و تقویت تحرکات غیرنطامی و دیپلماسی فراهم سازد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =