۱ نفر
۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰

مهر نوشت: بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد که وضعیت فعلی بازار چندان پایدار نبوده و آینده آن نیز قابل پیش‌بینی قطعی نیست؛ با این حال، خرید مسکن توصیه می‌شود.

در پی افزایش مهارگسیخته نقدینگی که به افزایش چشمگیر قیمت‌ها منجر شده است، یکی از بخش هایی که بیشترین تأثیر را از این فضای اقتصادی پذیرفت، مسکن بود؛ به گونه ای که در حال حاضر، بر اساس اعلام گزارش تحلیلی بازار مسکن، قیمت مسکن در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۰ درصد افزایش داشته که در تمام دوره های رکود و رونق گذشته، این میزان افزایش قیمت، بی نظیر بوده است.

تجربه سالهای گذشته بازار چه می‌گوید؟

همواره بر اساس نمودارهای تلاقی رشد قیمت و معاملات مسکن در سالهای گذشته، دو نتیجه گیری کلی به دست می آمد. نخست اینکه همواره دو تا سه سال ثبات قیمت در مسکن را شاهد بوده ایم و در سال چهارم، در مقطع کوتاهی افزایش قیمتی معادل تورم عمومی را مشاهده کرده‌ایم و مجددا افزایش قیمت به دست آمده، تا دو یا سه سال بعد از آن ثابت می ماند و این روند همچنان ادامه می یافت.

نتیجه دوم اینکه نمودارهای تعیین ماهانه تلاقی «قیمت» و «حجم معاملات» مسکن با یکدیگر، نشان می دهد در دو یا سه مقطع زمانی در طول سال که افزایش تعداد معاملات را شاهدیم، قیمت نیز رشد اندکی دارد و دوباره در پایان همان ماه، قیمت ها کاهش می یافت. این ماه ها معمولا تیرماه، دی ماه و اسفند ماه هر سال هستند.

اما اتفاقاتی که در سایر بازارهای موازی همزمان با اعمال تحریم های جدید ترامپ علیه ایران در زمستان سال گذشته رخ داد، سبب شد رشد قیمت جهش گونه ای در بهمن و اسفند سال گذشته و در ادامه در اردیبهشت و خرداد سال جاری رخ دهد که سبب شد استقبالی که کارشناسان اقتصادی مسکن از افزایش معاملات مسکن داشته و از آن به بازگشت رونق به مسکن تعبیر کنند، به محاق رفته و بازگشت دوباره رکود به معاملات را رقم بزند.

همین اتفاقات سبب شد تا بسیاری از مردم و همچنین کارشناسان اقتصاد مسکن نتوانند آینده روشنی از این بازار داشته باشند و این سؤال مطرح شود که آیا در چند ماه آینده باز هم شاهد ادامه رشد قیمت مسکن خواهیم بود ؟ آیا باید هر چه سریعتر خانه بخریم، یا اینکه فعلا دست نگاه داریم؟ آیا احتمال کاهش قیمت مسکن در چند ماه آتی وجود دارد؟

شرایط بازار مسکن به شرایط سیاسی و بین المللی گره خورده است

در این میان برخی کارشناسان معتقدند که شرایط فعلی اقتصادی برای پاسخگویی به این پرسش بسیار سخت بوده و آینده بازار مسکن قابل پیش بینی نیست. به همین دلیل نمی توان به این سؤال پاسخ محکم و قاطع داد که آیا باید در حال حاضر و با هر شرایطی خانه بخریم یا اینکه دست نگه داریم؛ چون معاملات با کاهش روبه رو شده و این کاهش معاملات، آهنگ رشد قیمت را کندتر کرده است.

یک مقام مسئول در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که خواست نامش ذکر نشود، گفت: شرایط به گونه ای است که دیگر بازار مسکن به تنهایی در تعیین قیمت این کالای اساسی اثرگذار نیست؛ بلکه همه چیز به شرایط آینده سیاسی و بین المللی کشور وابسته است. اگر تحریم های دولت ترامپ در صورت اعمال در آبان ماه، شرایط را به گونه ای تغییر دهد که امکان کنترل بازارهای موازی و قیمت سکه و دلار وجود نداشته باشد، مردم به سمت خرید این دو متمایل شده و احتمال کاهش قیمت مسکن وجود دارد.

قیمت مسکن متأثر از نرخ ارز و سکه

وی ادامه داد: یک احتمال هم عدم همراهی کشورهای اروپایی با تحریم های آمریکا است که در نتیجه باز هم نرخ دلار و سکه با نوساناتی روبه رو خواهد شد؛ اما این تغییرات به گونه ای نیست که نتوان بازار را کنترل کرد بلکه امکان نظارت بر معاملات وجود دارد؛ در این صورت مردم دیگر به سراغ بازار سکه و ارز نرفته و به دنبال کالای جایگزین می گردند که قاعدتا نخستین بازاری که نقدینگی را به خود جذب می کند، بازار مسکن است و درنتیجه قیمت مسکن تغییر می یابد.

برای خرید مصرفی، معطل نکنید

این اقتصاددان در یک نتیجه گیری کلی تصریح کرد: بیشترین احتمالی که وجود دارد، اعمال تحریم ها بدون همراهی کشورهای اروپایی است اما از آنجایی که اقتصاد اروپا به شکل اقتصاد آزاد بوده و بیشترین سهم از اقتصاد را بخش خصوصی این کشورها دارند، لذا سرمایه گذارانی چون شرکت های نفتی و بانک های اروپایی به دلیل آنکه خصوصی هستند، تابع دولت های متبوع خود نبوده و احتمال تبعیت آنها از تحریم های اقتصادی ترامپ علیه ایران بیشتر است. بنابراین نرخ سکه و ارز نوسان داشته و به تبع آن، قیمت مسکن هم با نوسان همراه خواهد بود.

عقبایی: مصرف کنندگان اقدام کنند

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا خانه بخریم یا خیر؟ اظهار داشت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در ۲۴ سال اخیر از سال ۷۱ تا سال ۹۴ قیمت مسکن در ایران همواره روند افزایشی داشته و ۱۰۴ برابر شده است.

وی افزود: از سوی دیگر میزان کاهش قیمت ها نیز تقریبا نزدیک به صفر بوده است؛ به گونه ای که اگر کاهش مثلا متری ۲۰۰ هزار تومانی در زمانی رخ داده است، این کاهش در پی افزایش ناگهانی متری ۲ میلیون تومانی در چند ماه قبل از آن بوده که این کاهش اندک را بی اثر کرده است.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه یکی دیگر از علل افزایش قیمت ها در چندماه اخیر، کاهش ساخت و ساز در سال های قبل از آن بوده، گفت: فقدان توازن میان عرضه و تقاضا (تولید و مصرف) در بخش مسکن سبب افزایش قیمت ها شده و با توجه به اینکه در ماه های اخیر نیز اتفاق خاصی در حوزه تولید رخ نداده است، لذا باز هم باید منتظر تغییرات قیمت ها باشیم.

اگر تولید مسکن افزایش یابد، حباب ها شکسته می شود

به گفته عقبایی، رشد قیمت مسکن طی ماههای اخیر در برخی مناطق پایتخت غیر اصولی و خارج از حد معقول بوده است که این حباب قیمتی باید شکسته شود. ضمن اینکه اگر تولید مسکن افزایش یابد، احتمال شکسته شدن این حباب وجود دارد.

وی یادآور شد: اگر کسانی که خواهان خرید مسکن برای مصرف هستند، بهتر است که ملک مورد نظر را خریداری کنند؛ اما آنهایی که برای سرمایه گذاری قصد ورود به این بازار را دارند، به نظر می رسد بازار فعلی ظرفیت رشد بیشتر از این را ندارد و بهتر است املاک مصرفی موجود را برای متقاضیان واقعی باقی بگذارند و با ورود خود به این بازار، التهاب جدیدی در قیمت مسکن ایجاد نکنند.


223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    5 17
    باسلام . وقتي بخاطر موانع ساختاري توليد و عرضه مسكن در بسياري از نقاط كشور از جمله در شهرهاي كوچك و روستاها كم شده و طرح هادي انقباضي و محدود كننده ي وزارت شهرسازي براي اين مناطق مانع توليد مسكن مي باشد و عامل مهاجرت به كلانشهرها است و در كنار توليد و عرضه كم روز به روز ارزش ملي پول رو به كاهش مي باشد و همه نشانه ها دلالت بر خريد مسكن دارد .
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
      0 0
      در مراکز شهرهای بزرگ، قانون 60 درصد بنا را باید حذف کنند.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      1 0
      عزیزم ساخت با این همه سود فکر می کنی کسی نمیسازه؟ تو شهرستان ما خودمون زمین داشتیم ساختیم دو طبقشم برا خودمون هست خوبه. آپارتمان و خونه تو شهرستان خیلی بهتره تهرانه
  • بی نام US ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    25 3
    اگه میتوانی بخر نمی تونی نخر قیمتها تصنعی و توسط بنگاهها دامن زده میشود مسئولین هم در خواب ناز تشریف دارند بپا بیدار نشوند
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    28 3
    فقط املاکی ها ودلال های محترم ونون به نرخ روز خور قیمت ها رو میبرن بالا وبس
  • یاشار تبریزی A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    11 9
    یه تیتر زدین که جوابش بدیهیه این همه حرف و مطلب برا چیه. یه تیتر زدین که جوابش بدیهیه تو مملکت ما همه چیز روز به روز, ماه به ماه و سال به سال گرون تر میشه. پول نقد تو دست موندن به منزله هدر رفتن زحمت های چندین سالس چون هی از ارزشش کم میشه......
  • بی نام A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    30 5
    آگهی های فروش مسکن را از سال قبل تا حالا دنبال کردم تغییر و تحول قیمت املاک به این شکل بود به عنوان مثال در دیماه صد میلیون تومان بود و راکد در بهمن صد و ده میلیون شد و کسی نمی خرید در اسفند صد و پنج میلیون شد یعنی دوباره کاهش پیدا کرد و کسی نمی خرید در فروردین صد و پنج میلیون ماند و راکد شد در اردیبهشت صد و بیست میلیون شد ولی کسی نمی خرید و خرداد آگهی ها حذف شد چون فروشنده فکر میکرد گرانتر میشود در اول تیرماه آگهی مجدد با قیمت صد و سی میلیون ثبت شد و در روزهای آخر تیر با قیمت اسفندماه یعنی صد و پنج میلیون چون باز هم کسی نمی خرد شواهد امر نشان می دهد متقاضیان مصرف کننده از خرید با هر قیمتی عاجز هستند و سرمایه گزاران در بخش مسکن هم دچار قفل شدن سرمایه در بخش مسکن و سرگردانی شده اند
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    33 5
    بحران تمام عيار در پيش است هر كه فروخت سود برده
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    23 2
    وقتی پول نداشته باشی دیگه سر دوراهی هم نمیمونی
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    21 4
    مسکن برای سرمایه گذاری دیگه سود ده نیست
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    16 38
    روند قیمت صعودی است و باز هم بالاتر خواهد رفت. اما راهکار برای افرادی که هنوز نتوانسته اند مسکن تهیه کنند. آقا جان توقعتو بیار پایین. پول رهن این 80 متری که توش مستاجری رو بگیر. وام اوراق هم بگیر و باهاش یه چهل متری چند سال ساخت در چند محله پایین تر بخر. این جوری می تونی هرچند سال یه بار تبدیل به احسن کنی ملکتو. بهتر از اینه که بیای پای این خبرا کامنت بذاری و برای نزول قیمت خیالبافی کنی.
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    9 1
    از فردا صبح که حبابها بترکد رونق می گیرد اینو نوبخت گفت. تازه همه چیزم تکذیب کرد.
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    27 4
    وقتیکه بالای دومیلیون وهشتصدخانه خالی درکشورموجوداست چه نیازی به ساخت وسازاضافی است؟معاملات ملکی جماعت وبسازبندازهابرای مفتخوری وسودبادآورده مدام دم ازگرانی ورونق میزنند.وای به حال مستضعف بیچاره ومظلوم که سرپناه آینده اش رواین خونخوارهااحتکارکرده اند
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    7 9
    دوستان به تبلیغات الکی که فقط باعث میشه خودمون رو گول بزنیم توجه نکنید. این دو و نیم میلیون خونه خالی اکثرا خونه های مسکن مهر هستند که در 50 کیلومتری شهرها و در بیابان ها احداث شده اند و قابلیت سکونت ندارند و بسیاری دیگه از اونها خونه های کلنگی هستند که بازم قابلیت زندگی ندارند. برخی از افراد هم به دلایل شغلی مجبورند در دو شهر مثلا سمنان و تهران خونه داشته باشند و ... وگرنه کسی حاضر نیست یعنی خیلی اندک کسایی باشن که مثلا 100 واحد آپارتمان داشته باشه و بذاره خاک بخوره و عمر مفیدش بره که شاید مثلا چندین سال بعد گرون بشه خب میره دلار و سکه و ارزهای دیگه میگیره که یکساله ره صدساله بره
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    5 2
    تمام فقط و فقط حراج خانه هاي خالي صبر ايوب نداريم
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    24 2
    دوباره فروشنده ها به بازار هجوم اوردند و برای مشتری سر و دست و شکنند چون همه می ترسند قیمتها در آستانه فروپاشی باشه
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    19 1
    در با تلاق فر رفت مملكت دلت خوشه رونق كدوم رونق .
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    12 1
    سیاست افزایش جمعیت همراه با سیاست کاهش متراژ میکن؟؟ اگر ریگی به کفش ندارید به جای کاهش متراژ و تبدیل مسکن مردم به قفس به فکر راه های کاهش قیمت باشید.
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    2 1
    نداره
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    7 1
    فعلا که همه چیز حباب داره
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    4 0
    نداره
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    8 3
    ارز و طلا هیچ حبابی نداره. هر کالایی که مستقیم یا غیر مستقیم به ارز وابسته می شود افزایش قیمت پیدا مس کند و این حباب نیست. ارزش زمین متناسب با کاهش ارزش ریال کاهش می یابد که در حال حاضر حباب بزرگی دارد. دلیلش هم تبلیغات سیستماتیک و گسترده برای هدایت سرمایه های سرگردان و جذب نقدینگی بوده است.
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    19 2
    الان دیگه لازم نیست کار خاصی انجام بشه، دلالها دنبال خریدار هستن که خونه هاشونو بفروشن، اما کو خریدار
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    11 24
    با موج افزایش قیمت سکه و ارز و همچنین کمبود عرضه در بخش مسکن، در طی روزهای آینده قیمت مسکن بشدت گرانتر خواهد شد
    • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      12 3
      خوبی کی بخره
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    3 0
    ضروري است نهاد هاي نظارتي معيار تعارض منافع شخصي با نوع مسئوليت مقامان و مشاوران حوزه مسکن کشور را به طور جد مورد بررسي و سنجش قرار دهند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    4 0
    تنها راهکار کاهش قیمت مسکن و افزایش عرضه مسکن اینست که بانک مسکن وام خرید مسکن را به وام ساخت قابل انتقال به خریدار تبدیل کند تا از این طریق ساخت و عرضه مسکن افزایش و تقاضا برای خرید مسکن کاهش یابد و در این وسط دلال جماعت حذف می شوند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    26 3
    با توجه به کاهش ازدواج میان جوانان و کاهش جمعیت و همچنین سیل مهاجرت به خارج از کشور , دیگه مسکن رونق سابق رو نخواهد داشت , مردم اگاه شدن و هر کالایی را براساس ارزشش خریداری میکنن
    • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
      0 2
      دقیقاً، الان تو شهرها به ازای تخریب هر واحد ویلایی کلنگی، تو محل اون زمین حداقل 6 تا 10 واحد آپارتمان تولید می شود.
  • ناشناس A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    30 0
    اگر قوی ترین متخصصان اقتصادی دنیا هم ادعابکنند که میتوانندحتی برای دوساعت اینده , وضعیت اقتصادی ایران را اعم از قیمت خانه , سکه , طلا و... پیش بینی کنند , ادعایشان واهی است .
    • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      3 0
      اما قیمت ها پایین میاد
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    2 1
    تهران بیش از حدش بالا رفته من می خاستم خونه بخرم با این حال دست نگه داشتم و احتمالا برم شهرستانمون بخرم
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    4 1
    وقتی پول نباشه و نخریم بالا نمیره. یکم صبر. هر کی الان بالا بخره ضرر حسابی کرده چون با اولین تیری که شلیک بشه خونه ارزشش یک دهم میشه
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    3 1
    مردم جیب بر نمی خان لطفا توی مسئول کارت رو درست انجام بده، خودشون حواسشون هست
  • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    2 0
    قوه قضاییه باید رسیدگی بکنه و با همکاری نیرو انتظامی و بازرسی و تعزیرات حکومتی جلوی این خر تو خری ها رو بگیره. اینها دارن برای چی پول می گیرن اگه قراره هیچ کاری نکنن و به فقط رانت خواری کنن؟؟؟ خود مردم بلد هستن چطوری پولشونو خرج کنند