۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۶

دقایقی پیش زلزله‌ای به قدرت ۵.۹ ریشتر حوالی کاکی در استان بوشهر را لرزاند,

این زلزله سابقه دار است؛ روز 20-1-92 زلزله ۵.۵ ریشتری در شنبه بوشهر رخ داد که خود شهر کوچک شنبه از توابع خورموج در جنوب شهرستان دشتی استان بوشهر بیشترین آسیب را دید؛ تمامی 37 کشته در این زمین لرزه مربوط به همین شهر هستند.

در این شهر تقریبا تمام کشته ها مربوط به سکونت مردم در خانه های نامقاوم و بدون تاب آوری در مقابل زمینلرزه - از نوع مسکن روستایی، با دیوارها و سقف سنگین بود.

نکته حائز اهمیت آن است که مردم در بعضی از منازل که حتی در آن بنایی جدید با داشتن شناژ نیز احداث شده بود، باز به سکونت در این ساختمانهای جدید - به دلایل فرهنگی و روانی - رغبت نشان نداده اند.

در 5 کیلومتری غرب شنبه و در دشت زال، نمونه ای جالبی از روانگرایی مشاهده شد. همچنین در شرق گنبد نمکی جاشک (کوه نمک) وجود گسیختگی سطحی به صورت یک روند با طول تقریبی - و قابل دنبال کردن در حدود 2 کیلومتر- در راستای تقریبی شمالی جنوبی قابل توجه بود.

البته این گسیختگی های سطحی را به سختی می توان به طور مستقیم به گسلش سطحی زمینلرزه ای مرتبط نمود.

زلزله شنبه در ساعت 16:22 اتفاق افتاد و از این دیدگاه باید گفت که از خطر بزرگی (نظیر رخداد زلزله در ساعات میانی روز و در وقت باز بودن مدارس، و یا ساعات نیمه شب و موقع خواب مردم که می توانست به تعداد کشته ها بسیار بیافزاید) جستیم.

همچنین زلزله برازجان بوشهر در  20-1-97  بوقوع پیوست؛ گسل مسبب این زلزله، گسل برازجان - یکی از قطعات سامانه گسلی قطر - کازرون - و سازو کار غالب جنبایی گسل برازجان فشاری و بعضا با مولفه امتداد لغز است.

در پی زلزله با بزرگای 5.7 ساعت 11:04 صبح پنج شنبه 30-1-97 در نزدیمی کاکی برازجان، بوشهر انتظار می رود تا خوشه ای از پسلرزه ها در این محدوده رخ دهد. انداره پسلرزه ها می تواند تا حد بزرگای لرزه اصلی و محدوده رخداد پسلرزه ها در پیرامون شهر شنبه کاکی در استان بوشهر برآورد می شود.

از آنجا که لرزه اصلی در ژرفای کم رخ داده است، پسلرزه ها نیز در همین محدوده و قاعدتا کم ژرفا در محدوده کمتر از 10 یلوتر می توانند رخ دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =