یک پژوهشگر و کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای اتفاقات ارمنستان را برای خبرآنلاین، مورد بررسی قرار داده است.

زهره نوروزپور: سرژ سرکیسیان نخست وزیر ارمنستان در پی 11 روز تظاهرات مخالفان خود روز دوشنبه (23 آوریل) استعفا داد و در پیامی، دلیل کناره گیری خود را خواست مردم اعلام کرد. معترضان ارمنی طی یازده روز درخواست خود را در خیابان های ایروان پایتخت ارمنستان از نخست وزیر این کشور که از تبار سرکسیان است مطالبه کردند که در نهایت به استعفای وی منتهی شد و رئیس جمهور هم با استعفای کابینه نخست وزیر موافقت کرد. دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیرامون ریشه های اعتراضات تاکنون عنوان شده است. دکتر بهرام امیراحمدیان، پژوهشگر و کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای و اوراسیایی در گفتکو با خبرگزاری خبرآنلاین دربارۀ چرایی این آشوب‌ها می گوید: «ارمنستان مدتهاست دچار تنش است. مهاجرت نخبگانی که امکان اشتغال در داخل کشور را ندارند، فساد دستگاه حاکم، ترکیب نمایندگان مجلس و رانتی که برخی از دولتمردان از آن برخوردارند و فساد اداری در بخشهایی از ساختار دولت، مردم ارمنستان را به ستوه آورد.»

 

 

این کارشناس ارشد مطالعات اوراسیا افزود: «نبود سرمایه گذاری خارجی، وابستگی شدید به روسیه و انجماد قره باغ شرایط نه جنگ و نه صلح، بیکاری مزمن و دور ماندن از توسعه اقتصادی که دو همسایه شرقی و غربی بدان دست یافته اند، از ارمنستان یک ملت مایوس و سرخورده ساخته است.

امیر احمدیان دربارۀ نقش روسیه در مسائل داخلی و خارجی ارمنستان خصوصا پرونده قره باغ و بحران اقتصادی این کشور گفت: «روسیه که متحد استراتژیک ارمنستان است مساله قره باغ را برای ارمنستان گرو کشی کرده است. عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی نیز به سبب ظرفیت اندک این کشور و پایین بودن تولید ناخالص داخلی نتوانسته است رکود اقتصادی ارمنستان را درمان کند.

البته روسیه اعلام کرده است در صورت عضویت آذربایجان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا روسیه در حل قره باغ تسریع خواهد کرد و منافع آذربایجان را مورد ملاحظه قرار خواهد داد. در گفت و گو با نسل جدید ارمنستان می توان دریافت که آنها از این انسداد اقتصادی و در محاصره بودن همه جانبه خسته شده اند. آنها جنگ قره باغ را به نسل قبلی خود حواله می دهند که اگر چه ارمنستان برتری دارد ولی این موجب افزایش هزینه های عمومی به نقع قره باغ شده است.»

این پژوهشگر آسیا و اوراسیا در نهایت بیان داشت: «همه این عوامل سبب ناکارمدی دولت و کاهش اعتماد مردم نسبت به دولتمردان شده است. استعداد نیروی انسانی ارمنستان نسبت به همسایگان بالاست ولی فرصتهای بروز این استعدادها فراهم نیست. کمکهای دیاسپوراهای ارامنه در خارج از ارمنستان نتوانسته است نیازهای جامعه را تامین کند. از این رو نافرمانی مدنی از شورش نیروی پلیس در سال گذشته اکنون به یک خیزش عمومی براندازانه تبدیل شد.»

امیراحمدیان در آخر اضافه کرد: «روسیه متحد اصلی ارمنستان خود درگیر مسابقه تسلیحاتی با غرب شده است و تحریمهای غرب روسیه را نیز کلافه کرده و روسیه را از توجه بیشتر به ارمنستان و اعطای کمک بازداشته است.

نکته مثبت دیگر این تظاهرات مردم ارمنستان دوری از خشونت و نیز سطح بالای تولرانس بود. استعفای مسالمت آمیز نخست وزیر سرکیسیان و بیانه او در باره استعفا خود نشان دهنده رشد جامعه مدنی در ارمنستان است.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =