مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: بارشهای پاییزی اصفهان زودتر از زمان مقرر و از شهریورماه آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید بیجندی  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: خشکسالی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در اصفهان داشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی و تبعات آن است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اعلام کرد: پیش بینی می شود طی تیر و مردادماه وضعیت بارش ها نرمال و در برخی مناطق فراتر از نرمال باشد اما میانگین بارش ها آنقدر نیست که بتواند کمبود بارش ها را جبران کند.

بیجندی با بیان اینکه وضعیت کانون گرد و غبار شرق مقداری کمتر شده است، اضافه کرد: با توجه به این‌که شرق استان به عنوان یکی از کانون‌های گرد و غبار مطرح می‌شود بارش باران در شهرستان‌های اردستان، نطنز و ورزنه در کاهش گرد و غبار این مناطق مؤثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از استان ما در حوزه کم‌بارشی و نیمی در حوزه دریافت بیشتر باران قرار دارد، افزود: در مناطق غربی استان بارش بسیار کم‌تر از سال گذشته بوده است و ۶۲ درصد کاهش بارش را در چادگان شاهد بودیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اعلام کرد: برای تمام ادارات استان نمودار بارش مؤثر تهیه شده است، طی بهار امسال اکثر شهرستان‌های ما بارشی که دریافت کرده‌اند در حوزه بارش مؤثر بوده و در تمام ایستگاه‌های هواشناسی بارش مؤثر اتفاق افتاده است.

وی گفت: میزان بارشی که در برج دو امسال شاهد بودیم در مقایسه با دوره زمانی سال گذشته و بلندمدت در اکثر شهرستان‌های استان بیشتر بوده است.

استان اصفهان رتبه دوازدهم کم بارشی کشور را دارد

در ادامه این نشست نوید حاج بابایی معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان به وضعیت بارش‌ها در سال بارشی ۹۶-۹۷ اشاره و اضافه کرد: استان اصفهان رتبه دوازدهم کم بارشی کشور را دارد.

وی از نزدیک شدن وضعیت بارشی استان اصفهان به حوزه طبیعی در سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است که امسال استان چهار محال و بختیاری به عنوان حوضه آبریز زاینده‌رود حدود ۴۰ درصد کاهش بارش داشته است.

حاج بابایی با اشاره به اینکه میانگین وزنی بارش در سال زراعی۹۶-۹۷ در استان اصفهان ۱۱۴ میلی‌متر بوده است، گفت: بارش‌های دریافتی استان نسبت به میانگین بلندمدت ۴۴ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: اکثر شهرستان‌های استان در مقایسه آمار بلندمدت کاهش دریافت بارش را دارند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان بیان داشت: پاییز پارسال رکود بارشی را پشت سر گذراندیم که در ۵۰ سال گذشته یک رخداد بی سابقه‌ بوده است که تا نیمه زمستان هم این کم‌بارشی ادامه پیدا کرد.

وی بیان داشت: از اواخر اسفند ماه در معدود مناطقی مخصوصاً غرب و سرچشمه‌های زاینده‌رود بارش داشتیم و در اردیبهشت امسال نیز باران های به صورت رگباری و سیلاب جاری شد.

حاج بابایی گفت: کم بودن بارش‌ها در زمستان و پائیز عمدتاً مرتبط با الگوهای هواشناسی و علمی است و هیچ دلیلی غیر از الگوهای جوی و مسائل تجربه شده وجود ندارد.

 

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =