۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۱
گردشگری مذهبی در شیراز بی رمق است

«خبر جنوب» نوشت: عدم تبلیغات مناسب، ضعف در نظام آماری دقیق در حوزه گردشگری و ارایه خدمات مناسب به زائرین و همچنین نبود نقشه و تعریف مسیر مناسب از جمله مشکلات و چالش هایی است که فارس در حوزه گردشگری مذهبی با آن رو به رو است و به اعتقاد کارشناسان و فعالین این حوزه تخصصی تا زمانی که این مشکلات رفع نشود این نوع از گردشگری در استان فارس به ویژه شهر شیراز توسعه نخواهد یافت.

روز گذشته نشست تخصصی گفتارهایی از گردشگری مذهبی «بازشناسی فرصت ها، رویداد ها و چالش ها» در شیراز برگزار شد و فعالین و اساتید حوزه گردشگری فارس بر این نکته که گردشگری مذهبی در شهر شیراز همچنان بی رمق است و مغفول مانده تاکید کردند به طوری که از 25 مسجد تاریخی در این شهر که در فهرست ملی هم به ثبت رسیده تنها دو مسجد به جاذبه تبدیل شده اند و در چرخه گردشگری مذهبی قرار دارند و هنوز این شهر از عناوینی چون شهر مساجد و مدارس علمیه و حتی نخستنن حرم مطهر شیعیان جهان که در حدود 11 قرن قبل ساخته شده برای توسعه گردشگری مذهبی بهره نبرده است.
در این نشست تخصصی امیر حسین حکمت نیا مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری فارس با تاکید بر این که شهر شیراز در طول تاریخ حیات مذهبی داشته است گفت این شهر در دوره ای مختلف تاریخی چون ساسانیان تا سده های اسلامی مانند دیلمیان تا عصر حاضر دارای بناهای مذهبی متعدد و معروفی است که می تواند به توسعه گردشگری مذهبی این شهر کمک کند.
وی افزود: با توجه به شواهد موجود نخستین مساجد فلات ایران در استان فارس شکل گرفته است و شاهد این ادعا هم به بقایایی از این اماکن مذهبی در شهر های باستانی استخر و بیشاپور و شهر شیراز بر می گردد.
به گفته وی، مسجد عتیق شیراز ببیش از یک هزار و 200 سال قدمت دارد در حالی که بسیاری از کشورهای جهان قدمتشان از این مسجد کمتر است اما متاسفانه از این مزیت برای توسعه گردشگری تا کنون استفاده نشده و همچنان مغفول مانده است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به این که شیراز شهر مذهبی و لقب ملک سلیمان را دارد افزود: این شهر در ادوار مختلف جایگاه مشاهیر و بزرگان مذهبی کشور بوده است حتی می توان به کوه های اطراف این شهر اشاره کرد که محل زندگی و عبادت عارفانی بوده است.
حکمت نیا ادامه داد کوه چهل مقام به معنای اقامت افرادی است که حتی از ذکر نامشان پرهیز می کردند و امروزه بناهایی به نام های چهل تن و هفت تن در این شهر وجود دارد. این فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فارس در ادامه بر لزوم توسعه گردشگری رویداد و خلاقانه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر نگاه جدید گردشگری به خلاقیت و رویداد محوری است و در این میان شهر شیراز دارای پتانسیل ها و قابلیت های بسیاری است.
حکمت نیا با اشاره به این که حرم علی بن حمزه (ع) نخستین حرم مطهر شیعیان است که در دوره دیلمیان حدود 11 قرن قبل در شهر شیراز ساخته شد افزود: طبق اسناد تاریخی موجود حرم مطهر شاهچراغ (ع) در دوره اتابکان حدود قرن هفتم هجری ساخته شده است.
وی با بیان این که نخستین گنبد حرم مطهر شاهچراغ (ع) هم در سال 623 هجری قمری دوره اتابکان ساخته شد گفت از این دوره تاریخی به بعد بیشترین امکانات رفاهی و خدماتی و آموزشی در اطراف این حرم ایجاد شد به طوری که در حال حاضر بافت تاریخی شهر در این محدوده دیده می شود.
وی در بخش دیگری از سخانش به آیین ها و مراسم خاص همچنین ساخت بناهایی که ریشه مذهبی در شیراز داشته است اشاره کرد و گفت: ساخت سقاخانه و نقاره خانه از یک سو و برگزاری مراسمی چون تعزیه و آداب و رسوم رمضانی در حرم های مطهر و وقف های مردمی از سویی دیگر از جمله مواردی است که نشان می دهد شهر شیراز یکی از شهر های مذهبی ایران است. حکمت نیا افزود: در حال حاضر گردشگری مذهبی در شهر شیراز با توجه به داشته های موجود این نوع گردشگری توسعه نیافته است به طوری که هنوز این شهر از داشتن یک موزه و یا مکان برای معرفی رویدادهای تاریخی وادبی و همچنین مذهبی رنج می برد.
این مدرس دانشگاه خواستار راه اندازی موزه نهصت مشروطه و انقلاب اسلامی در کنار حرم مطهر شاهچراغ (ع) شد.
وی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات پیش روی این گونه از گردشگری در شهر شیراز گفت: عدم تبلیغات مناسب، ضعف در نظام آماری دقیق در حوزه گردشگری و ارایه خدمات مناسب به زائرین و همچنین نبود نقشه و تعریف مسیر های مناسب تنها بخش از مشکلات این حوزه به شمار می رود که باید هر چه سریع تر مرتفع شود.
در ادامه این نشست تخصصی جاویدیان مدیر گردشگری حرم مطهر علی بن حمزه (ع) با بیان این که گردشگری دینی یا معنوی به دو صورت گردشگری مذهبی و زیارتی عنوان می شود گفت در گونه گردشگری مذهبی گردشگران صرفا مسلمان نیستند و به دلیل علاقمندی از اماکن مذهبی و تاریخی دیدن می کنند.
وی افزود: در شهر شیراز 235 مسجد وجود دارد که از این تعداد 25 مسجد به دلیل ارزش های تاریخی و فرهنگی در فهرست ملی به ثبت رسیده است اما تنها دو مسجد مورد توجه گردشگران است و مابقی مغفول ماندهاند. جاویدیان با بیان این که گردشگران د ر حال حاصر به مسجد وکیل و نصیرالملک می آیند افزود باید از وجود مساجد تاریخی شیراز. برای جذب گردشگران و توسعه گردشگری مذهبی بیشتر بهره برد.
مدیر مسجد قاجاری نصیرالملک ادامه داد هم اکنون یک هزار و 24 امامزاده که دارای شجره نامه و موقوفات هستند و همچنين یک سوم مساجد تاریخی و امامزادگان کشور در این استان است.
وی در ادامه بر لزوم معرفی هر چه بیشتر معرفی این اماکن تاریخی و مذهبی فارس و شیراز به گردشگران تاکید کرد و گفت: با توجه به استقبال گردشگران خارجی در حال حاضر در مسجد نصیرالملک و بقعه امامزاده علی بن حمزه (ع) دفتر راهنمای گردشگری ایجاد شده است و بیش از 120 روحانی مسلط به هفت زبان خارجی در این دفاتر به گردشگران خدمات می دهند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =