معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این که هم اکنون بیش از ۴۷ میلیون ایرانی در فضای مجازی تولید خبر می کنند، گفت: با وجود این تعداد فعال رسانه ای، کار خبر بسیار سخت تر از گذشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، محمد سلطانی فر پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۷مرداد۹۷، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان قم، که در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: در گذشته تعداد منابع خبری بسیار محدود بود؛ در داخل کشور واحد مرکزی خبر و خبرگزاری جمهوری اسلامی جزو منابع رسمی محسوب می شد و منابع غیررسمی و روزنامه ها هم محدود بود که باعث می شد جایگاه روزنامه نگارها محبوب و ویژه باشد. 
وی با اشاره به این که امروز منابع خبری نامحدود است، اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به ۴۲ خبرگزاری مجوز داده که این تعداد ازکل خبرگزاری های اتحادیه اروپا بیشتر است؛ البته درحال حاضر ۲۹ خبرگزاری فعال است.
وی ادامه داد: ۲هزار و ۳۰۰ پایگاه خبری نیز مجوز دریافت کرده اند و بیش از ۲برابر این تعداد، پایگاه خبری غیر مجاز درکشور فعال می باشد.

سلطانی فر با بیان این که آمار سایت های دنیا از مرز یک میلیارد گذشته است، گفت: هم اکنون بیش از ۴۷ میلیون تن در کشور در فضای مجازی تولید خبر می کنند و خودشان را در جایگاه تولید خبر می شناسند.

وی تصریح کرد: با وجود این تعداد فعال رسانه ای، کار خبر بسیار سخت تر از گذشته است و امروز شاهد نوعی پدیده ها و ادبیات جدید به نام روزنامه نگار شهروندی، خبرنگار مدیرمسئول و خبرنگار خانه دار هستیم و باعث شده که امروز کار خبری سخت شود و مثل گذشته برند نباشد.

وی با اشاره به این که در شرایط امروز اجازه تولید محتوا و خبر به همه داده شده، افزود: در گذشته صرفا اگر اصول اولیه خبری را یاد می گرفتیم، می توانستیم روزنامه نگار باشیم، در حالی که امروز جایگاه خبرنگاران سخت تر است و خبرنگار باید با آخرین تکنولوژی دنیا آشنا و در این زمینه حرفه ای باشد و خودش را با تمام اپلیکشین های دنیا تطبیق دهد.

سلطانی فر اضافه کرد: خبرنگار باید با آخرین پدیده هایی که در حوزه های تکنولوژی وارد شده و توسط آن ها می تواند خبر تولید کند، از جمله موشن گرافی و اینفوگرافی آشنا باشد.

وی با اشاره به این که خبرنگار نباید خودش را محدود به شبکه های فضای موجود نماید، گفت: در دنیایی که ۹۰ درصد فضای مجازی با تولید فیلم و ویدئو تغذیه می شود، خبرنگار باید با روزنامه نگاری پهبادی و فیلم نگاری آشنا باشد تا بتواند به هدف برسد. 
معاون وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر لزوم تشخیص منابع خبری درست و نادرست، گفت: خبرنگار باید بتواند در این فضای پر از منبع و آلودگی، خبر بد و خوب و خبر شایعه و غیرشایعه را از هم تشخیص دهد و برای اعتبار بخشیدن به خبر و رسانه از اخبار درست استفاده نماید.

وی با بیان این که بسیاری از روزنامه و خبرگزاری های مختلف امروز قربانی این فضای توام با آلودگی شده اند، گفت: اگر بخواهیم در دنیای امروز نماد شویم صرف گرفتن یک ضبط و میکروفن نیست، بلکه باید پا را مقداری فراتر از فضای های کنونی بگذاریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر جایگاه قم و لزوم نگاه ویژه به این استان، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دربست در اختیار حضرت معصومه(س) و شهروندان قمی قرار دارد و هر کمکی که در زمینه مطبوعات استان لازم باشد، به طور قطع خواهیم نمود.

سلطانی فر بااشاره به فعالیت تعداد بالای خبرگزاری ها در شهر قم، افزود: این آمار نشان دهنده این است که با وجود شرایط خاص قم از جمله نداشتن تعداد فرمانداری های متعدد که عامل افزایش آمار مطبوعات است، اما ۲۹۵ رسانه مکتوب دارد.

نخستین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری قم با شرکت ۱۷۵ خبرنگار و عکاس و به همت معاونت مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، خانه مطبوعات، روابط عمومی استانداری و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار و از میان بیش از ۸۰۰ اثر ارایه شده به جشنواره ۵۱ تن از شرکت کنندگان در بخش های اصلی، ویژه و موضوعی مورد تجلیل قرار گرفتند.

سه درصد رسانه های دارای مجوز کشور متعلق به استان قم است و از هشت هزار و ۶۲۹ مجوز صادر شده، ۲۶۰ مجوز مربوط به قم است؛ از ۴۲ خبرگزاری کشور، بیش از ۱۵ خبرگزاری در قم دارای نمایندگی است، و از ۱۷۲ روزنامه دارای مجوز برای توزیع سراسری، حدود ۱۰ روزنامه سراسری در قم دفتر نمایندگی دارند.



46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =