۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰

ایرنا نوشت: «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان با تاکید بر مخالفت خود با بازگشت روابط کشورش با سوریه تهدید کرد در صورتی که کسانی بر این مساله اصرار کنند، کابینه جدید لبنان تشکیل نخواهد شد.

به گزارش تلویزیون «المستقبل» لبنان، الحریری روز سه شنبه گفت: من موافق بازگشت روابط لبنان و سوریه نیستم و این مساله غیرقابل مناقشه است.

وی افزود: چنانچه دیگران بر بازگشت روابط از طریق بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» اصرار کنند، دولت هرگز تشکیل نخواهد شد.
گذرگاه نصیب میان اردن و سوریه قرار دارد و در گذشته کالاهای لبنانی پس از ورود به سوریه از طریق این گذرگاه به اردن و دیگر کشورهای عربی صادر می شد.

برخی از سیاستمداران و تجار لبنانی خواهان گفت و گو با سوریه برای تسهیل در عبور کالاهای کشاورزی و صنعتی لبنانی از گذرگاه مرزی نصیب شده اند.

در همین حال دمشق، بحث درباره اجازه عبور کالاهای لبنانی از گذرگاه نصیب را منوط به مذاکره دولت لبنان با دولت سوریه کرده است.

اشاره امروز الحریری به کسانی است که به گفته او تلاش می کنند از طریق طرح موضوع ضرورت بازگشایی گذرگاه نصیب باب گفت و گو و عادی سازی روابط بین بیروت و دمشق را باز کنند.

روابط لبنان و سوریه پس از بحران هفت سال پیش در این کشور دستخوش تغییر شد و لبنانی ها به دو گروه موافق و مخالف نظام سوریه تقسیم شدند.

نبود اجماع بین گروه های لبنانی درباره روابط با سوریه باعث شد که دولت این کشور سیاست «دوری از تنش» را در قبال این کشور در پیش بگیرد.

با این وجود در سال های اخیر سفارتخانه های دو کشور فعال بوده و روابط امنیتی نیز بین دو طرف بویژه در موضوع مبارزه با گروه های تروریستی و بازگشت آوارگان وجود داشته است.

برخی از گروه های لبنانی خواهان احیای روابط با سوریه هستند.

سخن امروز الحریری را می توان تهدیدی بر تشکیل نشدن دولت لبنان در آینده نزدیک دانست.

از زمان طرح این سخنان تاکنون برخی از کاربران لبنانی در شبکه های اجتماعی، سخنان الحریری درباره روابط با سوریه را موضع عربستان سعودی توصیف کردند.

وی سوم خرداد امسال در پی انتخابات پارلمانی و کسب حمایت اکثریت پارلمان، مامور تشکیل کابینه جدید شد اما تاکنون به دلیل اختلاف گروه ها بر سر سهمیه های وزارتی، این ماموریت انجام نشده است.

الحریری امروز همچنین گفت که هنوز برای رسیدن به شکل نهایی کابینه نیاز به وقت است. به گفته وی گرچه پیشرفتی تاکنون حاصل نشده اما تنشی هم بین گروه ها وجود ندارد.

وی بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر و وفاق ملی تاکید کرد.

نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه تشکیل نشدن دولت را بی ارتباط با وضعیت منطقه دانست و گفت این صرفا یک «ناکامی لبنانی» است.

الحریری بار دیگر روابط عربستان با لبنان را متفاوت و ممتاز خواند و گفت که سعودی ها خواهان تسریع در روند تشکیل دولت لبنان هستند.

سخنان وی در حالی مطرح می شود که طی روزها و هفته های اخیر برخی گروه های لبنانی، عربستان را متهم به مانع تراشی در مسیر تشکیل دولت لبنان کرده اند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =