استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین(ع) گفت: ایران می تواند که اگر دولت عراق قادر به مهار گروه های تروریستی نباشد، از حق خود دفاع کند.

به گزارش خبرآنلاین برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع تحلیل ابعاد اهمیت و مشروعیت حقوقی حمله موشکی سپاه به تروریست های کومله و با حضور دکتر یداله عسگری استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین (ع) و کارشناس مسائل سیاسی به روی آنتن شد.

یداله عسگری با اشاره به گروه های تروریستی که علیه جمهوری اسلامی ایران از خاک عراق به منظور حمله استفاده می کننند، گفت: گروه هایی مثل گروهک منحله دموکرت کردستان که سال ها است بساطشان را از ایران جمع کرده اند و خارج از مرزهای ایران فعالیت می کنند، گروهک پژاک نیز از معارضین مرزهای ایران هستند.

وی در مصاحبه با رادیو گفت وگو متذکر شد: در حالیکه دنیا به سمت وحدت می رود برخی از عناصری که همچنان از افکار گذشته دارند تبعیت می کنند به دنبال تجزیه طلب هستند و برای به کرسی نشاندن این ایده فرسوده متاسفانه عملیات تروریستی را علی مناطق مختلفی از کشور ما انجام دادند که بعضا اخباری حاکی از شهادت مرزبانان در اثر عملیات تروریستی این افراد می شنویم.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین (ع) در رابطه با مشروعیت حقوقی حمله موشکی سپاه به تروریست های کومله بیان کرد: از نظر حقوق بین الملل دو نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه اگر گروه های تروریستی بخواهند از خاک کشور همسایه استفاده کنند، حقوق بین الملل حق دفاع مشروع را برای کشوری که مورد تجاوز قائل شده می دهد. همچنین در قطع نامه ای که در سال ۱۹۷۴ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید یکی از بندها در تعریف تجاوز این است که بخواهند از خاک کشوری علیه کشور دیگری استفاده کنند.

حملات ایران مشروع بود

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از گروه های تروریستی از فضای نا امنی عراق بعضا استفاده می کنند و از خاک این کشور هم عملیات آموزشی انجام می دهند و این حق ایران است که اگر بتواند در شرایطی که خود دولت عراق قادر به مهار این گروه ها نباشد، بتوانند از حق خودشان دفاع کنند.

عسگری در رابطه با واکنش دولت عراق نسبت به این اقدام گفت: خوشبختانه در عکس العملی که خود مقامات عراقی داشتند صراحتا هم در بیانیه ای که در دفتر رئیس جمهور بیان شد دولت عراق راضی نیست که از خاک این کشور علیه امنیت کشور همسایه استفاده شود و تاکید داشتند این موضوع باید مورد پیگرد قرار بگیرد. در بیانیه وزارت امور خارجه عراق هم همین نکته بود که آن ها نیز خواهان این نیستند که از خاک این کشور علیه کشور همسایه استفاده شود.

وی افزود: دولت اقلیم کردستان نیز بیان کردند این دولت حاضر نیست احزاب شان قوانین این اقلیم را رعایت نکنند و کردستان عراق را به میدان جنگ تبدیل کنند. اینها نشان دهنده این است که حمله موشکی ایران به مقر یکی از این گروهک های تروریستی مشروع و قانونی بود.

کارشناس مسائل سیاسی این حمله را از دو جنبه حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: این حمله دقیقا به محل اجلاس اصابت کرد و اینکه گفته می شود برخی از شهروندان عراقی شهید شدند، کذب است در حالیکه این مکان که مورد حمله قرار گرفته یک پادگان نظامی بوه است. از طرفی این حمله درسی است برای گروه هایی که در این منطقه حضور دارند.

 

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =