ایسنا نوشت: تحقیقات جدید نشان داد برچسب‌ جنسیتی رنگ‌ها بر انتخاب آنها توسط کودکان دختر و پسر تاثیر دارد.

محقق این تحقیق Wang Ivy Wong از دانشگاه هنگ کنگ اظهار کرد: رفتارهای مختلف جنسیتی بر تمام زوایای زندگی تاثیر دارد و یکی از این رفتارها تفاوت برچسب‌های جنسیتی در بازی‌ها و رنگ‌ها هستند.

وی گفت: کدگذاری جنسیتی بر رنگ‌ها و تقسیم آن‌ها به صورتی و آبی بر اولویت‌بندی انتخاب رنگ‌ها در کودکان تاثیر دارد. بعضی افراد ممکن است فکر کنند کدگذاری رنگ یک مورد زیبایی‌شناسی است و اگر تاثیری داشته باشد فقط به دلیل ترجیحات شخصی است اما نتایج نشان می‌دهد این تقسیم‌بندی بر انتخاب کودکان تاثیر دارد.

در این تحقیق 129 کودک پیش دبستانی (بین 5 تا 7 ساله) نشان داد دختران تمایل دارند اسباب بازی‌های زرد رنگ را انتخاب کنند و علت این انتخاب این بود که زرد را رنگ دخترانه می‌دانستند. به همین ترتیب پسرها تمایل داشتند که اسباب بازی‌های سبز را انتخاب کنند و دلیل آن هم رنگ سبز را رنگ پسرانه می‌دانستند.

البته کودکانی که رنگ‌ها را بدون برچسب جنسیتی آموزش دیده بودند رنگ خاصی بر اساس جنسیت خود انتخاب نمی‌کردند.

وی گفت: برچسب زدن جنسیت نه فقط بر انتخاب، بلکه بر عملکرد نیز تاثیر دارد. محققان همچنین با پازل‌های زرد و سبز معمای چینی با کودکان بازی کردند. قرار گرفتن در معرض برچسب‌های جنسیتی باعث بهبود عملکرد پسران شد. البته برچسب جنسیتی در توانایی حل معمای چینی توسط دختران و پسران تفاوت چندانی نداشت.

وی در ادامه افزود: ما نیاز به آزمایش‌های متنوع و بیشتری داریم تا ببینیم این نتایج تا چه میزان قابل تعمیم است.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =