شرح حدیثی اخلاقی از امام سجاد(ع)/ بلایی است که بسیاری از مؤمنان دچار آن هستند

رهبر معظّم انقلاب به شرح حدیثی اخلاقی از امام زین‌العابدین علیه‌السلام پرداختند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در ابتدای یکی از جلسات درس خارج فقه خود به شرح حدیثی از امام سجاد علیه‌السلام پرداختند و فرمودند: امام باقر(ع) به نقل از امام سجاد(ع) فرمود: «أَرْبَعٌ مَنْ کنَّ فِیهِ کمَلَ إِسْلَامُهُ وَ مُحِّصَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ وَفَاءٌ لِلَّهِ بِمَا یَجْعَلُ عَلَی نَفْسِهِ لِلنَّاسِ ...» اول اینکه واجبات را انجام دهیم؛ یعنی حقوقی را که خدای متعال برای خود بر دوش بندگان گذاشته است، ادا کنیم. حقوق الهی همین واجبات است اما آنچه مسجّل کرده بر مردم همین واجباتی است که انجام می‌دهیم.

ایشان افزودند: دوم اینکه زبان او با مردم صادق باشد و به مردم دروغ نگوید. سوم اینکه از هر کار قبیحی نزد خدا و مردم حیا کند؛ این بدین معنا نیست که این کارهای قبیح را هرگز انجام نمی‌دهد؛ چون در آن صورت دیگر گناهی نخواهد داشت؛ می‌خواهد بگوید حالت حیا و شرم از گناه در او باشد. برخی هستند که با بی‌حیایی گناه می‌کنند؛ بدون شرمندگی، این حالت خطرناک است.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: چهارمین مورد خوش اخلاقی با خانواده خود است؛ این بلایی است که بسیاری از مؤمنان نیز به آن دچار هستند. اگر کمی تأمل کنید در می‌یابید که رازهای عمیقی پشت این جمله است که انسان با همسر و فرزندان خود خوش‌خلق باشد، این موضوع بیشتر درباره مردان صدق می‌کند اما درباره زنان نیز همینطور است؛ این موضوع بیشتر مبتلابه مردان است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =