روحانی: اروپا از جیب خودش ترامپ را راضی کند نه جیب ما

رئیس جمهور گفت: یکی از تلاش های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده و هست که راه آهن های مورد نیاز مناطق شمال غرب را افتتاح کند و راه اندازی کند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات انجام شده در طی این سفر از جانب دولت، اظهارداشت: در این سفر خوشحالم که طرح ها و پروژه های خوبی در این استان افتتاح شد. در حوزه بهداشت، درمان ما شاهد افتتاح ۷۰ طرح و پروژه بودیم و همچنین شاهد پروژه های متعددی در زمینه صنعت، گردشگری و کشاورزی بودیم و این معنایش این است که این استان در مسیر توسعه قرار گرفته و خوشبختانه ما وقتی مصوبات سفر گذشته را ورق می زدیم، دیدیم که از ۲۳ طرح و پروژه ای که در سفر قبلی خود تصویب کرده بودیم، ۱۸ طرح و پروژه عملیاتی شده است.

اهم اظهارات رئیس دولت را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*۵ پروژه باقی مانده از سفر گذشته حدود ۶۰ درصد عملیاتی شده است، همه دولت اهتمام دارد که مابقی کار را هم پیگیری و پیش ببرد و ما در سفر فعلی خود هم به آذربایجان شرقی مطالبات مردم را دریافت کردیم، به طور مثال افتتاح راه ها، بزرگراه ها، یکی از مطالبات اصلی مردم است که باید به طور جدی پیگیری شود.

* مسئله راه آهن برای مردم این استان اهمیت دارد و ما خوشحال هستیم که امسال قدم مهمی در این رابطه برداشته می شود؛ یعنی راه آهن به بستان آباد می رسد و تا پایان امسال افتتاح می شود و پس از آن هم ادامه پیدا می کند.

*یکی از تلاش های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده و هست که راه آهن های مورد نیاز مناطق شمال غرب را افتتاح کند و راه اندازی کند. به طور مثال راه آهن غرب را قبل تر افتتاح کرده بودیم و تلاش می کنیم راه آهن قزوین - رشت را به افتتاح برسانیم و از همه اینها پیداست که دولت در زمینه توسعه راه آهن اهتمام ویژه ای دارد.

*راه آهن از نظر سیاسی، اقتصادی، ریلی، حمل و نقل برای ما اهمیت دارد و ایران می تواند منطقه بزرگ اقیانوس هند آفریقا و خلیج فارس را به آسیای مرکزی و قفقاز متصل کند و این جایگاه بسیار مهم ایران است که ما باید از آن استفاده کنیم که یکی از این مسیرها، راه آهن است که می تواند ناوگان حمل و نقل ما را بیش از پیش توسعه دهد.

*۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در این سفر افتتاح و ۶ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه دیگر کلنگ زنی شده است، بسیار خوشحال هستم که امسال تبریز به عنوان پایتخت گردشگری دنیای اسلام انتخاب شده است و این شهر قدیمی و ارزشمند ما این استعداد را دارد که یک قطب بزرگ گردشگری نه تنها برای داخل و جهان اسلام بلکه برای تمام جهان باشد. چرا که جاذبه های زیادی دارد.

*ما باید از این فرصت استفاده کنیم. تمام مسئولین داخلی استان و دولت دست به دست هم دهیم و بتوانیم در زمینه گردشگری تحرک خوبی ایجاد کنیم. چرا که گردشگری زمینه بسیار خوبی برای اشتغال است.

* سال گذشته ۵۰۰ هزار گردشگر وارد تبریز و آذربایجان شرقی شده و سال جاری ما دنبال هدف ۶۰۰ هزار گردشگر هستیم و هرچه ما بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم، از جمله آماده کردن هتل ها، جاده ها، وسایل و ابزاری که می تواند گردشگر را جذب بکند، اینها همه در راستای توسعه صنعت گردشگری موثر خواهد بود.

*تبریز در شیرینی، شکلات، چرم، فرش، کفش، در همه اینها تبریز یک برند است. یعنی وقتی کسی نام تبریز را می بیند، به آن اعتماد می کند و می گوید این جنس برای تبریز است.

*امروز به بازار کفش سر زدیم و خواستیم بگوییم حامی این صنعت هستیم. به بازار فرش هم می خواستیم سر بزنیم وقت نشد. در بازار دوستان گله هایی داشتند که شنیدیم . کفش تبریز جنس خوبی دارد و نمی توان بهانه آورد در مقابل با جنس خارجی .

*یک مغازه چرم فروشی رفتم صاحب گفت اکثر چرم هایمان خارجی است، با اینکه چرم ها مصنوعی بود اما جای تاسف است. در مجموع برایم مفید بود بازدید بازار. ما از این سخن ها می توانیم بهره برداری کنیم. من از استاندار خواستم گزارش دقیقی از مشکلات مردم بدهد. با حمایت باید این بازار را گسترش داد.

*( در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های دولت برای حمایت از کالای ایرانی در استان آذربایجان شرقی با توجه به سیاست های جدید ارزی دولت)؛ بخش خصوصی در آذربایجان شرقی فعالیت بسیار خوبی دارد و می توانند اقتصاد را پیش ببرند. در سیاست های ارزی جدید دو کمک به تولید داخلی انجام دادیم؛ از آنجایی که بخشی از منابع ارزی ما صرف قاچاق می شد اقدام به راه اندازی سامانه نیما شد که این قابلیت را فراهم می کند تا ارزی که برای ورود کالایی تخصیص می یابد تا کسب نتیجه دنبال شود و اجرای آن قدم بسیار بزرگی در زمینه جلوگیری از قاچاق است.

* موضوع دیگر این بود که در شرایط قبلی، تولید کنندگان و وارد کنندگان قیمت واقعی ارز را نمی دانستند، اما با اجرای سیاست های جدید ارزی قیمت ارز مشخص است و تولیدکنندگان می دانند که مواد اولیه خود را با چه قیمتی می توانند به کشور وارد کنند.

* اجرای سیاست های ارزی جدید یک تیر و چند نشان بود که نشان اول آن کاخ سفید بود؛ چراکه در پی ایجاد التهاب در کشور بودند. نشان دوم آن قاچاق و نشان سوم آن سوداگرانی بودند که در بازار داخلی در پی سودجویی هستند.

* دریاچه ارومیه از ابتدا برای ما اهمیت داشته و امروز هم اهمیت دارد. این دریاچه جزو مواردی است که بر اساس گزارش ستاد احیای آن، اگر به همان وضعیت سابق رها می شد در سال ۹۶ به صورت کامل خشک می شد.

*( در خصوص اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مورد برجام و ایفای نقش اروپا در آن): برجام توافقی است که بعد از ۲ سال مذاکره به دست آمده و بر سر جملات و حتی کلمات آن بحث های بسیار زیادی انجام شده است. برجام بنایی است که در طول ۱۴ سال ایجاد شده و امروز شخصی که در یکی از اتاق های این بنا قرار دارد می گوید که باید کل این بنا عوض شود.

* برجام توافقی است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است. حرف ما روشن است برجام یا برای همه می ماند و یا اینکه نمی ماند، بنابراین برجام قابل تغییر و تفسیر نیست.

*( با اشاره به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در خصوص مبنا قرارگرفتن برجام برای توافق های بعدی): در گفتگوهایی که با رئیس جمهور فرانسه چه به صورت تلفنی و یا حضوری وجود داشته به صراحت به او گفته ام که هیچ چیزی در برجام را کم و یا اضافه نخواهیم کرد و او هم قبول کرده است.

* اگر اروپا می خواهد ترامپ را راضی کند، از جیب خود او را راضی کند نه از جیب ملت ایران و ما نیز اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. تا جایی که منافع ما در برجام تضمین شود، در برجام خواهیم ماند و اگر این منافع تضمین نشود در آن نخواهیم ماند.

* آمریکایی ها بجای اینکه مدعی باشند، امروز بر روی صندلی اتهام به دلیل اجرا نکردن برجام قرار دارند، ماندن آمریکا در منطقه به نفع هیچکس نبوده و در هرجا حضور یافته نا امنی را به ارمغان آورده است.

* جان همه مردم منطقه برای ما مهم است اینکه می گوییم مردم مظلوم یمن به این منظور نیست که جان مردم عربستان برایمان مهم نیست. ما می خواهیم روابط نزدیک، صمیمانه و درستی با کشورهای منطقه داشته باشیم.

* برخی می گویند اگر آمریکا از منطقه برود جان کشورهای عربی به خطر می افتد. در طول تاریخ ایران به کدام کشورها حمله کرده است که چنین اتهامی را وارد می کنید. بنابراین این حرف بهانه جویی برای این است که خزانه کشورهای اسلامی را خالی کنند و سلاح هایشان را بفروشند. ما از مردم جهان اسلام می خواهیم با هوشیاری و بیداری که دارند از منافع شان حمایت کنند.

*ما دل مان می سوزد که فردی به عنوان یک قدرت بزرگ در آمریکا به صراحت از مردم عرب منطقه باج خواهی کند. می گوید به من پول بدهید تا من در منطقه بمانم و شما زنده بمانید. این چه توهینی است که به مردم منطقه می شود. مردم این منطقه خودشان هوشیارند و به خوبی می توانند از منطقه خود محافظت کنند و نیازی به نیروهای خارجی و آمریکا نداریم. ما به صراحت می گوییم که حضور آمریکا در منطقه تاکنون به ضرر این منطقه بوده و پس از آن هم چنین خواهد بود.

* ما باید به خودمان تکیه کنیم و اعتماد به نفس داشته باشیم و سرمایه های ملی خود را حفظ کنیم که بزرگترین سرمایه ما، سرمایه انسانی است هر چند سرمایه های مادی همچون معادن و جنگل ها هم داریم اما منابع انسانی با ارزش ترین سرمایه هر کشوری است.

* تبریز یک مرکز فرهنگی است و دیروز هم اعلام شد ۷ دانشگاه در این منطقه فعال هستند و ۲۰۰ هزار دانشجو در آن تحصیل می کنند. ما در زمینه شرکت های دانش بنیان در این استان شاهد فعالیت های خوبی هستیم و از آنها حمایت می کنیم چرا که این شرکت ها تحولات خوبی را به وجود آورده اند.

* نخبگانی که در طول چند سال اخیر به کشور بازگشتند طبق گزارشی که دیدیم حدودا روزی یک نخبه به ایران بازمی گردد و سال گذشته شاهد ۳۰۰ نخبه ایرانی به کشور بودیم. نخبگان ایرانی در کشورهای مختلف جهان صاحب شغل و جایگاه خوبی هستند و این تعداد نخبه ایرانی که به کشور بازگشتند هم از این قاعده مستثنی نبودند.

* آقای ترامپ فکر می کند وقتی می گوییم برجام به هم بخورد بلافاصله ما شعار می دهیم که این یک توهم است چرا که ما اگر چیزی به نفع کشورمان باشد تصمیم می گیریم و آن را اجرا می کنیم. آنها اگر بخواهند برجام را زیر پا بگذارند ما اقدامات بسیار ارزشمندی را در زمینه هسته ای انجام خواهیم داد و آنچه را ما می گوییم در زمینه کاربرد صلح آمیز هسته ای است و به فکر استفاده غیر از آن هم نیستیم.

* در زمینه کاربرد صلح آمیز هسته ای اقدامات بسیار مهمی را انجام خواهیم داد و اگر برجام برهم بخورد ما اقدامات متفاوتی را نسبت به گذشته انجام خواهیم داد و بدون هیچ مشکلی کشور را اداره خواهیم کرد زیرا درآمد ارزی به مقدار لازم داریم.

* اگر آنها تصمیم غلطی را اتخاذ کنند من به عنوان کسی که تجربه بسیار زیادی در این امور دارد به مردم اطمینان می دهم که اینها زودگذر است و ما از این مرحله عبور خواهیم کرد و اگر اینها برجام را بر هم بزنند خیلی زود برمی گردند و از ما خواهش می کنند پای میز مذاکره بنشینیم و حتما آنها ضرر می کنند و نفعی نخواهند برد.

* ما در زمینه صنعت و ماشین سازی استعداد خوبی را در این استان داریم و ظرفیت خوبی وجود دارد. همچنین در زمینه پتروشیمی و سایر حوزه های صنعتی، به طور مثال در صنعت تولید غذاسازی و کشاورزی تحرک خوبی را در استان شاهدیم و روز گذشته طرح های بسیار زیادی را افتتاح و طرح های زیادی هم کلنگ زنی کردیم.

* بخش خصوصی تبریز بسیار فعال است و این موضوع ارزشمند است و من معتقدم دولت باید از بخش خصوصی واقعی حمایت کند.

 

 

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =