روز گذشته همزمان با ورود جنجالی و پر سر و صدای ژنرال دوستم به کابل انفجار شدیدی کابل را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که در حمله انتحاری به کاروان ژنرال «عبدالرشید دوستم» 11 نفر کشته و 50 نفر دیگر زخمی شدند.

اما برخی منابع از جمله کانال های تلگرامی افغانستان که از سوی مردم عادی این کشور مدیریت می شود،  آمار قربانیان را بیشتر از 11 نفر اعلام کرده اند.

«محب الله زیر» شامگاه یکشنبه به رسانه های افغانستان گفت که 49 زخمی و 11 کشته به بیمارستان های کابل انتقال داده شده و زخمی ها تحت درمان هستند.

«حشمت الله ستانکزی» سخنگوی پلیس کابل نیز 11 کشته و 48 زخمی را در این حمله تائید کرد و گفت که نوع حمله انتحاری بود.
حمله انتحاری در میدان متصل با فرودگاه کابل در ساعت 5 و 30 دقیقه بعدازظهر رخ داد که کاروان دوستم فرودگاه کابل را به مقصد کاخ «صدارت» ترک می کرد.

ژنرال دوستم پس از 14 ماه تبعید در ترکیه بعدازظهر امروز یکشنبه به افغانستان برگشت و در فرودگاه کابل با استقبال گرم مقامات بلندپایه دولتی، نمایندگان مجلس، رهبران احزاب سیاسی و مردم قرار گرفت.

 

انفجار کابل


ژنرال دوستم چه گفت و چه می خواهد؟

به گزارش بی بی سی، عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان پس از حدود ۱۴ ماه سفر به ترکیه، امروز (یکشنبه ۳۱ سرطان/تیر) به افغانستان بازگشت.

ژنرال دوستم در نخستین ساعت بعد از ورود به کابل از معترضانی که در سه هفته گذشته در ولایت‌های مختلف خواهان بازگشت او بودند خواست به اعتراضات پایان بدهند.

در همین حال دقایقی پس از ورود  دوستم به کابل انفجاری انتحاری در نزدیک چهارراهی فرودگاه رخ داد که به گفته سخنگوی پلیس کابل در نتیجه آن دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند. قربانیان شامل نیروهای امنیتی و غیرنظامیان هستند که زنان نیز در میان شان دیده شده‌اند.

در این حادثه به ژنرال دوستم و همراهان او آسیبی نرسیده است. دوستم به خاطر وقوع این انفجار ابراز تاسف کرد.

انفجار زمانی رخ داد که کاروان خودرو‌های معاون اول ریاست جمهوری از محل گذشته بود.

انفجار کابل

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری به استقبال ژنرال دوستم به میدان هوایی/فرودگاه کابل رفت.

حاجی محمد محقق و عطا محمد نور و شماری از اعضای مجلس نمایندگان هم از او در فرودگاه کابل استقبال کردند.

محمد محقق در سخنرانی در مراسم استقبال از دوستم در قصر صدارت گفت: "امروز روز وحدت و خوشحالی است و ما در پی اختلاف نیستیم. از طرح صلح حکومت استقبال می‌کنیم"

عطا محمد نور والی پیشین بلخ نیز در این مراسم سخنرانی کرد. او از رئیس جمهوری افغانستان سپاسگزاری کرد که زمینه تفاهم برای بازگشت آقای دوستم را فراهم کرده است.

لالی حمیدزی عضو مجلس نمایندگان هم در سخنان خود که به زبان پشتو ارائه کرد گفت بارها به رئیس جمهوری افغانستان گفته‌ایم که "کسانی در اطراف شما هستند که در پی تخریب روابط شما با اشخاصی همچون ژنرال دوستم، عطامحمد نور و محمد محقق هستند."

ژنرال دوستم در میان صدها تن از هوادارانش که برای استقبال از او در محوطه قصر صدارت جمع شده بودند سخنرانی کرد و در آن از معترضانی که خواهان بازگشتن او از ترکیه بودند خواست دست از ادامه اعتراضات بردارند.

او از بدرفتاری نیروهای دولتی با محافظان و همراهان نظام‌الدین قیصاری انتقاد کرد و خواهان محاکمه عاملان این بدرفتاری شد.

دوستم در مورد دلیل اقامت بیش‌ از یک‌ ساله‌اش در آنکارا گفت: "داکتران(پزشکان) به من گفتند در ترکیه بمانم."

او با اشاره به تظاهرات ضد دولتی که در سه هفته گذشته در شمال افغانستان جریان داشت، به استقبال کنندگانش در محوطه قصر صدارت گفت که خواست‌های شان به کرسی نشسته است. او نیز از برنامه صلح دولت ابراز حمایت کرد و گفت صلح مهمتر از هرچیزی است.

انفجار کابل
لحظه ورود ژنرال به فرودگاه حامد کرزی در کابل

تصاویری که از تلویزیون دولتی افغانستان به صورت زنده پخش شد نشان داد که در فرودگاه ازدحام زیاد بود به حدی که حرکت او را به طرف محل تشریفات رسمی دشوار کرد.

دوستم از فرودگاه مستقیم به طرف محل کار خود رفت. در قصر صدارت که محل کار هر دو معاون رئیس جمهوری در آن قرار دارد، شماری از هواداران ژنرال دوستم جمع شده بودند تا از او استقبال کنند.

یکی از شرایط او برای بازگشتن به افغانستان این بود که بتواند در محل کار خود حاضر شود.

او پیش از رفتن به ترکیه به دفتر کار خود نمی‌رفت.

با وجود تدابیر شدید امنیتی، انفجار در مسیر حرکت کاروان آقای دوستم رخ داد.

انفجار کابل
نصب بنرهای ژنرال در مسیر فرودگاه کابل

 

بازگشت دوستم به کابل پس از اعتراضات تقریبا ۱۹ روزه هوادارانش صورت می‌گیرد. اعتراضاتی که در یازده ولایت گسترش یافت و با بستن دروازه دفاتر کمیسیون انتخابات و راه‌های تجارتی در شماری از ولایات همراه بود. این اعتراضات با بازداشت نظام الدین قیصاری، نماینده ویژه آقای دوستم در فاریاب آغاز شد. برگشت آقای دوستم و رهایی قیصاری مهمترین خواست این معترضان بود.

 چند روز پس از آغاز این اعتراضات معاون دوم رئیس جمهوری به آنکارا رفت و با ژنرال دوستم در مورد راه‌ها و شرایط بازگشتن به کشور صحبت کرد.

گفته شد که شرایط ژنرال دوستم برای بازگشت، برخورداری از صلاحیت‌های کاری‌اش و همچنین رهایی و بازگردانده شدن نظام‌الدین قیصاری در سمت پیشینش در فاریاب است.

معاون اول ریاست جمهوری در گذشته بارها گفته بود که صلاحیت‌‌ها ازش گرفته شده است.

اما روز گذشته هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری اعلام کرد که آقای قیصاری تا پایان تحقیقات و رسیدگی نهادهای عدلی و قضایی به پرونده‌اش رها نخواهد شد.

اما او گفت دوستم پس از بازگشت به کابل، با تمام اختیارات قانونی به کارش به عنوان معاون اول رئیس جمهوری ادامه خواهد داد.


سفر دوستم به ترکیه و برگشتش به کابل

احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی دوستم و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی، تقریبا یک و نیم سال پیش مدعی شد که آقای دوستم و محافظانش او را در شبرغان مرکز جوزجان در شمال افغانستان ربودند و با او بدرفتاری جنسی کردند.

در پی آن، دادستانی کل افغانستان پرونده‌ای در مورد این قضیه تشکیل داد.

سخنگویان دوستم این اتهام‌ها را رد کرده و گفتند که علیه معاون اول رئیس جمهوری افغانستان توطئه سیاسی چیده شده است.

جنجال و سر و صدای این اتهامات، با فشارهای جامعه جهانی همراه شد و حکومت اعلام کرد به گونه جدی این قضیه را بررسی خواهد کرد.

ژنرال دوستم که رهبری حزب جنبش ملی را نیز بر عهده دارد، از ماه ثور/اردیبهشت سال گذشته به ترکیه سفر کرد. منابع نزدیک به او گفته‌ بودند که معاون اول رئیس جمهوری برای درمان بیماری خود به این کشور سفر کرده، اما برخی منابع دیگر گفتند که او به نحوی "تبعید" شده است.

امروز همزمان با بازگشت آقای دوستم، ایشچی نیز اعلام کرد که اگر عدالت تامین شود حاضر است دعوایش را در جرگه قومی حل و فصل کند اما اگر چنین نشد دعوایش را در دادگاه به گونه جدی تعقیب خواهد کرد.

انفجار کابل

 

چه گروهی مسولیت حمله را تقبل کرد؟

پس از آمار ضد و نقیض کشته ها و زخمی های این انفجار گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله امروز کابل را برعهده گرفته است. این در حالی است که این گروه تروریستی  آمار قربانیان  حمله عصر روز گذشته  درکابل را بیش از 115کشته و زخمی اعلام کرده است.

انفجار کابل

 

پیش از این نیز در انفجار های قبل از این وزارت بهداشت این کشور اجازه انتشار امار دقیق را به رسانه های خبری این کشور نمی داد. 

گروه تروریستی داعش درباره حمله روز گذشته این دو خبر را در خروجی خبرگزاری خود منتشر کرده است.

انفجار کابل

 

 

تصاویر از رویترز و کانال صدای مردم افغانستان

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =