تهدید جدی برای فدراسیون ایران از عربستان می‌آید

دوره ریاست فدراسیون فوتبال آسیا بزودی به پایان می رسد و درحالی که کشورهای مختلف از حالا برنامه ریزی می کنند که چگونه کرسی های مهمتری داشته باشند ، فدراسیون ایران نگران از احتمال حذف تنها کرسی خود است!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ کمتر از یک سال دیگر دوره ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا به پایان می رسد و عربستان بعد از مدت ها ، این بار می خواهد لیدر کشورهای عربی در فوتبال آسیا باشد. کنفدراسیونی که در 4 ساله گذشته در اختیار شیخ سلمان بحرینی بود ، حالا یک مدعی جدید پیدا می کند. این بار عربستانی ها پا پیش گذاشته اند.
عادل عزت رئیس فدراسیون عربستان ، شب گذشته از مسئولیتش استعفاء داد. او بعد از بازی سوپرکاپ این کشور در ورزشگاه کوئین پارک رنجرز و برد دو بر یک الهلال برابر الاتحاد از سمتش استعفاء داد و گفت می خواهد روی ریاست کنفدراسیون آسیا تمرکز کند.
این اتفاق با توجه به نفوذ و قدرت مادی عربستانی ها می تواند یک تهدید جدی برای فوتبال ایران باشد که همین حالا هم برش زیادی در فوتبال آسیا ندارد. موازنه قدرت چند سالی است که در فوتبال آسیا به هم ریخته است. بعد از رسوایی بن همام و عزل او توسط لابی قدرتمند بلاتر ، شیخ احمد ! قدرت دوره ای انتقالی به چینی ها رسید و بعد همین شیخ سلمان بحرینی با اجماع کشورهای عربی و در سکوت کره ای ها و ژاپنی ها به ریاست رسید. در این انتقال قدرت البته باری دیگر مالزیایی ها قدرت را در بدنه اجرایی کنفدراسیون پس گرفتند. وینزور خواهرزاده ولاپان جای دایی اش نشست و باز یکی از خاندان سلطنتی مالزی نایب رئیس شد.
حالا با گذشت 4 سال باز موازنه قدرت در بین کشورهای عربی به هم ریخته است. شیخ سلمان که روزگاری نماینده امارات ، اردن ، عربستان و خود قطری ها بود حالا تقریبا همه حامیانش را از دست می دهد. شیخ احمد به دلیل رسوایی فیفا و بلاتر ، محروم شده و حق دخالت در فوتبال را ندارد و دیگر اصلا قدرتش را در شورای المپیک آسیا و اجلاس آنوک هم از دست داده و دیگر برگه تعیین کننده ای نیست!
حالا عربستان پیش آمده و می خواهد ریاست کنفدراسیون را برای اولین بار داشته باشد و حضور عادل عزت یعنی واکنش مستقیم قطر.
در این شرایط شیخ سلمان هم اصلا دوست ندارد عقب بکشد. او البته با این شرایط اقتدار سابق را نخواهد داشت چون امارات و کویت بی تردید پشت نماینده عربستان قرار می گیرند. اردن هم اصلا بعید نیست که نامزد مستقل برای پست ریاست داشته باشد و پرنس علی بعد از انتخابات 2016 فیفا بخواهد انتقامش را از آنهایی که در آسیا پشتش را خالی کردند بگیرد.
نکته جدی اما این است که در این بازیگران قدرت ایران کجا می ایستد؟ ایران که نایب رئیسی زون میانه آسیا را دارد اما ازبک ها از حالا خود را رئیس آن زون می دانند و قطعا می خواهند صندلی کفاشیان مال خودشان باشد. جالبتر اینکه خود کفاشیان می گوید مطمئن است حتی فدراسیون ایران او را برای آن پست معرفی هم نمی کند!
نفر بعدی هم که معرفی می شود بدون تردید چه تاج باشد چه فرد منصوب او ، به دلیل نداشتن لابی در بین کشورهای آسیایی ، شانس بالایی برای رای گرفتن ندارد! اینگونه همان صندلی بی اثر کفاشیان در جلسات هیات اجرایی ای اف سی هم به سادگی از دست ایران می رود و تازه اگر نامزد پیروز ، عربستانی باشد که ...!

 

256 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشهدی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    13 0
    چه اهمیتی داره ؟آقای کفاشیان این مدت فقط برای نگه داشتن صندلیش لابی میکرد و حتی یک بار کاری برای فوتبال ایران انجام نداد.
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    16 5
    امیدوارم رای بیاره و فدراسیون فوتبال ایران را منحل کنه
  • کریم IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    24 0
    گیرم که کل مسئولان فدراسیون ایرانی باشن مگه به جز خودشون و خانوادشون فکر دیگری هم دارند
    • مهابادی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      0 0
      آی گل گفتی
  • بی نام RO ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    0 0
    کل بساط فوتبال ايران کاش تعطيل ميشد