دهیاری که فقط به فکر آسفالت  4 کوچه باشد موفق نیست

«خبرجنوب» نوشت: دهیاری ها به جای انتظار کشیدن برای دریافت بودجه قطره چکانی دولتی دنبال درآمدزایی بروند.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در اولین جلسه آموزشی دهیاران فارس ویژه بخش مرکزی شیراز با بیان این مطلب گفت: توجه به مباحث آموزشی در حوزه دهیاری و شوراها از اولويت هاي ما بود که تاکنون نیز چندین دوره و کارگاه آموزشی را برگزار کردیم و امیدوارم دهیاران ما با این کار به طور کامل با قوانین و مقررات آشنا شده باشند.
سید کمال پاک فطرت افزود: ما تا کنون چند دوره کارگاه آموزشي ویژه امور مالی و ذیحسابان را نیز برگزار کرده ایم و دیگر نمی‌ پذیریم که مسئول امور مالی دهیاری در اجرای فعالیت خود مشکل داشته باشد.
وی ادامه داد: این نگاه که مشکلات روستاهای اطراف شیراز بدتر از سایر نقاط است را قبول نداریم چرا که آن ها در کنار مرکز استان حضور دارند و ظرفیت ‌هایی که مرکز استان دارد در شهرستان‌ ها وجود ندارد. به تبع توقع ما از روستاهای مرکز استان بیشتر است.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس اظهار كرد: دهیاران نباید خود را در چارچوب یک سری قوانین محصور کنند بلکه باید از خلاقیت و ابتکار خود استفاده كرده و موجب رشد و شکوفایی محل خدمت خود شده و دچار روزمرگی نشوند. دهیاری که تنها بودجه بگیرد 4 کوچه را آسفالت کند موفق نیست بلکه دهیاری موفق است که با آمدنش کل روستا متحول شود.
پاک فطرت گفت: روستایی که 200 واحد تجاری در آن قرار دارد اما یک ریال درآمد از این واحدها نمی‌گیرد چه تعریفی می‌توان از آن کرد! این که دهیاران در طول سال تنها به فکر اعتبارات قطره چکانی مرکز باشند تا آن را خرج کنند هنر نیست بلکه آن ها باید به فکر درآمدزایی باشند.
وی افزود: فلسفه دهیاری آن است که دهياران با مشارکت مردم باعث رونق و پیشرفت روستاهای خود در همه ابعاد شوند، به فکر درآمدزایی باشند و به سمت مشارکت مردم در کارها بروند.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس ادامه داد: امروز روستاهاي ما دارای ظرفیت‌ های بسیاری در حوزه های مختلف از جمله گردشگری و بوم گردی هستند که می ‌توان از این ظرفیت‌ ها برای رشد و ارتقاي آن ها استفاده کرد.
وی خواستار توجه دهیاران به اجرای دقیق قوانین شد و گفت: یکی از مواردی که در روستاها باید به آن توجه کرد اين است که دنبال تنش نباشیم ، تنها طبق قانون عمل کنیم و به دنبال گذر از قانون نباشیم چرا که اگر مشکلی پیش آید هیچ کس جز خودمان پاسخگو نیست.
فرماندار شیراز هم در این جلسه بيان كرد: وظیفه دهیاران در روستاها مانند همان وظایفی است که شهرداران در شهر دارند بنابراين به دهیاران توصیه می کنم قوانین و مقررات حوزه فعالیت خود را مطالعه کنند و اگر از موردی اطلاع ندارند حتما سوال کنند تا به طور کامل از فعالیت و شرح وظایف خود اطلاع داشته باشند.
حیدر عالیشوندی با اشاره به برخی وظایف شوراها افزود: وظیفه شورا انتخاب شهردار و دهیار و نظارت بر عملکرد آن هاست اما طبق قانون حق دخالت در کار شهردار و دهیار را ندارد.
وی خواستار توجه ویژه به آموزش دهیاران شد و گفت: در کارگاه ‌هایی که برگزار می ‌شود ما حتی بايد از دهیارانی که در کلاس ها حضور می يابند امضا بگیریم تا فردا اگر تخلفی و قصوری رخ داد نگویند به دلیل بی اطلاعی از قوانین مرتکب این عمل شده اند. اگر می ‌شود باید ازتمامی دهیاران امتحان گرفت تا مشخص شود که توانایی فعالیت در این حوزه را دارند یا خیر همچنين بايد با دقت بر عملکرد روستاها نظارت شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =