۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۶

مواضع مقامات ایرانی در مقابل پیشنهاد ترامپ نشان می‌دهد این پیشنهاد را رد نمی‌کنند ولی توپ هنوز در زمین آمریکایی‌هاست.

محمد اکبری: پیشنهاد ترامپ برای گفت و گوی بدون پیش شرط با ایران، بروندادی از تحولاتی است که میان ایران و امریکا در روزهای اخیر افتاده است. اولین گام در این مسیر از سوی اروپایی ها اتفاق افتاده است. اروپایی ها هر چند پیش از خروج امریکا از برجام تلاش کردند مانع این خروج شوند، اما ترامپ بالاخره تهدید خود را در ماه می امسال عملی کرد و از برجام خارج شد. از این رو اروپایی ها و مخصوصا فرانسه، در جهت جلوگیری از افزایش تنشهای بین ایران و امریکا، مسیر جدیدی را به دو طرف پیشنهاد دادند. این مسیر جدید، مذاکره مستقیم امریکا و ایران و حل مسائل دو طرف بود.

به نظر می رسید هیچ یک از دو طرف ابتدا به ساکن، مذاکره را رد نمی کنند و شروطی برای این مسیر داشته باشند. این مسیر جدید باعث شد کانال عمان فعال شود و مقامات این کشور که در شکل گیری ارتباط بین دو طرف قبل از شکل گیری برجام نیز نقش موثری داشتند، به واسطه ای در این میان تبدیل شوند.

طبق شواهد موجود، عمان در روزهای اخیر پیام های دو طرف را به یکدیگر مخابره کرده است. دقیقا یک ماه پیش بود که محمد جواد ظریف در سفر به عمان با همتای خود دیدار داشت. درباره این دیدار گفته شد وزیر خارجه در چارچوب مشورت های منظم دوجانبه با یوسف بن علوی همتای عمانی خود دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر کرده است.

گفته می شود در این دیدار بوده است که در راستای خواهش اروپایی ها، ایران شروط خود برای شکل دادن مسیری برای مذاکره را به عمانی ها انتقال داده اند تا به امریکایی ها مخابره بشود. پس از ورود و درخواست اروپایی ها این روند به کانال عمان رسیده و از این مسیر پیگیری می شود.

در حال حاضر رفت و آمدهای زیادی در جریان است که نشانه هایی از جدی شدن این موضوع است. پس از حضور ظریف در عمان، سفر وزیر خارجه عمان به واشنگتن مورد توجه واقع شد. گفته می شود سفر جمعه یوسف بن علوی به واشنگتن و دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا برای میانجیگری این کشور و کاهش تنش میان ایران و آمریکا صورت گرفته است.

در این باره با اینکه اخباری از سفر بن علوی در روز جمعه به تهران منتشر شده بود اما وزارت حارجه این خبر را تکذیب کرد، اما در مورد اینکه آیا بن علوی قرار است پیامی از سوی امریکا به ایران مخابره کند، چیزی گفته نشد. به گمان برخی ناظران این سفرها نشانه این است که عمان بار دیگر کانال میانجیگری خود بین تهران و واشنگتن را فعال کرده و می‌کوشد اختلافات بین تهران و واشنگتن را حل کند.

البته پاسخ ایران به پیشنهاد ترامپ از سوی ظریف وزیر خارجه و وزارت خارجه داده شد. ایران بزرگترین مشکل مذاکره را بدعهدی و خروج امریکا از برجام می دانند. در همه مواضع مقامات ایرانی به این مسئله اشاره شده است پاسخ امریکایی ها به شروط ایران در این باره مهم است. نوع صحبتهای ترامپ در کنفرانس خبری با همتای ایتالیایی و سخن از دیدار با مقامات ایرانی بدون شرط نشان می دهد امکان شکل گیری فضای جدید در این باره وجود دارد.

توقف کوتاه تحریم‌ها؛ ظریف و پمپئو در سنگاپور
این روند در حالی پیش می رود که شنبه 13 مرداد، زمان اعمال اولین دور تحریمها پس از خروج امریکا از برجام فرا می رسد. این روز می‌تواند روز مهمی برای راستی آزمایی تمایل ترامپ برای گفت و گو با مقامات ایرانی باشد. اگر آنچنان که ترامپ می گوید بدون هیچ مشکلی بتواند با مقامات ایرانی دیدار کند، می تواند برای گام اول این تحریمها را عقب تر بیندازد و یا در حال حاضر آنها را متوقف کند. در این باره شنیده می شود احتمال دارد توقف کوتاهی در اعمال تحریمها ایجاد شود. این روند در صورتی است که اخبار جدیدی در مورد روشهای جدید برای حل مسائل دو طرف شکل گیرد.

از سوی دیگر شائبه‌هایی در مورد سنگاپور و حضور همزمان وزرای خارجی ایران و امریکا شکل گرفت.

در نهایت اشاره به چند نکته در این باره می‌تواند راهگشا باشد:

۱- اگر این روند و بازی ترامپ برای تمایل به دیدار با ایرانی ها را از زاویه ای دیگر نگاه کنیم، میتوانیم حدس بزنیم که این بازی ادامه دارد و اینجا نکته پایان آن نیست. یک نگاه این است که ترامپ می داند ایرانی ها در شرایطی که امریکا از برجام خارج شده به او اعتماد نخواهند کرد و پای میزی که او می خواهد نمی نشینند. از این رو می خواهد فضایی را پیش ببرد که در هر دو صورت برنده آن خواهد بود. او با این پیشنهاد می خواهد با بدنه ناراضی جامعه سخن بگوید.

۲-
فاز بعدی ترامپ این است که روی ناآرامی های اجتماعی سرمایه گذاری کند و با القا این موضوع که دلیل مشکلات اقتصادی، عدم تعامل و مذاکره با امریکاست، روی تحرکات اجتماعی حساب باز کند. تحرکات فضای مجازی این مسئله را نشان می دهد و در این فضا ارائه پیشنهاد به مذاکره معنای جدیدی پیدا می کند.

۳-
اظهارات و مواضع مقامات امریکا مخصوصا ترامپ و وزیر خارجه او، نشان می دهد آنها برای ارتباط با ایران از سطح سیاسی به سطح اجتماعی شیفت کرده اند. آنها به انحای مختلف تلاش می کنند با مردم ایران حرف بزنند و روی شکاف مردم با حاکمیت کار کنند.

۴-
سخنرانی مایک پمپئو در یک جمع ایرانی- امریکایی در ایالت کالیفرنیا با عنوان «حمایت از صدای مردم ایران» دقیقا با همین هدف شکل گرفت. پمپئو که سابقه ریاست سیا را دارد تلاش کرد با اظهار یک سری اطلاعات اشتباه و دادن کدهای غیر صحیح ناشیانه، نارضایتی های اجتماعی را نشانه برود. او اطلاعات صحیح را به علت شغل قبلی خود در دست دارد، اما تعمدا تلاش می کند فضای ایران را متلاطم نشان دهد و بین مردم و دولت شکاف ایجاد کند و امریکا را حامی مردم نشان دهد.

۵-
روزهای آینده نیز پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با مقامات ایرانی در رسانه ها مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. اما شکل گیری اتفاقات جدید میان ایران و امریکا نیازمند عدم صدمه به برجام و تعلل امریکا در ایجاد تحریمهاست. اعمال روشهای سخت و از سویی دیگر مواضع نرم و تعاملی، بیشتر القای یک فضای ضد و نقیض را می کند که نمی تواند اعتمادها را جلب کند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    بیچاره ملت ایران در هر شرایطی این ملت فقیر ایران است که عمرش در گرفتاری سپری میشود
    • فرهاد A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      24 0
      ما بدبخت، ما بیچاره... ما هیچ
  • بی نام CZ ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    306 8
    انشاا... بشه اما نه سیخ بسوزه نه کباب
    • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      74 1
      چطور احمدی نژاد تو دانشگاه نیویورک سخنرانی کنه ولی ترامپ نیاد دانشگاه فردوسی مشهد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    اگر بیاد تهران اونوقت دشمنان منطقه ای ما مثل عربستان و بقیه رفقاش و از همه مهمتر اسراعیل تو دهنی بزرگی میخورن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    اينهم حرف درماني براي ارام كردن مردم گرسنه امدن يا نيامدن ترامپ چه تاثيري داره بجز حفظ اموال و دارايي اقا زاد ها در امريكا
  • بی نام US ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    225 6
    «... اما تعمدا تلاش می کند فضای ایران را متلاطم نشان دهد ... » جناب اکبری یا نمی‌دونید ایران کجاست یا معنی تلاطم رو نمی‌دونید یا هر دو. اگه به نظرتون الان فضا خیلی آرومه، دیگه به قول فامیل دور من دیگه هیچ حرفی برای گفتن ندارم.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      93 2
      ظاهرا نویسنده مقاله به جای دیگه زندگی می کنه که فکر می کنه مردم خیلی آرامش دارن
  • بی نام BE ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    220 5
    الان دقیقا چجوری توپ تو زمین امریکاست
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    208 4
    این کوچه دیگر راه در رو ندارد......
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    108 5
    امید به خدا
  • جواد A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    227 4
    خواهشا ترامپ و اواسط پاییز در زمانی که آلودگی هوا زیاد هست و مردم مشکل تنفسی پیدا میکنند بیاورید تهران تا مشکل تنفسی پیدا کند تا مشت محکمی بر دهان استکبار زده باشیم
  • رضا A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    12 53
    اگر مطالبی که از گوشه و کنار در خصوص تصورات دولت در رابطه با یک دیدار اتفاقی یا احتمالی به گوش میرسد واقعا صحت داشته باشد، اثباتی بر این ادعا است که نحوه فهم رخدادها، تحلیل و سیاستگذاری کلان دولت آقای روحانی در خصوص برخی از مسایل حیاتی مختل بوده و این موضوع تداعی دوران سیاه قاجار را در ایران میکند و نشان از ناآگاهی و ناکارآمدی بدنه دولت در خصوص این مسایل خاص و خطرات بالفعلی است که از جانب این سیاستگذاریها کشور را تهدید میکند. اصلاح و بازبینی عاجل برای جلوگیری از وخیم شدن شرایط لازم است. بازگرداندن یا reverse کردن برخی از پروسه ها در صورت حدوث عملا برای کشور ناممکن است.تعیین استراتژی کشورهای صنعتی و یا حتی کشورهایی مانند عربستان بر اساس احساس و یا چهار صفحه اول چند کتاب خاک خورده تئوری سیاست
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    گفتگو؟با آمریکا؟مشکل ما ترامپه یا مدیران نالایق ؟هدفتون چیه از این مطالب؟مگه دو سه سال کشور رو معطل گفتگو و برجام نکردین؟مگه رهبری نگفتن که اینها بدعهدن؟مگه بعد اینکه به خواستشون رسیدن نزدن زیر همه چی؟حالا باز حرف از گفتگو میزنید و دادن امتیاز به دشمن؟که سومدیریت خودتونو بپوشونید ؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      67 1
      اینو راست میگه بیشتر مشکلات این مملکت از سوء مدیریت هست و بیشتر از اینکه آمریکا و کشورهای خارجی به ما ضربه بزنن از داخل داریم ضربه فنی میشیم
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    130 2
    چه شود موگرینی و نمایندگان مجلس که یادتونه؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      91 0
      فقط آمدنشون رو مشروط به نیاوردن ملانیا و ایوانکا و تیفانی کنید چون اگر اینا رو بیاره دیگه خون بپا میشه توی مجلس
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      56 1
      کی موشک هوا کرد تا برجام هوا بشه
  • ناشناس A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    64 6
    در عالم سیاست امر محال و غیر ممکنی وجود ندارد بقول نگارنده ترامپ از برجام خارج شد و وعده انتخاباتی خود را عملی کرد ولیکن با تعویق شروع تحریمها میتواند دلیل بی اعتمادی و عدم مذاکره بعضی از مخالفان مذاکره در طرف ایرانی را خنثی و بی اثر کند در این سو نیز مذاکره کننده ایرانی نیز میتواند در ازای مطرح شدن مباحث موشکی بلا فاصله در خواست خرید هواپیماهای جنگی و قطعات یدکی آن را بر روی میز قرار داده و بهانه موشکی را از آمریکا سلب نماید
  • رضا A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    3 63
    نیست بلکه بر اساس محاسبات است.بنابراین علوم سیاسی در سطح بین الملل جای خود را به علوم و تکنیکهای محاسباتی داده‌اند. همچنین احساسات انسانی مانند مودت، اعتماد و مشابه آن کمترین نقشی در محاسبات، تصمیمگیری ها و رخدادها ندارند. ولی احساسات انسانی مانند ترس، تهدید، تردید، توهم، اغوا، اغراق و مشابه آن در کانون جنگهای روانی هستند.اظهارات و توییتهای مقامات دول متخاصم دارای بار گسترده حیله روانی یا psychological manipulation هستند. گرفتار شدن در کوچکترین تله ای به معنای خودکشی سیاسی و تبعات عینی برای کشور است.یک اشتباه ناشیانه و توهم آلود اخیر دیپلماسی کشور که شامل دکتر ظریف نیز میشود، انسان را انگشت به دهان میکند.تلطیف روابط بدون حدوث شرایط مورد نظر طرفهای درگیر توهماتی است،
  • رضا A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    2 35
    توهماتی است که فقط ممکن است در ساختمانهای دودزده سیاسی در تهران وجود داشته باشند.ایجاد رابطه برای بهبود روابط با عربستان در "شرایط" و "زمان" مناسب به‌نفع کشور است. اخیرا و در حال حاضر نه شرایط آن فراهم بوده و زمان آن مناسب است. عربستان و اسراییل در اوج همکاریهای اطلاعاتی، نظامی و سیاسی هستند. عربستان به عنوان یک ایالت نفت خیز امریکا مورد حمایت همه جانبه امریکا است. و خصومتها و عقده های حکام عربستان در رابطه با ایران در اوج هستند. بهبود ظاهری روابط ایران و عربستان در زمان رفسنجانی و ملک عبدالله فقط مربوط به شخص ملک عبدالله و عقب نشینی تاکتیکی عربستان در قبال ایران بعد از پایان جنگ بود چون اهرم خصومت عربستان در مقابل ایران، یعنی عراق، تضعیف شده بود و منطقه تحمل درگیری جدیدی نداشت
  • امین از اردبیل DE ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    5 124
    نابودی اسراییل و آمریکا نزدیک است نهایت ده سال دیگه در بیت المقدس و نیویورک نماز عید فطر برگزار خواهیم کرد.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      54 4
      دنیا به کام شماست نفت و گاز ارزان خطه داغ و بی آب جنوب را مصرف میکنید و قطره ای از آب چشمه های فراوان خود را در زاینده رود و کارون نمیریزید و شعارهای تند بنام اردبیل سر میدهید.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      46 1
      تا ده سال دیگه خودمون از بی آبی و بی برقی مردیم ....
    • پژمان A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      43 1
      تعجب میکنم نماز عید فطر تو نیویورک عزیز دل تا چند وقت دیگه با این اوضاع ببین تو ایران نماز عید فطر میان مردم نمیخواد نیویورک بخونید ، در ضمن کشورهای عربی در هیچ کجای تاریخ حامی ما نبودن ،صدام اعدام شد کشور برادر ما فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرد چرا خودتونو فریب میدید 40 سال گذشت یه قیمت ثابت نموند این از بی عرضه گی مسئولینه نه استکبار
  • وحید IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    28 15
    همچین میگیم ترامپ به تهران می آید؟ که انگار لولو خر خره داره میاد.والا اونم مثه مقامات بقیه کشورها دنباله بده بستون هستش.تازه این یکی به نظر من بهره هوشی پایین تری داره و خیلی بهتر از اوباما میشه ازش امتیاز گرفت.
  • معلم ابتدایی از اردبیل DE ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    7 103
    با اتحاد ایران سوریه عراق و برادران لبنانی فلسطینی نیازی به رابطه و مراودات تجاری با آمریکا و اروپا نداریم. مذاکره با آمریکا خط قرمز ماست.
    • امین A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      18 2
      دقیقا میشه بفرمایید با یمن و سوریه چه جور مراوداتی میشه داشت؟ کدوم قسمت یمن رو میگید؟ شمالش جنوبش؟ کل کشور یمن رو وبا گرفته، یکی از فقیرترین کشورهای دنیاست؟ اونوقت دقیقا چه مراوداتی میشه داشت؟ اونوقت نفت رو میخوای به کی بفروشی؟ مواد اولیه صنایع رو از سوریه وارد کنی یا یمن؟ ارز کشور رو میخوای تبدیل کنی به دینار عراق؟ یکم فکر کنید. یکم مطالعه کنی. دنیا بر اساس روابط بنا شده و کار میکنه. روسیه با اون ابهت و دشمنی با آمریکا، دارای روابط با آمریکاست.قرن 21 هستیم. هنوز شعارهای 50 سال پیش رو میدین.
  • محمد A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    85 4
    قدماش رو تخم چشمامون بلکه بیاد غذا ارزون بشه ما هم بتونیم یه شکم سیر غذا بخوریم از حالا اسفند دود کنید
  • محمد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    50 1
    توکل به خدا
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    58 3
    یک بازی رسانه ای بی خود برای ارامش موقتی بازار برای مردم ساده و زود باور
  • یاشار از پارس آباد اردبیل DE ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    3 77
    رابطه با آمریکا و اروپا و ژاپن و کره جنوبی دستاوردی برای ایران ندارد دولت باید با این کشورها قطع رابطه کند و با کشورهای سوریه عراق روابط تقویت کند.
    • سمندون RO ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      5 0
      ما که برادر پوتین داریم غم نداریم عاشق پول نفت ایران است عاشق دریای خزر انکه اب شور است بدرد نمی خورد اخیرا هم نفت ایران می خواه نصف قیمت مبادله کند انکه مواد غذای را وارد می کند می خواهد بما بدهد کجای تزار روس
  • رضا SK ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    1 33
    بعد از حمله امریکا به خاور میانه و ایجاد شرایط خصومت آمیز، خصومت عربستان با ایران علنی تر شد.گرچه حمله به سفارت عربستان در تهران عملی احساسی، اشتباه و خارج از عرف بود. اما تصور اینکه این اتفاق در تغییر یا تشدید سیاستهای خصمانه عربستان به سمت ایران نقشی داشته است، نشان از توهم و تاثیر جنگ روانی بر سیاسیون ایران است. در زمان آقای خاتمی بود که عربستان درخواست قطع کردن سر مار را داشت. حال با در نظر گرفتن واقعیتهای تاریخی، تفاوتهای فرهنگی، مسایل ژئواستراتژیک و شرایط فعلی تلاش برای تلطیف روابط با عربستان از دید طرفهای متخاصم به عنوان استیصال، ناآگاهی و ناتوانی سیاسی و اطلاعاتی کشور تا حدی به درستی تعبیر شده و شمشیرها بر علیه ایران تیزتر میکند.تا زمانی که شرایط مطلوب حاصل نشده باشد،
  • نیکان A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    45 4
    نمیدونم مسئولین چطور فکر میکنند که مذاکره نکنند چون از این به بعد ترامپ هر تصمیمی علیه ایران بگیره اگر کشورهای دیگه بهش اعتراض کنند میگه من دعوت به مذاکره کردم اما ایران نپذیرفت فقط همین که حرف مذاکره شده قیمت دلار هزار تومن پایین اومد. حتما یه سری افراد از داخل از بالا بودن قیمت دلار سود میبرند که اصرار به عدم مذاکره دارند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    35 2
    یک بار خودتون هر 5 بندی که نوشتی مرور بفرما .... همش تکرار همون بند دوم است .
  • بی نام US ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    23 1
    مطمئني پمپئو اطلاعات غلط ميداد و حرف بي ربط مي زد ؟ ايا پشت گوش ما مخمليه ؟
  • محمد جواد A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    4 33
    ترامپ در مصاحبه خبری با نخست وزیر ایتالیا مست بوده جوگیر شده یه حرفی پرونده وسط که میخواد با ایران گفت گو کند
  • رضا A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    0 26
    آنچه که بر فکر و نظر قسمت گسترده ای از جامعه ایرانی تاثیر گذار است، شبکه های ماهواره و تلگرامی و اجتماعی است و نه اقای روحانی. پس از یک دیدار با عدم حصول نتیجه مورد نظر ایران، انگشت اتهام به سمت آقای روحانی خواهد ماند. ترامپ ادعا خواهد کرد که او بهترین پیشنهادها را ارایه کرده ولی حکام ایران از قبول آن سرباز میزنند. سوال اینجا است که تا کجا اقای روحانی حاضر خواهد بود به خاطر منافع سیاسی خود، کشور و خود را به سمت باتلاق حرکت دهد. ۹ ملاقات با ترامپ بر خلاف تمام اصول عقلانی و محاسباتی بوده و چالشی عمیق را برای کشور حادث خواهد کرد. انگشت اتهام چه از سمت اروپا و چه از سمت جناحهای داخلی هر چه بیشتر به سمت آقای روحانی نشان خواهد رفت. چرا که این آقای روحانی است که با عدم تحقق خواسته های امریکا،
  • مهدي A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    57 1
    داداش يه سوال اگه ما با آمريكا دوست بشيم پس دشمن كي باشه
    • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      22 1
      ایول.خیلی خوب بود.کلی خندیدم.بدون دشمن مگه میشه؟؟مگه داریم اصلا؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    44 1
    هرکی میاد بیاد فقط اوضاع ما درست بشه از گرونی و رکود و بیکاری خسته شدیم
    • بی نام US ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      6 2
      گرونی و رکود علتش دزدی و فساد داخل عزیزم
    • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      5 0
      اوضاع بد ما درست شدنی نیست مگر اینگه ایران با اروپا و غرب ارتباط داشته باشه ... اقتصاد مریض با نماز و روزه درست شدنی نیست..
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    43 3
    خدا کند که ترامپ بیاید و این دو کشور پس از 40 سال دشمنی بی مورد دوباره با هم دوست شوند و مشکلات مردم حل بشه، یعنی میشه انشاء اله ؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      8 0
      بگو ایشالاااااااااااااااا
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    9 11
    توی کامنت ها یه حرف درست حسابی ندیدم
    • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      12 4
      لطفا نظر درست و حسابی خود را ابراز بفرمائید جماعت کسب فیض کنند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    3 1
    میشه نظراتون کوتاه باشه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    1 5
    وااای چه طولانیه نظراتون ترامپ بیاد ترامپ نیاد همین
  • امیرعلی US ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    12 2
    معلوم که نمیاد.هیچ وقت هم نگفته من برای مذاکره میرم ایران.صحبت آمدن ترامپ به ایران دیروز یک روحانی مطرح کرده بود که کاملا غیر واقعی و غیر ممکن است.
  • رضا A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    2 19
    گفته شده است که یک پیام وزیر امور خارجه کره شمالی به کشور در روزهای آینده احتمالا توصیه تلویحی او به کشور برای دیدار و مذاکره با ترامپ خواهد بود. وی اظهار خواهد کرد که پروسه تغییر در برنامه های اتمی و موشکی بسیار طولانی مدت بوده ولی فشارهای اقتصادی بر روی کره شمالی بعد از دیدار با ترامپ و در کوتاه مدت به مراتب کاهش یافته اند و دیدار با ترامپ اثرات مثبتی بر اقتصاد کره شمالی گذاشته ولی تحقق سایر مسائل زمانبر خواهد بود.در صورت صحت این روایت، موضوع کره شمالی علاوه بر استفاده تبلیغاتی برای ترامپ، به‌عنوان تله برای کشور کارگذاشته شده تا کشور با توهم مدل کره شمالی به باتلاق دیدار و مذاکره وارد شود. اولین شرط دیدار تعلیق تحریمهای اخیرا وضع شده و اثرگذاری این تعلیق و ماندگاری تعلیق در تمام طول مذاکرا
  • رضا A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    0 10
    مذاکرات است. یک دیدار احتمالی تنها دو تا سه ماه بعد از تعلیق تحریمها قابل انجام و عقلانی خواهد بود تا تاثیرات عملی آن که بسیار حداقلی خواهند بود دیده شود. قطعا شرکتهای بزرگ تا زمان تصدی ترامپ صرف نظر از آنچه که او میگوید یا دستور میدهد به ایران باز نخواهند گشت. معامله بانکهای خصوصی در زمان تصدی ترامپ نیز به حالت عادی و نرمال باز نخواهد گشت. در واقع محیط عدم اطمینان و عدم قطعیت حاصل از خروج ترامپ و اقدامات مخرب ترامپ تا سالها به وضعیت قبل از خروج ترامپ بر نخواهد گشت.با اینکه مسیولیت سیاست خارجی کشور بر اساس قانون در حوزه دولت است.ولی مجلس میتواند با تصویب عاجل یک قانون شرایط انجام هرگونه دیداری با امریکا را مشخص کند.به نظر میرسد، بزرگترین پروژه حیله سیاسی در تاریخ معاصر کلید خورده است
  • سعیدرضا RO ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    1 8
    اگه بلیت گیرش بیاد حتما میاد. چقدر توهم و خودبزرگ بینی بیخود آخه؟ بابا یکم عقل و خرد و تفکر...
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    0 23
    جواب خون شهدا را چه بدهیم؟؟؟ غلط میکند به تهران بیاید
  • بی نام US ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    9 1
    مذاکره و مصالحه و معاشقه معنی نداره فقط و فقط روشن شدن تکلیف یکبار برای ابد
  • احمد A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    4 0
    از ماست که بر ماست
  • رضا DE ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    2 5
    استفاده های تبلیغاتی ترامپ از هم اکنون با تحقیر ضمنی و ظریف ایران آغاز شده است‌ با ذکر این عبارات در توییت که " وضعیت اقتصادی آنها در حال بسیار بد شدن است، بسیار سریع. من ملاقات میکنم یا نه، این مهم نیست. به آنها بستگی دارد." این عبارات هوشمندانه و زیرکانه از ترامپ، یعنی او به ملاقات نیاز ندارد بلکه آنها هستند که در اثر درماندگی و بحران اقتصادی به دیدار و مذاکره نیاز دارند. و این تحقیرها در حالی است که هنوز قطعیتی در خصوص انجام یک دیدار در حاشیه اجلاس سازمان ملل و یا هر مکان و زمان دیگری حادث نشده است.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      0 2
      اصل مذاکره توسط وزارت امور خارجه نفی نشده است و همین کافی و هوشمندانه است. مهم شرایط محیطی و زمانی و هدف انجام یک دیدار در سطح ریاست جمهوری است. پاسخ سیاسی ایران هم مناسب بوده است، یعنی تعلیق تحریمها تا رسیدن به یک توافق و بازگشت به برجام که بازگشت به برجام از نظر سیاسی تاکتیکی مناسب ولی از نظر حقوقی و فنی مخاطراتی دارد.با توجه به اینکه شرایط معقول مطرح شده از طرف ایران برای انجام دیدار از طرف امریکا تحقق پیدا نخواهند کرد، یک دیدار در سطح آقای روحانی برای کشور میتواند مخاطراتی ایجاد کند.ترامپ قادر به رسیدن به توافقی که حداقل های منافع موجودیتی ایران را تامین کند نیست. بحث دیدار و مذاکره نیز از زمین تا آسمان متفاوت است. دیدار در سطح ریاست جمهوری در پایان کارهای کارشناسی و مذاکرات در سطوح
  • بی نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    0 7
    ترامپ میخواد ایران را بازی بده. عامل همیشگی در 15 سال اخیر در ایران مذاکره بوده و تا حالا دو دفعه شکسته. این مذاکرات جدید هم طولانی و بی ثمر است. برید با اروپا مذاکره کنید تا شدت تحریم هت تعدیل بشه. ترامپ فقط دنبال فشار بیشتره.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    3 2
    خب اینجا عده ای شدن مقدس و امریکا شد شیطان پس قبول مذاکره مستقیم یعنی شما مقدس نبودید و امریکا هم شیطان نیست و این هرگز اتفاق نخواهد افتاد
  • محمد A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    2 12
    خواب دیدید خیره گربه راه رضای خدا موش نمیگیره اگه هم بیاد به فکر منافع خودشونند اما باید رابطه دوطرفه و معامله برد برد باشه .
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    6 0
    آره حتماً مياد و ملانيا رو هم با خودش مياره.
  • شهرونــد A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    4 12
    نه خیر.اگر هم مذاکره ای باشد به هیچ وجه ترامپ در تهران دیده نخواهد شد.
  • شمس تبریزی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    4 31
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    4 1
    برفرض محال با ترامپ مذاکره کردیم و به یک سری توافقات وقرار داد مانند تراجام دست یافتیم در پسا برجام یک ریس جمهور جدید آمریکاآمد و ترجام را مثل برجام لغو کرد پس این همه وقت هزینه برا مذاکره چرا؟
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 0
    باسلام خدمت مردم وجامعه ایرانی درشرایط فعلی واوضاع اقتصادی نامناسب بهتراست باتدبیرویژه باآمریکا واردگفت وگو شویم هیچ چاره ای نیست الا اینکه تیری درتاریکی رها کنیم شایدبه هدف خورد. ماکه درهرصورت اوضاع اقتصادی نابسامانی داریم پس درست بیندیشیم