در پنجمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران که با شعار «بهره وری بنیان رقابت پذیری در اقتصاد مقاومتی» در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد، پروژۀ «بومی سازی و جایگزینی ۱۶ عدد پایۀ هیدروژنی و اتوماسیون صنعتی» ناحیۀ نورد سرد شرکت فولاد مبارکه به عنوان پروژۀ برتر درزمینۀ بهبود بهره وری انتخاب شد و رتبۀ اول و لوح تقدیر این همایش را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پنجمین همایش جایزۀ بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران که با شعار «بهره وری بنیان رقابت پذیری در اقتصاد مقاومتی» در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد، پروژۀ «بومی سازی و جایگزینی ۱۶ عدد پایۀ هیدروژنی و اتوماسیون صنعتی» ناحیۀ نورد سرد شرکت فولاد مبارکه به عنوان پروژۀ برتر درزمینۀ بهبود بهره وری انتخاب شد و رتبۀ اول و لوح تقدیر این همایش را به خود اختصاص داد.

صنعت فولاد تولید ۲۱ میلیون تن را ثبت می کند

 در این همایش مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، علی اکبر اولیا، رئیس سازمان بهره وری ایران و دیگر فعالان و مدیران حوزۀ معدن و صنایع معدنی حضور داشتند، رئیس هیئت عامل ایمیدرو پس از اهدای لوح برتر این همایش به نمایندۀ فولاد مبارکه با بیان اینکه جایزۀ بهره وری جایگاه خود را پیدا کرده است، اظهار کرد: بهره وری امر بسیار حساسی است؛ اما کشور ما در این شاخص ضعیف است؛ زیرا به این حوزه کم توجهی شده است. البته نه تنها در معدن، بلکه در همۀ حوزه های صنعت چنین است. این موضوع دلایل متفاوتی دارد و یکی از دلایل ش آن است که اقتصاد کشور وابستگی جدی به درآمدهای نفتی داشته است.

وی ادامه داد: بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی، نقش ۵ تا ۶درصدی دارد؛ اما همین بخش در صادرات غیرنفتی سهم ۲۳درصدی دارد؛ درنتیجه آیندۀ خوبی برای بخش معدن و صنایع معدنی قابل تصور است.

وی با اشاره به موضوع وضع تعرفۀ ۲۵درصدی آمریکا برای واردات فولاد افزود: با این کار چین و اروپا دچار تلاطم می شوند.

کرباسیان اظهار کرد: در برنامۀ ششم توسعه، میزان رشد صنعت 9.3درصد و بخش معدن ۸/۸ درصد پیش بینی شده است. امیدواریم یک سوم این رقم برای بخش معدن از بهره وری ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش تصریح کرد: باید پذیرفت علم ما نسبت به دنیا کم است و فاصلۀ زیادی با سایرین درزمینۀ فناوری داریم؛ درنتیجه باید تعامل خود را با جهان بیشتر کنیم؛ اما با این منابع نمیتوان رشد ۸/۸درصدی را محــــقق کرد؛ بنابــراین جذب منابع خارجی در چارچوب برنامۀ ششم توسعه یک ضرورت جدی است.

کرباسیان در ادامه با اشاره به صنعت فولاد و وضعیت آن در سال جاری اظهار کرد: صنعت فولاد در سال ۹۶ رکورد خوبی داشته و تولید ۲۱ میلیون تن را ثبت میکند. از سویی دیگر امسال ۸ میلیون تن فولاد صادر شده است. همچنین ایران صادرکنندۀ کنسانتره و آهن اسفنجی شده است.

وی در پایان صحبتهای خود تأکید کرد: بخش معدن و صنایع معدنی میتواند در اقتصاد کشور مؤثر باشد. در این زمینه دانشگاهها نقش اساسی ایفا میکنند. در واقع درآمد بیشتر دانشگاهها باید از صنعت و کارهای تولیدی باشد.

اگر رقابت نکنیم از صحنه خارج میشویم

رئیس سازمان ملی بهره وری نیز در ادامۀ این آیین بیان کرد: در حوزۀ تولید با رقابت سنگینی روبه رو هستیم. همۀ شرکتها در تلاش اند هزینۀ تولید خود را کاهش دهند. در نتیجه اگر نتوانیم رقابت کنیم، از صحنه خارج خواهیم شد. این موضوع چالشی برای شرکتهای معدنی است.

علی اکبر اولیا اظهار کرد: اگر نظام تولید و نرخ تمام شده را درست نکنیم امکان رقابت نخواهیم داشت.

اولیا تصریح کرد: در چندین برنامۀ هدف گذاری شده، یک سوم رشد اقتصادی از محل بهره وری ایجاد می شود.

رئیس سازمان ملی بهره وری افزود: در برنامۀ ششم توسعه ۳۵درصد رشد از محل بهره وری پیش بینی شـــده است. این میزان در تمامی بخشهای اقتصادی وجود دارد؛ اما در بخش معدن و صــنایع معدنی که رشـــد ۸/۸ درصــدی برای آن پیش بینی شـــده، ســــهم بهــــره وری 2.4 درصد است.

وی ادامه داد: در بهره وری، ابزارهای مختلفی وجود دارد که جایزه یکی از ابزارهای رقابتی و انگیزشی است. یکی از تمرکزهای سازمان بهره وری همین جایزۀ بهره وری است. ژاپن، آمریکا و اروپا با استفاده از جایزه توانستند نهضتی در بهره وری ایجاد کنند. امیدواریم این ابزار به خوبی به کار گرفته شود.

در این فرایند ۴۵ پروژه از ۲۲ شرکت بخش معدن و صنایع معدنی ارزیابی شدند و درنهایت پروژۀ فولاد مبارکه عنوان برتر را به خود اختصاص داد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =