برنامه‌هایی که برای طرفداران انیمیشن جذاب است

مریم کشکولی‌نیا که از اجراکنندگان جلسات کارتون تهران است، می‌گوید برگزاری هر نوع برنامه‌ای در زمینه انیمیشن می‌تواند به پویایی جامعه انیمیشن و انگیزه بخشیدن به مخاطبان خود کمک کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مریم کشکولی‌نیا، رئیس آسیفا، کارگردان، مدرس دانشگاه و از داوران دوره‌های پیشین جشنواره جهانی انسی فرانسه، امسال در دومین دوره «جلسات کارتون تهران» بخشی از تجربیات داوری‌اش در این جشنواره را با مخاطبان درمیان خواهد گذاشت.

کشکولی‌نیا درباره تاثیر «جلسات کارتون تهران» در باز کردن جعبه سیاه ساخت انیمیشن گفت: «بله می‌شود گفت که انیمیشن جعبه سیاهی دارد و آن‌هم تجربیاتی‌ است که کارگردان‌ها و عوامل بخش‌های مختلف تولید در حین کار به دست می‌آورند. گاهی بخش هایی از این جعبه سیاه حاوی اطلاعاتی است که برای دیگران هم می تواند مفید باشد و گاهی قسمت هایی از این تجربیات بسیار شخصی و فقط متعلق به همان فرد است و ممکن است برای دیگران کار کردی نداشته باشد.»

او ادامه داد: «خوشبختانه به کمک اینترنت دسترسی به اطلاعات بسیار خوب شده و به راحتی می توان از طریق نوشته ها و یا فیلم های پشت صحنه به تجربیات دیگران دست پیدا کرد. اما برگزاری کارگاه‌های تخصصی از شیوه های بسیار خوب برای انتقال تجربیات عوامل ساخت انیمیشن به علاقه‌مندان است.»

رئیس آسیفا با اشاره به نیاز آشنا شدن با روند تولید انیمیشن برای مخاطب حرفه ای گفت: «آشنایی با روند تولید انیمیشن برای مخاطب حرفه ای می تواند به بهتر شدن کیفیت کار منجر شود و برای مخاطب عام، بسته به نوع ارائه و اجرا می تواند جالب و گاهی جریان ساز باشد. مثالی بزنم، سال ها پیش برنامه تلویزیونی "آن روی سکه" با موضوع آموزش سینما با اجرای استاد عالمی، بسیار برای مخاطبین چه حرفه ای و چه مردم عادی جالب و تاثیرگذار بود و عشق به فیلم و سینما را در مخاطبین خود از جمله خود من به جا گذاشت.»

او تاکید کرد: «آشنایی با روند تولید در بعضی از تکنیک ها مثل استاپ موشن عروسکی می تواند علاوه بر مخاطب حرفه ای، برای مخاطب عادی هم بسیار جذاب باشد.»

مریم کشکولی نیا  جلسات کارتون

کشکولی نیا درباره حضور عوامل فنی به غیر از عوامل اصلی در طول «جلسات کارتون تهران» عنوان کرد: «این عامل یکی از عوامل مهمی است که باعث شده پروژه های ساخت فیلم در بخش های مختلف تولید با کمبود نیروی متخصص روبه رو شوند. اگر در جشنواره ها به بخش های مختلف تولید به طور یکسان اهمیت داده بشود و جوایز هم ارزش با جوایز بخش کارگردانی در نظر گرفته شود بسیار به ماندن عوامل حرفه ای در رشته ای که در آن تخصص دارند کمک خواهد کرد.»

او ادامه داد: «گاهی یک انیماتور یا کانسپت آرتیست حرفه ای مجبور می‌شود برای شناساندن خود و نشان دادن مهارت هایش به کارگردانی روی بیاورد و جامعه انیمیشن از داشتن این تخصص محروم می شود.»

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که جشنواره جهانی انسی چه اهمیت و جایگاهی در انیمیشن دارد گفت: «جشنواره بین المللی انسی که به زودی شصتمین سالگرد تاسیس خود را جشن خواهد گرفت یکی از مهمترین جشنواره ها برای فیلمسازان انیمیشن در سراسر دنیاست. اهمیت این جشنواره علاوه بر پخش بهترین انیمیشن های کوتاه و بلند، وجود بازار فیلم میفا و حضور تهیه کننده ها و پخش کننده های مهم دنیاست که تاثیر زیادی بر گردش صنعت انیمیشن دنیا دارد.»

او تاکید کرد: «جشنواره انسی همچون گردهمایی بزرگی است که هر سال علاقه‌مندان و دست اندرکاران انیمیشن را از سراسر دنیا دور هم جمع می کند.»

کشکولی نیا درباره تجربه داوری اش در این جشنواره گفت: «سال 2017 به همراه دو داور از کشورهای فرانسه و لوکزامبورگ داور بخش انیمیشن کوتاه بودم. داوری در این جشنواره تجربه بسیار جالب و آموزنده ای برای من بود. برخلاف بعضی از داوری ها که به علت سیاست کلی جشنواره و یا کمبود وقت، داور فقط رای خود را اعلام می کند در جلسات داوری این جشنواره تک تک آثار به دقت بررسی و درباره نکات ضعف و قوت فیلم ها صحبت می شد.»

رئیس آسیفا درباره حضور انیمیشن های ایرانی در جشنواره انسی توضیح داد: «با نگاهی بر لیست فیلم هایی که در سال‌های اخیر در جشنواره انسی حضور داشته اند متوجه می‌شویم که حضور انیمیشن های ایرانی روند صعودی را طی می کند. به خصوص امسال که با حضور 4 فیلم در بخش های مختلف جشنواره سال بسیار خوبی برای انیمیشن ایران بود. حضور در جشنواره مهمی مانند جشنواره انسی نشانگر کیفیت مناسب و مطابقت داشتن آثار منتخب با سیاست ها و سلیقه ی مسلط بر جشنواره است.»

او درباره تداوم «جلسات کارتون تهران» گفت: «مسلما برگزاری هر جشنواره، کارگاه یا جلسه تحلیل محتوایی فیلم و برنامه های مانند کارتون تهران که بیشتر به تحلیل بخش های تکنیکی و اجرایی آثار می پردازد می تواند به پویایی جامعه انیمیشن و انگیزه بخشیدن به مخاطبین خود کمک کند. تا آنجایی که می‌دانم برنامه اول کارتون تهران بسیار خوب برگزار شده و از استقبال خوبی هم برخوردار بوده است، ادامه این نوع فعالیت ها در دراز مدت می تواند تاثیرگذار و جریان ساز باشد.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =