ایسنا نوشت:مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ماهی‌های غیر حلال صیدشده توسط صیادان سیستان و بلوچستان به کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا صادر می‌شوند.

‌هدایت‌الله میرمرادزهی  با اشاره به صید و صادرات ماهی‌های غیر حلال از سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ماهی‌های غیر حلال یا اصطلاحاً غیرماکول شامل ماهی مرکب، سفره‌ماهی، مارماهی، یال اسبی، خرچنگ، صدف و گربه‌ماهی به دلیل ملاحظات شرعی مورداستفاده مسلمانان نیست.

وی افزود: زمانی که صیادان به دریا می‌روند در هنگام صید مقدار زیادی از این ماهی‌ها را به تور می‌اندازند و چون این ماهی‌ها مورداستفاده قرار نمی‌گیرد تلف می‌شوند اما ما برای ارزآوری و بهره‌وری بیشتر سازوکاری تعریف کردیم که این ماهی‌ها را به کشورهایی که طالب آن هستند، صادر کنیم.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سال گذشته اولین محموله ماهی‌های غیرماکول را از چابهار و کنارک به کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا شامل ویتنام، سری‌لانکا، تایلند و چین به میزان 4 هزار تن صادر کردیم که با این میزان صادرات 16 میلیون دلار ارزآوری به استان داشتیم و 800 نفر نیز به‌صورت مستقیم برای این میزان صادرات مشغول کار شدند.

میرمرادزهی خاطرنشان کرد: امسال هم تاکنون افزون بر هزار تن ماهی غیرماکول به این کشورها صادرشده است که تا پایان سال این مقدار افزایش می‌یابد؛ صادرات ماهی‌های غیرماکول علاوه‌بر ارزآوری موجب بهره‌وری بیشتر برای صیادان ساحلی هم می‌شود چراکه اگر این ماهی‌ها به‌موقع از محدوده سواحل سیستان و بلوچستان صید نشوند، از محدوده ما خارج می‌شوند و مورداستفاده صیادان دیگر کشورهای حوزه اقیانوس هند قرار می‌گیرند.

براساس گزارش سازمان شیلات ایران و کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند، سیستان و بلوچستان با صید سالانه به‌طور میانگین 170 هزار تن ماهی، قطب صید و صیادی ایران و غرب آسیاست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =