ایسنا نوشت: دولت آلمان نازی حدود 20 سال در زمینه ساخت موشک از کشورهای آمریکا و شوروی جلوتر بود و اگر کشور آلمان به سرعت توسط قوای متفقین اشغال نمی‌شد، معلوم نبود که سرنوشت شهرهای انگلیس با پیشرفتی که هر روزه دانشمندان آلمانی در این زمینه به دست می آورند به کجا منتهی می‌شد.

آلمانی‌ها به سرپرستی دانشمند جوانی به نام ورنر فن براون موفق شدند با ساخت موشک نیرومند وی-2 و حملات موشکی به انگلیس صدمات وحشتناکی به این کشور بزنند و جا داشت که سازندگان این سلاح مخرب هم در "دادگاه نورنبرگ" محاکمه شوند اما "سیاست", بازی‌های خودش را دارد و این "جنایتکاران جنگی", بعد از پایان جنگ, حرمت پیدا کردند!

در سال 1945 و در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم، گروهی از جاسوسان آمریکایی در چارچوب طرحی با نام «گیره کاغذ»، برای به دست آوردن سالم و زنده سازندگان موشک «و-1» و «و-2» وجب به وجب خاک آلمان را جستجو می‌کردند.

جنگ تقریباً به مرحله آخر رسیده بود و آلمان حتماً شکست می‌خورد. ژنرال کاملر دست راست هیلمر رئیس گشتاپو, نقشه شیطانی در مغز خود طرح کرده بود. او 500 نفر از بزرگترین دانشمندان موشکی آلمان را در استادیوم ورزشی زمستانی ابرژگ پادگان جمع کرد که با سالم تحویل دادن آنان به هر یک از دول متخاصم جان خود را نجات دهد. این دانشمندان سازندگان سلاح‌های سری «و-1»و «و-2» بودند. او تصمیم داشت اگر پیشنهادش پذیرفته نشود تمامی آنها را نابود کند تا اطلاعات و اختراعات آنان به دست دشمنان آلمان نیفتد.

روز 22 مه 1945 فن براون به برادر کوچک‌تر خود ماگنوس فن براون دستور داد به نردهوزن که قوای آمریکایی به آنجا رسیده بودند برود. در آنجا قوای آمریکا دو تونل کشف کرده بودند که هرکدام دو کیلومتر طول داشت و چندین فروند «و-2» سالم و بدون عیب را به دست آوردند. وقتی ماگنوس فن براون به مأمورین ضد تانک لشکر 324 پیاده آمریکایی برخورد کرد، گفت من از طرف مخترعین «و- 2» آمده‌ام و حامل پیغامی برای فرمانده‌تان هستم. او را به ستاد لشکر بردند و بعد از اطلاع از وضعیت, عده ای مأمور می‌شوند که با راهنمایی مهندسان موشکی را به محل استقرار ارتش بیاورند.

مأموران آمریکایی فرماندهی دسته مخصوصی را برای جمع آوری تمامی اشیاء و ابزارهای مربوط به موشک‌ها برعهده داشتند. این گروه در چارچوب برنامه‌ای با نام رمزی "گیره کاغذ" ماموریت داشتند هر آنچه به موشک‌های وی-2 مربوط می‌شود از ابزار و وسایل گرفته تا دانشمندان و مهندسان موشکی آلمان را جمع آوری کرده و به آمریکا بفرستند. بویژه می‌دانستند که منطقه نردهوزن طبق نقشه بایستی به قوای روس واگذار شود. آنها توانستند تمامی موشک‌های «و-2» را بر روی 16 کشتی باری سوار کرده و به آمریکا منتقل کنند.

همچنین آمریکایی‌ها توانستند در حدود 14 تن سند را به آمریکا بفرستند. بعد از آن 115 نفر از برجسته‌ترین مهندسان آلمانی که در راس آنها فن براون بود به آمریکا اعزام شدند. فن براون و همکارانش در آمریکا نه تنها از اتهام جنایت جنگی تبرئه شدند بلکه گذرنامه گرفته و کارت اتباع ویژه را دریافت کردند که از مصونیت‌های زیادی آنان را برخوردار کرد. این گروه بعدها قویترین موشک‌های نظامی و غیرنظامی, از جمله موشک‌های فضایی مانند ساترن-5 را ساختند که راه سفر به ماه را هموار کرد.

آمریکایی‌ها با فناوری موشک آلمان نازی به فضا رفتند

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    10 3
    ما هم با فناوری موشکی کره شمالی و الطاف روسیه به قهقرا رفتیم
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    1 0
    همه جای دنیا ارزش دانشمندارو می دونند.