۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶

در هفته گذشته اظهار نظر نخست‌ وزیر عراق درباره همراهی آن کشور با تحریم‌های آمریکا علیه ایران با وجود ناچاری با واکنش‌های بسیاری تندی مواجه شده است.

از نمایندگان مجلس و برخی صاحب نظران داخلی تا تحلیلگران و مقامات خارجی جملگی درباره این موضع گیری نخست وزیر عراق ابراز تعجب کردند تا انجا که این اقدام العبادی را خنجر از پشت تعبیر نمودند.

حال با چنین پیش زمینه ای خبرها حاکی از سفر قریب الوقوع نخست وزیر عراق به تهران دارد که به احتمال زیاد در روزهای اینده صورت خواهد گرفت.

در صورت انجام چنین سفری که احتمالش بسیار بالاست سوال مهم اینست که العبادی در شرایط حاد فعلی عراق که با مشکلات فراوانی روبروست، چرا تور منطقه ای می رود و کدام مسئله مهم او را به چنین کاری مجبور کرده است

نکته حائز اهمیت اینکه او قبل از سفر به تهران به انکارا می رود و با مقامات ترک دیدار و گفتگو خواهد نمود و سپس با سفر به تهران این فرایند دیپلماتیک را تکمیل خواهد کرد.

درباره اهداف این سفر نکات فراوانی تاکنون ابراز شده است ولی به نظر می رسد با طرح چند گزینه بهتر بتوان به پاسخ دست یافت:

گزینه اول: پیگیری روابط متلاطم دوجانبه

برخی بر این باورند که سفر العبادی به تهران در راستای روابط دو جانبه بوده و با توجه به مشکلات معیشتی و اعتراضات خیابانی بویژه کمبود آب و برق در جنوب عراق در هفته های گذشته این سفر بنوعی تجدید تعهدات دو طرف برای حل معضلات اخیر خواهد بود.

گزینه دوم: کلاف سردر گم ائتلاف های انتخاباتی

با توجه به گذشت چند ماه از انتخابات عراق و کشمکش جناح های سیاسی برای آرایش جدید در صدر حاکمیت و به نتیجه نرسیدن رایزنی ها و گفتگوهای ائتلاف های پیروز انتخابات اخیر پارلمانی، سفر نخست وزیر عراق برای مساعدات تهران در گره گشایی از این بن بست سیاسی در بغداد است.

گزینه سوم: دست رد واشنگتن بر سینه العبادی

نظر به مذاکرات و بده بستان های رایج بعمل آمده در عرصه تحولات عراق، العبادی تاکنون با وجود شانس بالای ابقا در پست نخست وزیری اینک به این نتیجه رسیده که این نگاه خیلی نزدیک به حقیقت نبوده و او به دلایل مختلف از این موقعیت در حال دور شدن است و اکنون با سفر به تهران برای باقی ماندن درجایگاه نخست وزیری تلاش می کند.

در میان گزینه های سه گانه به نظر می رسد آخرین گزینه قرینه های بهتری برای فهم سفر العبادی به تهران ارائه می دهد چرا که:

- نخست وزیر عراق تاکنون بابت این جایگاه خیالی راحت داشته ولی مدتی است که با توجه به اظهارات و مواضع سیال او نظر بازیگران مهم تحولات عراق همانند تهران ، واشنگتن تغییر یافته و روند تحولات به افراد دیگری میل کرده است.

- برندگان پیروز عراق پس از انتخابات رایزنی های مختلفی داشته اند و با سفر به کشورهای گوناگون به مدلهای متفاوتی از دولت ائتلافی اندیشیده اند که شاید اکنون ائتلاف با العبادی خیلی مهم نباشد.

- سفر همزمان العبادی به آنکارا و تهران با توجه به چالش های ترکیه و ایران با آمریکا این سوال را به ذهن متبادر می سازد که چرا العبادی در شرایط فعلی به دو کشور مخالف سیاست های آمریکا در منطقه سفر کرده است و این هم رمز مهم این سفر است که می تواند بخت العبادی را بار دیگر بگشاید.

آیا نخست وزیر عراق درسفر به آنکارا و تهران می تواند بخت خود را بگشاید و همچنان در اریکه قدرت بماند بنظر می رسد این بخت گشایی به هنر او برای مجاب کردن دو همسایه اش ارتباط مستقیم دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    19 0
    سه هدفش عبارتند از 1 ما شما رو تحریم می کنیم ولی شما آب و برق مجانی ما رو کماکان ارسال کنید 2 حساب های بانکی برای دریافت هدایایی نقدی باز است همچنان به پرداخت هدایای نقدی خود ادامه بدهید 3 فعالیت بازسازی اماکن و عتبات توسط ایران منافاتی با تحریم ندارد لذا ایران مجاز یا مجبور است به فعالیت های بازسازی وترمیم ادامه دهد
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    4 6
    العبادی به ایران احضار شده....به خاطر حرفهایی که زده....
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    4 0
    آیا حیدر العبادی به ایران پشت کرده است؟ خوشا باغی شغالش کند قهر
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    6 2
    اینا اهل کوفه و نمک نشانس هستن به حضرت علی ع پشت کردن و امام حسین ع که عرب بودن و ااز پیغمبردر جنگ 8 ساله به اعراب ایران هم رحم نکردند/چه برسه به ما که عجم هستیم