۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹
طرحی مفید که بهتر است اجرا شود

یک تن از فعالان حوزه نشر معتقد است که برگزاری طرح تابستانه امید را دل کتاب‌فروشان زنده می کند. هم‌چنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد تا قبل از آغاز طرح برای دریافت بودجه اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها نهمین دوره طرح‌های حمایتی از کتاب‌فروشی‌ها با عنوان تابستانه کتاب۹۷ در کتاب‌فروشی های سراسر کشور در حال برگزاری است.

این طرح از سه‌شنبه ۳۰ مرداد در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور آغاز و در تهران به مدت هفت روز و در سایر شهرها و شهرستان­‌ها به مدت ۱۰ روز کتاب‌های تالیفی با کمک هزینه خرید ۲۵ درصد و کتاب‌های ترجمه با کمک هزینه خرید ۱۵ درصد عرضه می‌شود.

به همین مناسبت با یکی از اعضای کمیسیون برنامه بودجه مجلس و مهدی حسین‌زادگان مدیر کتابفروشی ققنوس درباره طرح تابستانه کتاب و ویژگی‌ها و مشخصات آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

افزایش قیمت کتاب تنها عامل کاهش سرانه مطالعه نیست

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره طرح تابستانه کتاب بیان کرد: «نوسانات قیمت ارز و بالا بودن بهای کاغذ باعث شده‌اند که کتاب با قیمت بالا به دست علاقه‌مندان برسد. طرح تابستانه کتاب امکان بهبود این وضعیت را فراهم کرده است.»

او ادامه داد: «اجرای این طرح، در وضعیت موجود (افزایش نرخ تورم و کاهش میزان درآمدها) حتماً باید ادامه داشته باشد. طرح تابستانه کتاب در کتاب‌فروشان ایجاد انگیزه می‌کند تا همچنان به فعالیت در حوزه کتاب ادامه دهند و به آینده امیدوار باشند.»

حسینی افزود: «من معتقدم که فقط قیمت کتاب باعث کاهش سرانه مطالعه نشده است بلکه توسعه فضای مجازی در این زمینه نیز بی‌تأثیر نبوده است. بنابراین باید راهکارهایی اندیشید تا این دو (توسعه فضای مجازی و سرانه مطالعه) در یک راستا حرکت کنند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح تابستانه کتاب هزینه های کتاب‌فروشان را جبران می‌کند، بیان کرد: «پیشنهاد می‌کنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا نسبت به دریافت بودجه این طرح از سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان دارایی اقدام کند و سپس طرح را به مرحله اجرا برساند.»

مهدی حسین زادگان و محمد حسینی

از راست: مهدی حسین‌زادگان و محمد حسینی

او افزود: «بر این موضوع که اعتبار و بودجه اختصاص یافته به این طرح اندک است، کاملاً واقف هستم. به همین دلیل کمیسیون برنامه و بودجه می کوشد تا در صورت افزایش یافتن سطح درآمد در سال 98 نسبت به سال 97، زمینه افزایش مبلغ این اعتبارات را فراهم کند.»

گشوده شدن دریچه امید در کتاب‌فروشی‌ها

مهدی حسین زادگان، مدیر فروشگاه ققنوس هم با بیان اینکه طرح تابستانه دریچه امیدی به سوی کتاب‌فروشی هاست، گفت: «تابستانه کتاب دریچه امیدی برای کتاب‌فروشان در وضعیت رکود فروش کتاب گشوده است. اجرای طرح تابستانه کتاب لازم و ضروری است به عبارت دیگر در شرایطی فعلی اقتصاد کشور، بودنش به درجات خیلی بهتر از نبودنش است چرا که دریچه امیدی برای کتابفروشان در وضعیت رکود فروش کتاب محسوب می‌شود.»

او با بیان این که خوشبختانه طرح های حمایتی از کتابفروشان در هر دوره نسبت به طرح‌های پیشین خود، با موفقیت برگزار شده‌اند، گفت: «طرح «تابستانه کتاب» از کتاب‌خوان حرفه‌ای توسط کتاب‌فروش حمایت می‌کند.»

مدیر فروشگاه ققنوس افزود: «پیشنهاد می‌کنم به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در کتابفروشان و احیای روزافزون آن‌ها در چرخه نشر، میزان یارانه اختصاص یافته به این طرح‌ها افزایش یابد.»

حسین زادگان اظهار کرد: «در صورتی که کتاب‌فروشان به موقع در جریان زمان اجرای طرح‌های حمایتی از کتاب‌فروشان قرار بگیرند و در این زمینه به صورت سراسری اطلاع رسانی گسترده‌ای صورت بگیرد، بدون تردید تأثیرگذاری این طرح‌ها بیش از پیش خواهد شد. البته ناگفته نماند که در بحث اطلاع رسانی اجرای این طرح‌ها و جلب توجه کتاب‌خوانان، خودِ ناشران و کتابفروشان نیز نقش قابل توجهی دارند.»

مدیر فروشگاه ققنوس ادامه داد: «پیشنهاد می‌کنم حالا که شایستگی این طرح‌ها در حوزه نشر و کتاب بر همگان واضح و مبرهن شده است، مدت زمان اجرای آن در تهران به 10 روز و در استان‌های کم برخوردار به 15 روز تغییر کند.»

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =