پررفت‎و‌آمدترین سالِ مهم‌ترین مرکز فرهنگی کشور

سال 96 در حالی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشت، که شاهد تغییر وزیر، سه معاون هنری، مطبوعاتی و فرهنگی و سه مدیر کل هنرهای نمایشی، دفتر موسیقی و خانه کتاب بود.

مهدی درستی: بدون تردید می توان گفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 96 شلوغ ترین و پرتردد ترین روزهایش را در حوزه مدیریتی تجربه کرد و شاهد تغییرات بسیاری در منصب های ریاستی حوزه فرهنگ و هنر بود.

مهم ترین تغییر که بالاترین مقام فرهنگی و هنری کشور یعنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می شود و پس از آن هم مدیران بخش های مختلف وزارتخانه که یکی پس از دیگری با ساختمان بهارستان خداحافظی کردند و با خاطرات تلخ و شیرین شان رهسپار آینده شدند.

در سال 96 سه معاونت هنری، مطبوعاتی و فرهنگی با تغییراتی همراه بودند و تنها معاونت سینمایی (سازمان سینمایی) که محمدمهدی حیدریان عهده دار آن است تغییر نکرد.

حال که آخرین ساعات سال 96 را تجربه می کنیم، نگاهی می اندازیم به مهم ترین تغییرات مدیریتی در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تغییر در راس مدیریت فرهنگی کشور

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله وزارتخانه های پرتردد دولت یازدهم و دوازدهم بود و در این زمان سه وزیر را به خود دید اما تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم مهم ترین تغییر و اتفاق فرهنگی کشور در سال 96 بود که سیدعباس صالحی توانست در 29 مرداد با کسب اکثریت آرا مجلس رای اعتماد گرفته و سکان دار کشتی وسیع فرهنگ و هنر این کشور شود.

صالحی در دولت یازدهم و در زمان وزارت علی جنتی به عنوان معاون فرهنگی وزیر مشغول فعالیت بود. او پس از استعفای جنتی و حضور سیدرضا صالحی امیری در جایگاه وزیر هم در معاونت فرهنگی حضور داشت.

صالحی با روی کار آمد دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی به عنوان گزینه اصلی تصدی‌ وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی از رییس جمهور به مجلس معرفی شد و توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.

عملکرد صالحی در دولت اول روحانی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حد زیادی با رضایت اصحاب فرهنگ همراه بود.

تعامل با اصحاب فرهنگ و نشر و همچنین ارتقای مشارکت با تشکل‌های مدنی نشر در اجرای مناسبت‌های فرهنگی؛ خصوصا مشارکت دهی در سیاستگذاری و واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تشکل های نشر بخشی از کارنامه صالحی بود.

پیش از صالحی، صالحی امیری حدود 10 ماه از زمان استعفای علی جنتی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جایگاه حضور داشت و تلاش کرد که تا حد امکان رویکرد این وزارتخانه را از سیاستگذاری به کارگزاری تغییر دهد، خط مشی که عباس صالحی هم چه در زمان حضورش در معاونت فرهنگی و چه در دوران وزارت دنبال کرده و می کند و نمونه بارز آن هم در نمایشگاه کتاب تهران قابل مشاهده بود که امور نمایشگاه به اصناف واگذار شد.

حال حدود هفت ماه از حضور صالحی در ساختمان بهارستان می گذرد و باید دید او تا چه حد می تواند درخواست ها و نیازهای اهالی فرهنگ و هنر را مرتفع کرده و حل نماید که از آن جمله می توان به رفع توقیف فیلم ها، بهبود اوضاع هنرهای تجسمی، ماجرای کنسرت‌ها و... اشاره کرد.

اولین تغییر به نام معاونت فرهنگی زده شد

با انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون شک اولین جایگاهی که نیاز به تغییر و جایگزینی داشت، معاونت فرهنگی بود. معاونتی که سختی ها و چالش های خاص خود را دارد و نیازمند حضور چهره ای فرهنگی و آشنا با این حوزه است.

صالحی در اولین اقدام خود پس از کسب رای اعتماد محمد سلگی را به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی وزارتخانه منصوب کرد. او پیش از آن سمت مدیرکلی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشته است.

سلگی به صورت رسمی از 30 مرداد تا هفتم آبان به عنوان سرپرست در معاونت فرهنگی فعالیت کرد تا آنکه صالحی گزینه مورد نظر خود را برای تصدی این معاونت انتخاب کرد و برهمین اساس محسن جوادی به عنوان معاون فرهنگی وزیر منصوب شد.

نکته جالب توجه در انتخاب جوادی این بود که او ساعاتی قبل از صدور حکم در گفت وگویی این خبر را تکذیب کرده و بیان کرده بود که به صورت شفاهی هم مذاکره ای با او صورت نگرفته است.

جوادی دارای دکترای فلسفه و حکمت اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است و مقالات پژوهشی در نشریات مختلف علمی کشور و همایش های بین المللی نوشته است.

عضویت در انجمن های مختلف علمی و نشریات علمی از جمله مسئول روابط بین المللی دانشگاه قم، مدیر گروه فلسفه و اخلاق در دانشگاه قم، دبیر کنفرانس بین المللی فلسفه دین، دبیر کنفرانس بین المللی شهید بهشتی، دبیر جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، سردبیر مجله علمی پژوهشی به زبان انگلیسی، عضو هیات امنای دانشگاه ادیان و... بخشی از معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

معاونت فرهنگی در ماه های پایانی سال هم شاهد تغییر دیگری بود، 28 بهمن از سوی معاونت فرهنگی استعفای مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب به صورت رسمی اعلام شد و محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر با این استعفا موافقت و نیکنام حسین پور را به عنوان سرپرست خانه کتاب منصوب کرد.

نیکنام حسین پور که پیش از این عهده‌دار سمت مشاور توسعه منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در 25 اسفندماه با رأی اعضای هیات امنای موسسه خانه کتاب به عنوان مدیرعامل این موسسه انتخاب شد.

دومین تغییر در معاونت مطبوعاتی

پس از انتصاب معاون فرهنگی جدید از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گمانه زنی اهالی فرهنگ و هنر برای تغییر در حوزه های دیگر مدیریتی وزارتخانه شدت یافت و سخن از تغییر در سایر معاونت ها نقل همه محافل و مجالس فرهنگی و هنری بود و در این بین شایعاتی هم در این باره مطرح می شد.

با این حال توییت حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وقت با عنوان معرفی محمد سلطانی فر به عنوان جانشین‌اش، مشخص کرد که قرعه تغییر به نام معاونت مطبوعاتی زده شده است.

انتظامی فعال با سابقه حوزه مطبوعات که از سال 92 با حکم علی جنتی به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده بود، پنجم دی ماه جای خود را به محمد سلطانی فر داد و با حکم صالحی به عنوان دستیار ارشد وزیر منصوب شد.

انتظامی در دوران حضورش در معاونت مطبوعاتی تلاش بسیاری کرد تا بتواند فضای آرام، باز و حرفه ای را برای روزنامه نگاران ایجاد کند که اظهارنظرهای چهره های شاخص مطبوعاتی مهر تاییدی بر موفقیت او در رسیدن به این امر است.

سلطانی فر پیش از آن تا 31 فروردین سال 95 رییس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها بود و پس از آن به ریاست موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی فرهنگ و هنر منصوب شده بود.

معاونت هنری، با تغییرات گسترده مدیریتی

آخرین تغییری در بین معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاونت هنری اختصاص یافت و علی مرادخانی 19 آذرماه پس از چهار سال حضور در این سمت جای خود را با حکم وزیر به سیدمحمدمجتبی حسینی داد.

حسینی دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی و هنر است و از جمله سوابق وی می توان به مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده تام الاختیار وزیر و دبیر شورای ارزیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان کشور، نماینده تام الاختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون فنی و حقوقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور، عضو هیات امنای مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب)، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک و .... اشاره کرد.

مرادخانی پس از جدایی از معاونت هنری به عنوان نماینده شهردار در شورایعالی خانه هنرمندان انتخاب شد. او در یک سال گذشته با فراز و نشیب های زیادی در حوزه های موسیقی و تئاتر روبه رو بود.

اما این پایان کار برای تغییرات در معاونت هنری نبود، بلکه پس از جدایی مرادخانی زمزمه‌های تغییر مدیرکل دفتر موسیقی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی به گوش می رسید و ماه اخیر هم نامه هایی از سوی هنرمندان حوزه تئاتر و موسیقی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ابقای مدیران وقت نوشته شد.

با این وجود در هفته گذشته و در آخرین روزهای سال فرزاد طالبی در دفتر موسیقی جای خود را به علی ترابی داد و خود به با حکم محمد سلطانی فر، معاون امور مطبوعاتی به عنوان مشاور امور پایگاه های خبری منصوب شد.

مهدی شفیعی هم که خود پیش از صدور حکم در نامه ای شهرام کرمی به عنوان جانشین اش معرفی کرده بود با حکم وزیر جای خود را به او داد. شفیعی پس از آن با حکم سیدضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی این خبرگزاری منصوب شده است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =