ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده  در کشاورزی مغفول مانده است

«خبرجنوب» نوشت: خشکسالی پی در پی و کم آبی، تکیه اقتصاد استان بر حوزه کشاورزی و نبود صنایع تبدیلی از جمله مهم ترین مسایلی بود که در اولین جلسه شورای کشاورزی استان در سال جدید مطرح شد.

استاندار فارس در اين جلسه با تاكيد بر اهميت برنامه ريزي در حوزه كشاورزي بر اساس تجربيات گذشته و نگاه به آينده با اشاره به فعاليت برخي صندوق ها در حوزه كشاورزي گفت: تقويت صندوقها به عنوان تامينكننده مالي منابع پايدار پهنه كشاورزي اگر تحقق يابد؛ باعث ايجاد منابع پايدار در اين حوزه خواهد شد.
اسماعيل تبادار افزود: اما نكته مهمي كه در حوزه كشاورزي ما داراي اهميت بسياري است اين است كه نگاه ما بايد آب محور باشد چرا كه هر فعاليتي در حوزه كشاورزي به ميزان آب و نحوه مصرف آن مرتبط است. در اولين جلسه شوراي كشاورزي ما شاهد بوديم كه اين حوزه و حوزه آب هر كدام در اين زمينه مدعي بودند اما امروز ديگر اين مشكلات حل شده و نگاه ها در اين حوزه يكسان شده و ديگر كسي مدعي ديگري نيست. وي با اشاره به پيگيري تدوين سند مشترك در حوزه آب و كشاورزي گفت: در اين زمينه اين كه ما فقط بگوييم آب نداريم كفايت نميكند بلكه بايد برنامه و سياستهاي ويژهاي را تعريف كنيم و مصرانه طالب اين باشيم تا برنامهاي مطابق با تواناييهاي استان در اين حوزه تعريف شود. حوزه كشاورزي استان هم بايد با قوت به كار خود ادامه دهد و در اين زمينه فعال باشد. بايد اين فوج از كارشناساني كه در اين حوزه فعال هستند؛ نگاه خود را تغيير دهند و به فراخور امروز عمل كنند و در حوزه آب برنامه ارائه دهند. همچنين در كنار امكانات، نقاط ضعف را نيز مشخص كنند.
ریيس شوراي كشاورزي استان ادامه داد: يكي از مواردي كه بايد در حوزه كشاورزي به آن توجه ويژه شود؛ ايجاد ارزش افزود با ايجاد صنايع تبديلي و فرآوري است كه تا كنون مغفول مانده و ما در حوزه صنايع تبديلي و فرآوري بسيار فقير هستيم. اگر چه ما در توليد برخي محصولات رتبه هاي نخست را در كشور داريم اما در مقابل در حوزه فرآوري و صنايع تبديلي پايش رتبه را در كشور داريم كه جهاد كشاورزي بايد در سال جاري و آينده اهتمام ويژهاي در اين حوزه داشته باشد.
تبادار در ادامه اين جلسه در واكنش به ارائه گزارش فعاليت حوزه تعاوني هاي كشاورزي استان نيز گفت: بخشي از فعاليت هايي كه توسط تعاوني هاي كشاورزي صورت گرفته جزو وظايف ديگر بخشها بوده اما بخش اصلي كه ما به آن توجه داريم موارد گمشده در حوزه كشاورزي از جمله بستهبندي، بازاريابي، صادرات و فرآوري و ايجاد ارزش افزوده براي محصولات كشاورزي است كه جزو وظايف اصلي اين بخش است.
وي با تاكيد بر جلوگيري از خام فروشي محصولات كشاورزي ادامه داد: اين كه تعاونيها در تنظيم بازار و خريد كمك ميكنند؛ پسنديده است اما به دنبال آن هستيم كه دريابيم تعاونيها در فرآوري اين محصولات چه اقدامي انجام داده اند. تبادار در خصوص تبديل بخشي از فرآوردههاي كشاورزي استان به كنستانتره در استانهاي ديگر نيز با انتقاد از اين موضوع گفت: بايد اين دستگاهها و صنايع در استان خودمان شكل گيرد و اگر قرار باشد فرآوري محصولات ما در استان ديگري صورت گيرد؛ درست نيست.
استاندار فارس اضافه كرد: سياست استان در حوزه كشاورزي كاشت محصولات كم آب بر و محصولاتي است كه معيشت كشاورزان را نيز تامين كند.
ریيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس نيز در اين جلسه با برشمردن برخي فعاليتهاي اين سازمان در حوزههاي مختلف كشاورزي و روستايي در خصوص شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در برخي مرغداريهاي كشور گفت: در استان فارس تنها يك مورد را داشتيم كه بلافاصله مهار شد و علاوه بر آن به چند واحد غيرمجاز مرغداري نيز مهلت داده شد تا بعد از تخم گذاري طيور يا نسبت به دريافت مجوز اقدام كنند و يا جلوي فعاليت آنها گرفته شود.
قاسمي ضمن ارائه آماري از ميزان كشت گندم و كلزا در سال گذشته در استان اظهارداشت: در طول اين مدت 260 هزار هكتار گندم آبي و 97 هزار هكتار گندم ديم در استان كشت شد كه با توجه به اين كه فارس استاني با اقليمهاي متنوع است؛ برداشت گندم در اين استان از اولين روز برداشت در كشور آغاز ميشود و تا آخرين روز ادامه خواهد داشت و تا 2 فصل برداشت داريم.
وي افزود: در زمينه كاشت كلزا نيز پارسال 19 هزار و 420 هكتار از اراضي استان زير كشت اين محصول رفت و پيش بيني ميكنيم از اين مقدار 35 هزار تن كلزا برداشت شود.
قاسمي ادامه داد: يكي از فعالترين اتحاديههاي ما اتحاديه كمباينداران است كه با توجه به فرارسيدن فصل برداشت گندم نيازمند معاينه فني هستند. اين كمباينها علاوه بر فارس به 25 استان ديگر نيز خدمت رساني مي كنند و هم اكنون 18 رقم گندم در استان كشت مي شود.
*صادرات 3 هزار تن گندم فارس در سال گذشته
مديرعامل شركت غله و بازرگاني منطقه 3 كشور نيز در اين جلسه با اشاره به آماري از صادرات استان در سال قبل گفت: پارسال بيش از 3 هزار تن گندم از استان فارس صادر شد و در كنار آن ما صدور آرد گندم را نيز در برنامه داشتيم هم اكنون نيز يكي از توليدكنندگان ما روزانه 3 كانتينر يعني 120 تن آرد را به كشور قطر صادر مي كند.
لطيف رستاد ادامه داد: در حال حاضر در استان فارس 140 مركز خريد گندم و 40 مركز خريد دانههاي روغني فعاليت دارند كه از ابتداي فصل برداشت تا كنون نيز بالغ بر 2 هزار تن گندم و يك هزار تن كلزا از كشاورزان شهرستان هاي لامرد و مهر خريداري شده است.
وي گفت: ما تا كنون 32 مركز نگهداري و سيلو براي محصولات كشاورزي داشتيم كه از سال 84 نيز ساخت 3 سيلوي جديد آغاز شده كه با سختي فراوان امسال يكي از آن ها افتتاح مي شود.
مديرعامل شركت تعاوني پنبه كاران داراب هم در اين جلسه با اشاره به برخي مشكلات پنبه كاران گفت: در حال حاضر چند نوع بذر داخلي و 2 نوع بذر خارجي مربوط به كشورهاي تركيه و يونان در استان استفاده مي شود كه امسال 250 تن بذر داخلي از نوع گلستان و 200 تن بذر داخلي از نوع ديگر توليد و 60 تن بذر نيز از يونان وارد شد اين در حالي است كه اگر همكاري لازم صورت گيرد سال آينده در توليد بذر بومي مشكلي نداريم.
انصاري با اشاره به خريداري 20 هزار تن پنبه از كشاورزان استان در سال گذشته گفت: كاشت محصول پنبه بسيار مقرون به صرفه است و علاوه بر مصرف كم آب، ارزش افزوده كاشت پنبه از كاشت و توليد وش پنبه تا تبديل به البسه 600 برابر مي شود.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي فارس نيز در اين جلسه ضمن ارائه آماري از ميزان بذر مورد نياز استان گفت: باتوجه به اين كه مزرعهها هر 3 سال يك بار بايد نوع بذر خود را تغيير دهند ما هر سال بايد 30 درصد از بذر گندم خود را عوض كنيم اين در حالي است كه ما هم اكنون سالانه به 120 هزار تن بذر نياز داريم و در توليد و تامين بذر مورد نياز گندم هيچ مشكلي نداريم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =