بازتاب تیراندازی شب گذشته در نزدیک کاخ ملک سلمان در ریاض همچنان ادامه دارد و کارشناسان و فعالان حقوق بشر هم در اینباره اظهار نظر کرده اند.

 

 

 

به گزارش شبکه خبری العالم ، فعالان و کاربران اينترنتي در پايگاه هاي اجتماعي تصاوير و فيلم هايي از درگيري شديد با سلاح هاي سبک و متوسط بين نيروهاي گارد حفاظت از کاخ پادشاهي و افراد مسلحي که به افرادي ناشناس توصيف شده اند رد و بدل مي کنند.

از سوي ديگر مقامات سعودي اعلام کردند يک پهپاد را در اين منطقه سرنگون کردند.

کاربران اينترنتي همواره درباره اينکه آيا احتمال ترور يا حمله به اين کاخ پادشاهي وجود داشت سوالاتي را مطرح مي کنند.

خبرنگار شبکه تلويزيوني العالم در گزارشي گفت: رياض پايتخت عربستان سعودي با تيراندازي شديد در نزديکي کاخ پادشاهي العوجاء در محله الخزامي به خود لرزيد. فعالان اينترنتي مي گويند اين درگيريها با سلاح هاي سبک و متوسط بين گارد پادشاهي و نيروهاي ديگري که به نيروهايي ناشناس توصيف کردند روي داده است.

غانم الدوسري فعال حقوق بشري عربستان سعودي گفت: «گزارشهايي درباره انتقال سلمان بن عبدالعزيز پادشاه سعودي به پناهگاهي در پايگاه هوايي در رياض براي محافظت از او منتشر شد.»

فعالان اينترنتي ديگر نيز در پايگاه هاي اجتماعي اعلام کردند در ساعت هاي آينده جنبش الامراء الاحرار (شاهزادگان آزاده) بار ديگر بروز و ظهور خواهد کرد و شرايط بدتر نيز خواهد شد. اين تيراندازي ها درست دو روز پس از ترور افسران سعودي در عسير اتفاق افتاده است .

همچنين کاربران اينترنتي بر اين باروند آنچه در رياض در حال روي دادن است نمايشي است تا شاهزادگاني که محمد بن سلمان وليعهد سعودي به آنها مظنون است با عنوان کردن بهانه تلاش آنها براي کودتا تصفيه شوند يا اينکه نمايشي است تا براي سرگرم کردن ملت سعودي و سرپوش گذاشتن بر مسئله ديگري که صورت گرفته است. در هر صورت حوادثي که شب گذشته روي داد بيانگر شرايط نابسامان امنيتي در اين کشور و نگراني و وحشت مقامات سعودي است.

اين در حالي است که خبرگزاري رويترز به نقل از يک مسئول سعودي - که وي را مسئول بلند پايه سعودي توصيف کرد - گزارش داد: سلمان بن عبدالعزيز پادشاه سعودي در زمان وقوع حادثه در کاخ حضور نداشت.

زيد العيسي کارشناس امور عربستان سعودي در گفتگوي تلفني با شبکه تلويزيوني العالم در لندن گفت: «تيراندازي شديد بود و حتي صداي انفجار بمب و مواد منفجره نيز شنيده شد و اين مسائل با ادعاهاي خنده داري که درباره سرنگوني هواپيماي سرگرمي کنترل از راه دور مطرح مي شود تناقض دارد».
عباس ابوصفوان کارشناس امور کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس نيز در گفتگوي تلفني با شبکه العالم نيز گفت: «آيا اين عمليات ترور بود و تلاش براي نقض حريم کاخ پادشاهي بود يا چه چيز ديگري بود؟ به ويژه اينکه اگر اين حادثه عمليات ساده اي بود نيازي نبود به اين مطلب اشاره شود که سلمان بن عبدالعزيز در کاخ پادشاهي حضور ندارد!».

ديلي ميل هم نوشت: تيراندازي شديد نزديک کاخ سلطنتي عربستان، موجب بروز نگراني درباره برپايي کودتا در اين کشور شده است، اما مقامات سعودي ادعا مي کنند اين تيراندازي صرفاً مربوط به انهدام هواپيماي بدون سرنشيني است که بسيار نزديک به محل اقامت ملک سلمان پرواز مي کرد.

اين روزنامه در گزارشي به قلم چريل بيليس CHARLIE BAYLISS در پايگاه اينترنتي خود نوشت:
نگراني ها درباره برپايي کودتا در کاخ سلطنتي عربستان سعودي رد شد، و مقامات سعودي اعلام کرد فقط يک هواپيماي بدون سرنشين بيش از حد به دروازه هاي کاخ نزديک شده بود.

مارگريتا استانکاتي، خبرنگار وال استريت ژورنال که از عربستان سعودي گزارش مي دهد، در صفحه اش در توئيتر نوشت:  معلوم نيست که آيا اين -هواپيماي بدون سرنشين/پهپادي که براي سرگرمي به کار مي رود- تهديد آميز بود يا خير. دانيل مدينه، که خود را خبرنگار در صفحات اجتماعی نامید در صفحه اش در توئيتر نوشت: خبر فوري: بر اساس گزارش شماري از خبرنگاران در رياض، تيراندازي شديدي در مقابل کاخ بروز کرده است. بنا بر اعلام اين منابع، محمد بن سلمان، به استحکامات زيرزميني در پايگاهي نظامي در شهر منتقل شده است. اطلاعاتي که دريافت مي شود، هنوز نامشخص است و تاييد نشده است.»

طيبه در صفحه اش در توئيتر نوشت: «خبري فوري: کودتا در کاخ سلطنتي در رياض، عربستان در جريان است. آسوشيتدپرس گزارش داده است ژنرال الوکاس نيپيلس Allukas Nepils، از نيروهاي زميني سلطنتي سعودي، هدايت اين تلاش نظامي براي برکناري ملک سلمان را بر عهده دارد.»

هشتگ « تيراندازي در محله الخزامي » بيشترين بازديد کننده را داشت
در همین حال خبرگزاری اس‍پوتنيک  از فضای مجازی خبر داده است و می گوید: هشتگ «تيراندازي در محله الخزامي» پس از حادثه تيراندازي که در اين منطقه در کنار کاخ پادشاهي سعودي رخ داد در فهرست هشتگ هايي قرار گرفت که بيشترين بازديد کننده را در شبکه اجتماعي توئيتر داشتند.

در شبکه هاي اجتماعي ، تصاويري ويدئويي منتشر شد که در آن صداي تيراندازي گسترده به گوش مي رسيد و فعالان و کاربران شبکه هاي اجتماعي اعلام کردند اين حادثه تيراندازي در داخل يکي از کاخ هاي پادشاهي عربستان در محله الخزامي در رياض پايتخت اين کشور رخ داده است.

بسياري از فعالان شبکه هاي اجتماعي عربستاني و کاربران عرب فضاي مجازي در اين هشتگ مشارکت کردند.
مقامات سعودي علت تيراندازي را نزديک شدن يک پهپاد کوچک کنترل از راه دور به منطقه الخزامي اعلام کردند و از سرنگون ساختن اين پهپاد که براي سرگرمي استفاده مي شد خبر دادند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =