ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه ایران می گوید سعودی ها رویارویی نظامی را بر مذاکره ترجیح داده اند در حالی که تسلیحات زیبای آمریکایی ها،نتوانسته است مردم یمن را به زانو درآورد.

محمد جواد ظریف که از پنج شنبه برای حضور در اجلاس صلح پایدار سازمان ملل به نیویورک آمده است، با شبکه تلویزیونی المانیتور گفت و گو کرد.

خبرنگار المانیتور در سوالی مربوط به یمن پرسید: شما ملاقات هایی با طرف های اروپایی در مورد یمن داشته اید. می توانید در مورد این ملاقات ها به ما توضیحاتی بدهید؟

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: چند روز پس از شروع بحران در یمن که با بمباران این کشور آغاز شد ما درخواست مذاکره برای آتش بس سریع، رساندن کمک های انسانی و مذاکره داخلی بین یمنی ها برای داشتن دولتی که همگی را در بر بگیرد، دادیم. ظریف افزود: این همچنان موضع ماست و این خطی است که با اروپایی ها، روسی ها و هر که علاقمند به این روش است و همچنین نماینده دبیرکل سازمان ملل دنبال می کنیم. ما به درخواست برای توقف جنگ از سوی همه طرف های درگیر ادامه خواهیم داد تا آتش بسی سریع اتفاق بیفتد و حرکت به سمت مذاکره آغاز شود.

در پاسخ به سوالی در مورد حضور یا عدم حضور سعودی ها در این مذاکرات هم رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: متاسفانه به نظر می رسد که سعودی ها با همان توهمی که در سوریه داشتند که می توان پیروزی نظامی داشت در یمن هم عمل می کنند و به همین دلیل است که درگیری در یمن ادامه پیدا کرده است.

ظریف ادامه داد: این ما نبودیم که کسی را در یمن بمباران می کردیم و در یمن حضوری نداریم، اما قدرت نفوذ محدودی در یمن داریم که می توانیم از آن برای رسیدن به مذاکرات سیاسی استفاده کنیم. ما از روز اول آمادگی ایفای این نقش را داشته ایم.
وی اضافه کرد: ما حتی در سپتامبر 2013 به عربستان سعودی گفتیم که حاضریم با آنها برای آماده کردن زمینه مذاکرات همکاری کنیم و جلوی فاجعه ای که امروز می بینیم را بگیریم. متاسفانه آن زمان سعودی ها تصمیم گرفتند که پیشنهاد ما را رد کنند و از آن روز هر بار ما این پیشنهاد را دادیم آنها رویارویی نظامی را ترجیح دادند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: متاسفانه می بینیم که موفق نشده اند جنگ را متوقف کنند. با وجود تسلیحات زیبایی که آنها از آمریکا خریداری کرده اند و با توجه به عدم توازن فاحش نظامی بین آنها و یمنی ها، آنها نتوانسته اند مردم را به زانو دربیاورند.
ظریف یادآور شد: من فکر نمی کنم آنها هرگز بتوانند این کار را بکنند. به همین دلیل هرچه سریعتر آنها متوجه شوند که راه حل سیاسی در یمن ضرورت دارد، این کابوس در یمن سریعتر به پایان خود نزدیک خواهد شد.

وی در مورد سوریه و احتمال تشکیل نیروی ائتلافی عرب گفت:‌به نظر من لازم است همگی از ذهنیت استراتژی نظامی در سوریه فاصله گرفته و به راه حل سیاسی توجه کنند. من فکر می کنم این افراد هرگز توهم برداشتن دولت بشار اسد به وسیله اعمال نظامی را از خود دور نکرده اند و حرف های اخیر آنها حاکی از ادامه همین توهم است. هر چه بیشتر بر این طرز تفکر پافشاری کنند در سوریه شکست ها و خسارت های بیشتری خواهند داشت.

ظریف افزود: آنها می توانستند پیشنهادی که ما پنج سال پیش و زمانی که دولت سوریه تنها 35٪ از خاک کشورش را تحت کنترل داشت دادیم را بپذیرند و توهم برد نظامی را کنار گذاشته و برای رسیدن به راه حل سیاسی بر اساسا طرح چهار بخشی که ما پنج سال پیش در ماه سپتامبر دادیم مذاکره کنند. اما انها تصمیم گرفتند که به آرزوی پیروزی نظامی فکر کنند و حالا دولت سوریه هفتاد درصد خاک کشور را در اختیار دارد.

وزیر امورد خارجه گفت: ما همچنان باور داریم که همان نتیجه سیاسی بهترین نتیجه است و همگی باید از فکر کردن به جنگ دست برداشته و به فکر راه حل سیاسی برای پایان دادن به این خونریزی و کابوس در سوریه باشند،‌ حقیقت را بپذیرند و به فکر اتحاد در سوریه باشند.

ظریف در پاسخ به سوالی در مورد حضور نظامی ایران در سوریه گفت: ما مشاوران خود را به سوریه فرستادیم که مانع سقوط دولت سوریه به دست تروریست ها شوند. ما در بغداد هم دقیقا همین کار را کردیم و در اربیل هم عمل ما دقیقا همین بود. اربیلی که دیگر توهم های ساختن فلان موجودیت شیعه اساسا وجود نداشت. اما چون موضوع اربیل برای آنها قابل هضم نیست آن را نادیده گرفته و برای دفاع از طرز تفکرشان حقایق و واقعیات را دستکاری می کنند.

ما در سوریه هستیم تا به مساله ای برسیم که برای جامعه بین الملل اهمیت دارد و آن جلوگیری از برد تروریست هاست و هر آن این موضوع برطرف شود ما بدون چشم داشت به خاک هیچ کشوری خارج می شویم. این حقیقت که ما در هیچ جایی که پیروز شده ایم پرچم خود را نیفراشته ایم نشان می دهد که ما نظری به خاک جایی نداریم.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر حمایت ایران از خروج حزب الله از سوریه در صورت توافق بر خروج تمامی نیروهای خارجی از این کشور گفت:‌ نیازی نیست ما حمایتی بکنیم. اگر نیازی به حضور حزب الله در سوریه نباشد آنها دلیلی برای ماندن ندارند. آنها کشور خود و خانه خود را برای دفاع و ساختن دارند.

وی افزود: همانطور که آنها علنا گفته اند، حضور آنها به خاطر موضوع امنیت ملی لبنان است. لبنان بیش از هر کشور دیگری توسط این تندروها تهدید شده است و حزب الله توانسته است این تندروها را در مرزها و در خاک لبنان شکست دهد و هر انسان عاقلی می داند که زمانی که نیاز به این دفاع نیست، نیازی به ماندن هم نیست.

در رابطه با گزارش های حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به نیروهای ایرانی در سوریه،‌ظریف گفت: اسراییلی ها به صورت مداوم حق حاکمیت سوریه را نقض کرده اند و به خاطر همین اخیرا و با مقاومت سوری ها در چند جا خسارت هایی دیدند. ما معتقدیم سیاستی که اسراییل پیگیری می کند همواره ایجاد نیروی مقاومت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه درباره فرآیند آستانه در مورد موضوع سوریه هم افزود:‌ آستانه با توهم توافق بر سر همه چیز شروع نشد و با حقیقتی که بر سر آن توافق نشود هم پایان نخواهد یافت. بنابراین ما تفاوت هایی داریم و درعین حال اهداف مشترکی نیز داریم و همگی نگران وضعیت سوریه هستیم.

ظریف خاطرنشان کرد: همگی معتقدند که تنش ها در سوریه باید کاهش یابد و به همین دلیل است که در حال مذاکره و تلاشیم و در سطوح مختلف ملاقات هایی خواهیم داشت که از ادامه فرایند، کاهش خونریزی و افزایش صلح اطمینان پیدا کنیم. در عین حال ما تفاوت های خود را خواهیم داشت. اگر تفاوت نگاه نداشتیم که این همه ملاقات نمی کردیم تا به مکانیزم های مورد توافق همگی برسیم.

در پاسخ به سوال در مورد پیشرفت های احتمالی در مورد طرح چهارنکته ای یمن هم ‌ظریف گفت: من به یک ضرب المثل ایرانی اشاره می کنم که اگر خواب باشی می توانند بیدارت کنند اما اگر خود را به خواب زده باشی هیچ کس نمی تواند بیدارت کند. اگر سعودی ها امیدوارند که با روش نظامی ادامه دهند پیشرفتی هم در مذاکرات نخواهد بود.

عربستان از پس درگیری با ایران برنمی‌آید
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد روابط بین ایران و عربستان و راه حل آن گفت: تنها راه حل مذاکره است و از همه مهمتر برای رسیدن به این راه حل، کنار گذاشتن این توهم در عربستان است که برای رسیدن به اهدافش نیاز به درگیری مستقیم با ایران دارد. عربستان به عقیده من نه نیازی به درگیری با ایران دارد و نه از پس آن می تواند بربیاید.

عراق
خبرنگار المانیتور به انتخابات پیش روی عراق اشاره کرد و از ظریف سوال کرد که ایران مایل است چه چیزی را در انتخابات عراق ببیند؟
ظریف اظهار کرد: ما یک انتخابات آزاد، عادلانه و جدی در عراق می خواهیم و باور داریم که این انتخابات جدی خواهد بود. ما می خواهیم خواسته های مردم عراق در این انتخابات نمایان شود و آن کسی که مردم انتخاب می کنند از این انتخابات ظاهر شود.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم که همانند انتخابات قبلی این دوره از انتخابات نیز پیچیده خواهد بود و فرآیندهای چانه زنی ها و مذاکرات سیاسی طولانی خواهد بود. ما برای مردم عراق بهترین آرزوها را داریم و امیدوایم که دولت عراق بتواند انتخابات را به خوبی برگزار کند.
رئیس سیاست خارجی ایران در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد احتمال حمایت ایران از پیوستن نیروهای مردمی مقاومت به ارتش عراق گفت: این تصمیمی است که مردم و دولت عراق باید بگیرند. نیروهای مقاومت مردمی توانسته اند به خوبی در برابر داعش مقاومت کنند و این نشان می دهد که این نیروها سرمایه ارزشمندی برای عراق هستند. این مردم عراق هستند که باید تصمیم بگیرند که از این سرمایه به چه شکل استفاده کنند.

کردستان عراق
خبرنگار المانیتور به موضوع اربیل و همه پرسی استقلال کردها هم اشاره کرد و از روابط بین ایران و اربیل پرسید که ظریف در پاسخ گفت: ما روابط بسیار خوبی با دولت خودمختار کردها داریم و از دولت عراق و کردها می خواهیم با قرابت بیشتری با هم در ارتباط باشند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما دفاتر خود را برای تعاملات نزدیکتر در اختیارشان قرار داده ایم و خوشحالیم که می بینیم پیشرفت هایی حاصل شده است. البته فکر نمی کنیم پیش از اعلام نتایج انتخابات، دستاوردهای ملموسی را ببینیم اما امیدواریم که پس از انتخابات این بحث ها و تعاملات بین دو طرف ادامه پیدا کرده و ما در هر جایی که بتوانیم، برای کمک رسانی در خدمت آنها خواهیم بود.

برجام
ظریف درباره برجام و تصمیم احتمالی رئیس جمهوری آمریکا هم گفت: اگر ترامپ تحریم ها را برگرداند،‌ ایران می تواند برنامه هسته ای خود را با سرعت بیشتری پیگیری کند.

ظریف افزود: دولت ترامپ اساسا با سیاست های خود در یک سال و نیم گذشته جلوی اثربخشی برجام را گرفته است و تهران هر اقدامی بکند از دید برجام توجیه شده خواهد بود.

وی ادامه داد: صرف حضور آمریکا در برجام کافی نیست و لازم است که آمریکا به عنوان یک عضو برجام با حسن نیت حضوری فعال داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان،‌همراهی های اخیر آنگلا مرکل صدر اعظم المان و امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه با ترامپ برای افزایش فشار بر ایران بر سر سیاست های منطقه ای و برنامه موشکی را اقداماتی انحرافی دانست.

ظریف افزود: آنها به جای تلاش برای خشنود کردن ترامپ، باید از فرصت ملاقات با ترامپ استفاده کرده و او را تشویق کنند تا به تعهدات خود تحت برجام عمل کند، زیرا تلاش برای خشنود کردن ترامپ او را به سمت قدم برداشتن در مسیر غلط هدایت می کند. وی تاکید کرد: اگر اروپایی ها به فکر منافع خود باشند نه تنها ترامپ را تشویق می کنند در برجام بماند بلکه از او خواهند خواست که با حسن نیت در برجام عمل کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور در مورد اعتراضات ایران هم اظهار کرد مردم نگرانی های به حقی دارند و خواسته های آنها قانونی است، این حق را دارند که صدای این خواسته های خود را بدون خشونت و بدون سرپیچی از قانون بلند کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این سیاست دولت بوده است که بر حق مردم بر ابراز نظرشان تاکید کند و این چیزی است که ایران را از مابقی کشورها متفاوت می کند. ما فضای عمومی و افکار عمومی فعالی داریم که نظر خود را در صندوق رای بیان می کنند و زمانی که احساس نیاز به تظاهرات صلح آمیز داشته باشند هم این کار را می کنند.

ظریف با یادآوری این که شاخص های اقتصادی در ایران بسیار رو به رشد بوده است و ما رشد اقتصادی منفی هفت را به هشت درصد مثبت و تورم را از ۴۵ درصد به 8 درصد رساندیم.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =