ایرنا نوشت: مشاور وزیر نیرو در امور راهبردی و توسعه پایدار 'طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد' را خیال پردازانه توصیف و بیان کرد: به جای این طرحها باید به اصلاح الگوی مصرف آب روی آورد که طبق بند هشت سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری توصیه شده است.

محمد فاضلی روز پنجشنبه در نشستی با عنوان 'الزمات پایدارسازی منابع آب' در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اساتید، مدیران حوزه آب و فاضلاب و فعالان تشکلهای زیست محیطی خراسان رضوی افزود: طبق این طرح قرار است آب دریای عمان از کریدورشرق یعنی از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی و مشهد برسد.

وی ادامه داد: مجموع مصرف منابع آب زیرزمینی این سه استان 9 هزار و 19 میلیون مترمکعب و مجموع مصرف منابع آبی سطحی آنها دو هزار و 81 میلیون مترمکعب است. مجموع میزان مصرف آب 11 هزار و 100 میلیون مترمکعب می شود.

مشاور وزیر نیرو گفت: از این میزان آب مصرفی حدود 879 میلیون مترمکعب به شرب، 42 میلیون مترمکعب به فضای سبز، 165 میلیون مترمکعب به صنعت و 9 هزار و 996 میلیون مترمکعب به کشاورزی اختصاص می یابد.

وی افزود: طبق برآوردهای فعلی کل آبی که که قرار است از طریق این خط به مشهد منتقل شود 750 میلیون مترمکعب پیش بینی شده که حدود شش درصد کل آب مصرفی است.

فاضلی ادامه داد: رقم برآوردی اجرای این پروژه نیز 450 هزار میلیارد ریال است که با دلار کمتر از 30 هزار ریال و برآوردهای سال 1393 محاسبه شده است. متوسط طول عمر ساخت پروژه های آبی در ایران کمی بیش از 13 سال است یعنی اگر ساخت این پروژه هم اینک شروع شود 13 سال بعد باید بتوان از آن بهره برداری کرد.

وی گفت: یک میلیارد مترمکعب از این آب برای شرب و صنعت است که با ضریب 57 درصد تصفیه و بازچرخانی می شود. اگر 10 درصد این حجم مصرف صرفه جویی گردد، می شود هزار و 110 میلیون مترمکعب که این میزان 35 تا 40 درصد بیشتر از کل آب انتقالی طرح است حال چرا نباید به جای اجرای این طرح پرهزینه به اصلاح رویکرد مصرف آب پرداخت؟

مشاور وزیر نیرو افزود: آیا با انتقال آب از اصفهان به یزد مشکل آب شرب یزد حل شد که با انتقال آب از دریای عمان به مشهد مشکل آب شرب مشهد حل شود؟

وی ادامه داد: در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بالاخص در استان اخیر فقط مشکل کم آبی وجود ندارد بلکه آبخوان هم در حال نابودی است و زمین ترک خورده ای به طول 70 کیلومتر در دشت نیشابور در حال فرونشست می باشد. با انتقال سالانه 750 میلیون مترمکعب آب هیچکدام از این مسائل درمان نمی شوند در حالی که با اصلاح الگوی مصرف این مشکلات نیز رو به بهبود می رود.

فاضلی گفت: اگر قرار است 450 هزار میلیارد ریال برای انتقال آب در این پروژه خرج شود چرا در کل 30 سال 15 هزار میلیارد ریال برای مدیریت مصرف خرج نشده است؟ مشهد مجموع آبی که سالانه از آبهای زیر زمینی مصرف می کند شش میلیارد متر مکعب است که 10 درصد صرفه جویی آن 600 میلیون مترمکعب است که نشان می دهد می توان کاهش برداشت از آبخوان داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
    4 1
    پدیده ای وجود دارد به نام مهندسی،که از یک ایده به قول شما خیال پردازانه شروع می شود ،بعد تبدیل می شود به طرح اولیه،بعد طرح عملی،بعد نمونه اولیه و بع.د می شود طرح نهایی.از تصور تا واقعیت.با تفکر این افراد الان بشر نه کامپیوتر داشت،نه ماهواره به فضا فرستاده بود.این افراد را رییس کرده اند ،تعجبی ندارد که چنین اوضاعی داریم.
  • بی نام IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
    5 2
    طرح ایرانرود یا پر کردن دو کویر مرکزی ایران از آب دریای عمان، بسیار بسیار ضروری است